Inlägg från: Suheyb |Visa alla inlägg
  • Suheyb

Islams och Koranens orimlighet

Hi!

Det som jag tycker är viktiga är att redan i början anser du att du finner se sakerna orimliga men att det är i relation till det man tror på och vilka värderingar man har. Vilket jag håller med om och det enda jag skulle lägga till är bara för nånting är är orimlig från min perspektiv(mina värderingar och tro)  så betyder det inte att det är orimligt rent objektivt.

Detta inte för att säga ?Ni har er tro - och jag har min tro!"109:6  För jag antar du tog upp det för att få förståelse och bli besvarad. För att få förståelse måste man va genuine i sin sökes och engagera sig i diskussion. Vilket du borde bara göra med de som har den tro för att de ska kunna ge anledningar varför de tror på det de tror. Du kommer inte kunna få en objektiv syn i varför muslimer tror som de tror från en Kristen eller någon som har motsatta tro. Det enda du får är krisna förståelse och personen som har motsatt tros syn på det muslimer tror på.  

För att besvara det du har tagit upp ovanför.

När det står i koranen (citation Nedanför) Klarhet,fast o klara  och förklaringar eller på engenskang detaljer så refererar det till Språket av koranen,budskap,befallningar och lösningar olika sort dillamor.  Men om du vill ha context och förståelse till det koranen så

måste vi vända oss till profeten Mohammed för det är hans uppgift enligt 2:151 ( och flera ställen) så förklaras det som hans roll. Det är därför vi har Hadith som är det han gjorde och så)  vi har har seerah livsbiografi av han och hans följeslagare och Tafseer vilket är hur Han förklarade,hur hans följeslagare förstod det och utifrån Gammal arabiskan som koranen är skriven på.  Kuren säger till muslimer att Etablera Salah,ge zakat och fasta men innebörden av det och hur man gör det praktiskt utför det står inte i Koranen. För att det är profetens jobb att visa och klart göra det vi inte vet.

kortsagt   Koranen som är KOMPLETT, klara och fasta ,  som detaljerar alla religiösa lagar. med klarhet i sitt språk och budskap. 

Hur den lagars ska efterlevas, visdom som ska tas och hur budskap ska tolkas och vilken kontext det sker är det för profeten visa  och hans anhängare föra vidare till andra. 

Om videon: Det Muslimska broden gjorde sitt misstag är att han inte förståg det och  accepterade andra killens premiss som bara quranister har i  vilket de flesta muslimer kritiserar hårt. Den andra hans poäng är helt absurt när man fattar ovanför. tredje när han vill ha specifikationer om var Haram och Al Aqsa mosque är helt hjärndött, Vill han att länderna,namn på staden ska stå i koranen? När allt detta är subjekt till ändring? 

För även om longitud och latitud står, vilket är redan absurt nog så är det också i ändring.

Nåt han kan lära sig från muslimer är en principen ?Du behöver inte specificera der alla redan vet?  och ?Om du inte vet fråga någon som gör? 

Haram är klart någ var det ligger även innan profeten mohamed (fred och välsignelse vare över han)  föddes och Majid al aqsa beatyer litelry (Den bortre platsen för tillbedjan välsignad av Gud) Vilket alla judar,kristana och hedningar viste om. Att gräva mer detaljerad än det är obsurt och låsas som om koranen kommer ner till folk som lever i amazonas som inte har tillgång till det som är självklart för alla området den originellt kom ner i är ännu absurt.  

Min tips till dig skulle vara äntigen läs quranen själv och skriv ner alla dina frågor och sök upp hur muslimer försråt det
    Eller lyssna på folk som är exparter i ämnen. Du kan varifiera efter vad de har sagt själv med källorna de har anget.

En bra hemsidor på quran är
    quran.com/
    legacy.quran.com/

och Om du fill en djup förstålse så kan du söka upp spåk exparten Nouman ali khan på youtube och skriva surah namnen.
    Han är sjuk bra och bästa tillgänliga på Engelska på förstålse av kuranen språk,budskap och betydelse.  

Hoppas du förstår om nåt är oklart det är bara fråga 

Sahih International

A Book whose verses have been detailed, an Arabic Qur'an for a people who know,

Swedish

en Skrift vars budskap är avfattat i en fast och klar förkunnelse på arabiskt språk till nytta för de insiktsfulla,  41:3 

Sahih International

There was certainly in their stories a lesson for those of understanding. Never was the Qur'an a narration invented, but a confirmation of what was before it and a detailed explanation of all things and guidance and mercy for a people who believe.

