Islams och Koranens orimlighet
Hi!
Det som jag tycker är viktiga är att redan i början anser du att du finner se sakerna orimliga men att det är i relation till det man tror på och vilka värderingar man har. Vilket jag håller med om och det enda jag skulle lägga till är bara för nånting är är orimlig från min perspektiv(mina värderingar och tro) så betyder det inte att det är orimligt rent objektivt.
Detta inte för att säga ?Ni har er tro - och jag har min tro!"109:6 För jag antar du tog upp det för att få förståelse och bli besvarad. För att få förståelse måste man va genuine i sin sökes och engagera sig i diskussion. Vilket du borde bara göra med de som har den tro för att de ska kunna ge anledningar varför de tror på det de tror. Du kommer inte kunna få en objektiv syn i varför muslimer tror som de tror från en Kristen eller någon som har motsatta tro. Det enda du får är krisna förståelse och personen som har motsatt tros syn på det muslimer tror på.
För att besvara det du har tagit upp ovanför.
När det står i koranen (citation Nedanför) Klarhet,fast o klara och förklaringar eller på engenskang detaljer så refererar det till Språket av koranen,budskap,befallningar och lösningar olika sort dillamor. Men om du vill ha context och förståelse till det koranen så
måste vi vända oss till profeten Mohammed för det är hans uppgift enligt 2:151 ( och flera ställen) så förklaras det som hans roll. Det är därför vi har Hadith som är det han gjorde och så) vi har har seerah livsbiografi av han och hans följeslagare och Tafseer vilket är hur Han förklarade,hur hans följeslagare förstod det och utifrån Gammal arabiskan som koranen är skriven på. Kuren säger till muslimer att Etablera Salah,ge zakat och fasta men innebörden av det och hur man gör det praktiskt utför det står inte i Koranen. För att det är profetens jobb att visa och klart göra det vi inte vet.
kortsagt Koranen som är KOMPLETT, klara och fasta , som detaljerar alla religiösa lagar. med klarhet i sitt språk och budskap.
Hur den lagars ska efterlevas, visdom som ska tas och hur budskap ska tolkas och vilken kontext det sker är det för profeten visa och hans anhängare föra vidare till andra.
Om videon: Det Muslimska broden gjorde sitt misstag är att han inte förståg det och accepterade andra killens premiss som bara quranister har i vilket de flesta muslimer kritiserar hårt. Den andra hans poäng är helt absurt när man fattar ovanför. tredje när han vill ha specifikationer om var Haram och Al Aqsa mosque är helt hjärndött, Vill han att länderna,namn på staden ska stå i koranen? När allt detta är subjekt till ändring?
För även om longitud och latitud står, vilket är redan absurt nog så är det också i ändring.
Nåt han kan lära sig från muslimer är en principen ?Du behöver inte specificera der alla redan vet? och ?Om du inte vet fråga någon som gör?
Haram är klart någ var det ligger även innan profeten mohamed (fred och välsignelse vare över han) föddes och Majid al aqsa beatyer litelry (Den bortre platsen för tillbedjan välsignad av Gud) Vilket alla judar,kristana och hedningar viste om. Att gräva mer detaljerad än det är obsurt och låsas som om koranen kommer ner till folk som lever i amazonas som inte har tillgång till det som är självklart för alla området den originellt kom ner i är ännu absurt.
Min tips till dig skulle vara äntigen läs quranen själv och skriv ner alla dina frågor och sök upp hur muslimer försråt det
Eller lyssna på folk som är exparter i ämnen. Du kan varifiera efter vad de har sagt själv med källorna de har anget.
En bra hemsidor på quran är
quran.com/
legacy.quran.com/
och Om du fill en djup förstålse så kan du söka upp spåk exparten Nouman ali khan på youtube och skriva surah namnen.
Han är sjuk bra och bästa tillgänliga på Engelska på förstålse av kuranen språk,budskap och betydelse.
Hoppas du förstår om nåt är oklart det är bara fråga
Sahih International
A Book whose verses have been detailed, an Arabic Qur'an for a people who know,
Swedish
en Skrift vars budskap är avfattat i en fast och klar förkunnelse på arabiskt språk till nytta för de insiktsfulla, 41:3
Sahih International
There was certainly in their stories a lesson for those of understanding. Never was the Qur'an a narration invented, but a confirmation of what was before it and a detailed explanation of all things and guidance and mercy for a people who believe.
Swedish
I berättelserna om dessa profeter ligger förvisso lärdomar för människor som har förstånd. [Det] är här inte fråga om uppdiktade händelser - nej, [detta är en uppenbarad Skrift] som bekräftar vad som ännu består [av äldre tiders uppenbarelser], framställer allt i fasta och klara [vändningar] och [ger] dem som vill tro vägledning och nåd. 12:111
Sahih International
And [mention] the Day when We will resurrect among every nation a witness over them from themselves. And We will bring you, [O Muhammad], as a witness over your nation. And We have sent down to you the Book as clarification for all things and as guidance and mercy and good tidings for the Muslims.
Swedish
[Påminn dem om] den Dag då Vi från varje samfund skall låta ett vittne ur deras egna led stiga fram [som skall vittna] mot dem! Och dig har Vi gjort till vittne mot dem [som du har nått med budskapet]. Vi har uppenbarat denna gudomliga Skrift för dig, steg för steg, med klargörande av allt, med vägledning och nåd och ett glatt budskap om hopp till dem som har underkastat sig Guds vilja! 16:89