Swedish

I berättelserna om dessa profeter ligger förvisso lärdomar för människor som har förstånd. [Det] är här inte fråga om uppdiktade händelser - nej, [detta är en uppenbarad Skrift] som bekräftar vad som ännu består [av äldre tiders uppenbarelser], framställer allt i fasta och klara [vändningar] och [ger] dem som vill tro vägledning och nåd.  12:111

Sahih International

And [mention] the Day when We will resurrect among every nation a witness over them from themselves. And We will bring you, [O Muhammad], as a witness over your nation. And We have sent down to you the Book as clarification for all things and as guidance and mercy and good tidings for the Muslims.

Swedish

[Påminn dem om] den Dag då Vi från varje samfund skall låta ett vittne ur deras egna led stiga fram [som skall vittna] mot dem! Och dig har Vi gjort till vittne mot dem [som du har nått med budskapet]. Vi har uppenbarat denna gudomliga Skrift för dig, steg för steg, med klargörande av allt, med vägledning och nåd och ett glatt budskap om hopp till dem som har underkastat sig Guds vilja! 16:89 

• Suheyb
    Tom Araya skrev 2023-11-26 04:32:33 följande:

En annan detalj som gör Islam och ett flertal andra religioner helt orimliga är föreställningen att vår planet inte är mycket äldre än mänskligheten. Att jorden skapades för människan att härska över, som den enda varelsen intelligent nog att förstå och bry sig om mer än bara sin egna (och möjligen närmsta familjs) överlevnad här och nu och att en gud därför riktar sig till människor, som då ska be till och dyrka sin gud och dess profeter.

Jag tänker svara på din post ovanför odentligt när jag får chansen. Du kan gärna ge källor och citera för denna post för denna post. För om det är ett påstånde så skulle jag vilja veta vad det grundas på, om det fråga så är det olkart och om det argumentation så är det strawman. 
  • Suheyb
    Peterheter skrev 2023-11-26 08:12:31 följande:

Det är väl bara att kolla på empirisk data, dvs kolla hur länder med en muslimsk majoritetsbefolkning ser ut. Mer än hälften av alla sådana länder är diktaturer. Och mer än hälften av alla diktaturer har en muslimsk majoritetsbefolkning.

Islam är inte en religion som alla andra. Sedan om man läser historia kan man se att det inte finns ett enda tillfälle under hela världshistorien där muslimer lyckats anpassa sig till ett nytt land. De har ALLTID försökt anpassa landet efter islam. Sverige har problem med det. Indien har problem med det. Kina har problem med det. Så det är oberoende av kultur också.

Håller med Islam är inte som alla ändra relgioner, sen du borde veta att korrelation innebär inte orsakssamband.Andra om ländet befolkning som blir muslimer eller acepterar det? vem är du påstå det är nåt fel. Jaa kina stopar muslimer i koncentrationläger, i India förföljs de,mördas och etnis resnas de. Låt oss göra samma sak i sverige? Sedan när blir natuliga konsvinser av mass emigration Islamsisk grej?  Du vet väl muslimer har samma religion men olika kulturer eller hur?  

Bror jag öppen för religösa frågor som du har, ber om ursäkt för staf fel och ta inte min sarkasm ila. Jag öppen dör dialog och du kan fråga vad somhels,jag är svårt o såra så du kan fråga det du har på hjärtat. 

• Suheyb
    Peterheter skrev 2023-11-26 08:50:16 följande:
    Tror du det finns en anledning att Kina stoppar just muslimer i omskolningsläger och inte andra folkslag? Tror du det finns en anledning till att Indien inte gillar dem?

Eller är det en ren slump att detta händer just muslimer och inga andra?
    Det inte en slum, det var inte en slumb när det var judar koncintrationlsäger. Det hella poängen med etniska resning. Ja ja i median muslimer är stora läskiga värgen. Så sannigen är närmare att Nationalism och viljan att ha homogen länd/indentitet. Muslimer har itt eget identitet och vad är mer läskig än folk som i specielt kina och india kan fråga sätta ledare och tror att Gud är över de.
    I india så är det kasssytemet o så vidare. Det trokigaste för ledare är folket är inte med i leken. annar vad tror du?
  • Suheyb
    Tom Araya skrev 2023-11-26 12:51:58 följande:

Enligt Bibeln är jorden 6000 år gammal, (på vissa håll finns det som pekar på 4000 eller 8000 år.) Detta är inte ett uttryckligt påstående du finner i Bibeln, utan man får själv räkna på det genom att samla ihop alla betydande faktorer som nämns i Bibeln, såsom skapelseberättelsen, Adam och Eva e.t.c.

En del teologer vill hävda att även Bibeln säger (eller i ala fall antyder) att jorden fanns före mänskligheten, under en icke klarlagd tid... men varför skulle den det? Gud utmålas som skaparen i den kristna tron, borde han då inte ha skapat allt, hela universum?
    Då måste ju skapelseberättelsen omfatta mer än bara djur, natur och människan på jorden.
    Ologiskt!

Enligt vetenskapen så är jorden ca 4,6 miljarder år gammal, vilken är en oerhörd skillnad mot Bibelns berättelse.

Bror jag är inte kristen LoL trode tråden ärvar om Islam?
  • Suheyb
    Peterheter skrev 2023-11-26 10:42:03 följande:
    Det finns anledningar till att judar hatats också. Läser man Martin Luther (grundaren av protestanterna) lät han faktiskt som Hitler. När det gäller judarna tror jag hatet historiskt har berott på att de ofta intagit rollen som rika ägare av olika affärsverksamheter, medan andra folk gjort det lågavlönade grovjobbet på golvet. Detta skrev Luther om redan för 500 år sedan.

Det rättfärdigar naturligtvis inte folkmord och det är ingen ursäkt, men det är en förklaring varför just judarna historiskt hamnat i skottgluggen oavsett land och religion.

Ingen rök utan eld.
    Detta tänke påminer om citat som om jag kommer ihåg rätt " vita personer är de enda som har rätten till att vara en individ" 

Vi borde lära sig från Historia du kan inte dra alla över en kam.för så snabbt det blir aceptabelt och normen det så vi får såna tragedier. Det är änländingen det som hände i palastina och händer nu i Gaza kan ske så lång i tiden .Vi måste antigen hölla oss alla till hög standar och etablera rättvisa eller så måste va va ärliga att det är jungen lag som gäller. Detta är vad politiska spelet har varit länge nu. De påstår nåt och gör motsatsen. Därför är det vi folket som ska hölla de till svar men inan vi kan göra det måste vi hölla oss själv till det först. 

• Suheyb
    Tom Araya skrev 2023-11-26 22:44:38 följande:
    Islams skapelseberättelse är hämtad direkt från de judiska/kristna texterna.
    Så du kan refutera Islam genom att refutera kristendom? Send skulle du refutera kristendom genom djuden dom (vilket mer rimligt för de har delar på skrivt (gamla tetamentet)) send refutera Judendom men jag vet inte nån död relgion som var levande inan i samma område.

Dett är inte ett ärligt och inte produktiv att påstå vi ska prata om en spesivierad ämne och sen ta in flera ämner.
    orimligheter med religioner skulle det vara analunda.

Det inte helt ditt fel kristendom har ärat vetsten när det kommer till religösa frågor och det hjälper inte att i skullan så prensenterar alla realgioner som om de kan beytas ut med vrandra för att alla inehåller "behanda anra som de vill bli behandlad"

Om du vill veta vad Islam förespråkar gå så läs i Quranen och Hadith. Eller fråga en muslims som har kunskap om det.  
    Det resonemäng du presenterar ovan har Post hoc ergo propter hoc felslutsat.
    I
  • Suheyb
    Mentat skrev 2023-11-24 16:55:23 följande:

En av de mest uppenbara orimligheterna, som jag ser det, är föreskrifterna om Ramadan. Såvitt jag förstår det skall en rättroende muslim varken äta eller dricka under dygnets ljusa timmar.

Muhammed var säkert en klok man för sin tid men han hade givetvis ingen aning om begreppet midnattssol. Gud däremot skulle givetvis veta allt om det. Antingen har Gud förbjudit muslimer att bo så pass långt norrut som Oslo, Stockholm och Helsingfors, där det aldrig blir helt mörkt på sommaren eller så talade Muhammed aldrig med Gud, inte om den passusen i varje fall.

Detta va ett gem, det påminde mig om när jag va liten fantiserade vara Ben10 men och resa från en planet till en annan. Sen undrade jag Hur jag skulle göra då man behöver rikta sig till Makka. Det roliga är att fatwa( religös vägledningI/rulling) för muslims Astronauter publicerads mycket senare. Detta är mer om enkla situationer som de i rymdstationer och de som reser till månen. Medan dilemma var att resa så hella universum. Men ändå kunde jag från det jag redan vet i religionen se hur såna religiösa dilemman lösas från religiösa kunskap. 

I Islam enligt prothens och hans anhängare tradition har vi 4 källor som vi kan ta regelverk och vägledning. De är Quran,sunnah,Ijma och Qiyas(analogisk resonemang).

Sunnah Betyder Metod och är en dokumentation av vad och hur profeten efter levde koranen. Ijma är innebär enhällig överenskommelse. 

Det prioriteras på detta sätt

1.Quran

2:sunnah

3.Ijma 

4 Qiyas
    Det på detta sätt regelverk/vägledning och jag tror du kan see hur flexibel den är.

Nåt jag märker intressant är vid sekulärt så lever ni efter de två sista till vi i sverige Den är grundlagarna och människorättigheter. Jag är studerar inte juridik men ska definitivt fråga min kompis likheter och skillnaden.

Sidenote:Kommer ni ihåg när det var stor skrek om att Sharia i vid Juridik programmet, simple times.

Med bakgrunden kan vi besvara din dilemma och min barndoms dilemma.

Utifrån koranen och för att visa hur självklart det blir vad man ska göra. Så att du set hur muslimer kan navigera sig genom allt genom tillgängliga kunskap. Och om de inte kan så har Gud ordnat de att fråga de med kunskap. Jag ska lägga fram all relevanta saker som är relevant för att ta fram sverken och du får själv dra sluttsaten.

Din dilemma:

?För att ge människorna vägledning [inleddes] i månaden Ramadan uppenbarelsen av Koranen i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt. Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut. Men den som är sjuk eller [stadd] på resa [skall fasta därefter] under motsvarande antal dagar. Gud vill göra det lätt - inte tungt - för er. Håll [fastan under den föreskrivna] perioden och prisa Gud som har väglett er - kanske skall ni visa [Honom] tacksamhet.? 2:185

?Gud lägger inte på någon en tyngre börda än han kan bära. Det goda han har gjort skall räknas honom till förtjänst och det onda han har gjort skall läggas honom till last???

2:286

Gud vill lätta era bördor, eftersom människan är skapad svag.4:28

The Messenger of Allah (ﷺ) said, "The deeds are considered by the intentions, and a person will get the reward according to his intention. So whoever emigrated for Allah and His Messenger, his emigration will be for Allah and His Messenger; and whoever emigrated for worldly benefits or for a woman to marry, his emigration would be for what he emigrated for".

Riyad as-Salihin 1

"Handlingar bedöms för sin intention, och var och en får i proportion till sin avsikt?

Skriv vad du tror lösningen till dilemma blir, jag skriver fatwan om hur de löser det efteråt.

Till min dilemma : 

?O ni jinner och människor, om ni kan tränga igenom de yttre gränserna av himlarna och jorden, träng då igenom. Ni kan inte tränga igenom utan auktorisation.? 55:33.

Öst och väst tillhör Gud och vart ni än vänder er [finner ni] Guds anlete. Gud når överallt och Han vet allt. 2:115

Fatwan som tillgänlig så är om personen är i jorden banan ska den be om senaste kända rikning till kappa, När det kommer tiderna med bönen så har de två vall som de kan välja mellan men måste förhålla sig till den. Om det är grupp av muslimer i samma station ska de tillsammans välja så att de kan utföra det tillsammans.  De kan förhålla sig till bönetiderna enligt loka tiden där deras rim racket åkte från eller till Makka bönetiden. Vilket kommer hålla vid även i yttre rymden.

vilket roligt nog min slutsats när jag var liten.  vilket anledningen  jag är intresserad av nya fatwa som ska skickas ut ju mer som blir möjlig med rymdfärder. för lösning finns i det vi har tillgänglig.

Om din det va nånting som är olösbart hoppas jag det har svarat på det.

Om din poäng var att det är argument som motbevisar Allah existence, och att Koranen är skriven av prothens. så finns det mycket annat som motbevisar just detta.

Oförstående i hur Islamic lagar formas och från som inte tror möter bara en staka verser får er tror jag får dilemman se olösbar ut och min barndom dilemma omöjlig.

För andra bara för att en sak nämns inte i koranen och Hadith till exempel cig,elsic,covid-19,Vr reality och så vidare betyder inte att de inte faller under religiösa regelverk. 

Om du är intresserad jag ska göra en tråd med namnet ?Finns Gud?" Om ja vad vill han oss?? vilket jag skulle rekommendera om du är Agnostic eller Ateist :)

• Suheyb
    Tom Araya skrev 2023-11-27 17:01:06 följande:
    Kan du skriva hans argument eller hans refrens? Jag gör mitt besta att inte vara del att bidra till folk som känner pengar att djuga om Islam.
  • Suheyb
    Suheyb skrev 2023-11-27 17:08:04 följande:
    Kan du skriva hans argument eller hans refrens? Jag gör mitt besta att inte vara del att bidra till folk som känner pengar att djuga om Islam.
    Om det är en seriös academik eller nån som ärligt kritiska så är det nåt annat.

Sidenot: ta inte ila men jag märker du konsumerar mycket sånt media, vad är din position? Värför inte see på videor av de som tror på det och see deras änledningar? Eller enu bättre läsa kronen själv och om det är inget du själv anser det inte nåt för dig eller så att du kan själv egna kritik till islam.?
    Det ganska kontra produktiv att låta andras syn diktera bli hur du lever ditt liv och tro/inte tro. Jag skulle inte fråga en flat eather om djurden är runt eller inte. Jag skulle inte fråga en kominist om nytan av capitalism. 

Med det sagt jag skulle vilja veta vad du tror på och värför. 
Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet