Inlägg från: Gurksoppa |Visa alla inlägg
  • Gurksoppa

Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?

Anonym (ganska rädd) skrev 2023-11-22 18:21:32 följande:
    Ja, det är konstigt.

Två fel gör inte ett rätt. Om du gör tolkningen att en man sprider kvinnoförakt (din tolkning) kan det aldrig ursäkta att rikta hat mot män.
    vad är misogyn incelpropaganda? män som vill reglera kvinnor, män som vill legalisera sexköp, män som ser kvinnor som ett objekt. är inte det kvinnoförakt? Män som anser att deras behov är viktigare än en kvinnas fria vilja?

varför ska de männen bemötas med kärlek? dessa män sprider kvinnoförakt. Dessa män får tillbaka vad de ger, hört talas om karma?

eller på vilket sätt är det rimligt att
    1) en man sprider kvinnoförakt
    2) och att denne man förväntar sig stå emotsagd?

att kritisera de män som har de åsikterna är inte ett manshat.
  • Gurksoppa
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-11-22 18:30:36 följande:
    Jag har sett samma ändlösa hackande på samma man under lång tid nu, klart man lessnar till sist. Jag reagerar mot uppenbart kvinnohat men ser inte det här som det. Det handlar om en olycklig människa som söker förklaringar till varför han inte är, eller upplevs som gångbar hos kvinnor. Och eftersom Sverige är det land med flest singelhushåll per capita så lär han vara i gott sällskap.

Ofrivillig ensamhet sägs vara farligare än både hög alkoholkonsumtion och rökning, farligt för den mentala, men även den fysiska hälsan.

Jag ser en del kvinnor här beklaga sig över att inte hitta någon vettig eller attraktiv man vid dating. Ja, med den attityd som vissa kvinnor här har till män så är jag inte direkt förvånad. Men ingen kallar dessa för offerkoftor eller femcels.
    Du har sett hackande på män påstår du. Hackandet på kvinnor då? Har du uppmärksammat det? Vad är definitionen av kvinnohat för dig? Är det när en man skriver uttryckligen jag hatar kvinnor.

eller var går din gräns? håller du med om att det är kvinnoförakt att säga saker som att kvinnor har för höga krav, att kvinnors friheter och möjligheter borde begränsas, att staten ska fördela ut kvinnor, att staten ska begränsa kvinnor, att mäns behov av tvåsamhet anses viktigare än att en kvinna ska gå lov att säga nej tack.

om man vill ha något behöver man väl göra något för att få det? Vill du ha jobb så måste du söka jobb, gå på intervju, och du måste kanske ha gått en utbildning för att vara kvalificerad. Det är samma sak med dejting, det kommer inte gratis. Det är inte hat eller att vara elak att förklara det. Det är väl mer elakt att säga till ensamma män som lider att om de förblir oförändrade ökar chansen? När det är en uppenbar lögn?
  • Gurksoppa
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-11-22 19:30:04 följande:
    Jag har inte sett någonstans på forumet att en man har skrivit att kvinnors friheter och möjligheter borde begränsas eller att staten ska fördela ut kvinnor, varför jag tror att det är sådant ni tillskriver vissa män beroende på att ni upplever dem som kvinnofientliga. Som jag sagt innan, ni vet inte hur mycket folk kämpar med sig själva. Det finns både män och kvinnor som "terroriserar" sin spegel varje dag och försöker se så attraktiva ut som möjligt. Men här spelar ju också genetiken in. Det är lättare om du har bra gener med föräldrar som sett bra ut långt upp i åldern. Alla har inte det, men likväl tror jag att många gör så gott de kan, utefter de förutsättningar de har.

så du har inte läst den långa tråden om incel? Varsågod att se inte bara en utan flera sådana kommentarer. https://www.familjeliv.se/forum/thread/82476651-ar-incel-nagot-man-fortjanar-att-vara

Kan skicka fler trådar om du vill se mer kommentarer i samma stil, eller alla trådar där vissa män vill legalisera prostitution. dvs objektifiera kvinnor ännu mer.

men det spelar väl ingen roll hur mycket man kämpar? är det OK att sprida kvinnoförakt för det? eller är det OK för Kalle att sprida förakt för han har det tufft, men inte för Palle som inte har det lika tufft? eller det är OK att Evert som är 50 år och oskuld säger att kvinnor är kräsna, men inte om Stig som levt ungkarlsliv med damer på löpande band?

och om jag får en kvinnoföraktande kommentar, ska jag förväntas fråga om mannen som säger kommentaren har det tufft eller enkelt? Varför blir det kvinnans ansvar? Istället för att ifrågasätta föraktet?

• Gurksoppa
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-11-22 19:55:03 följande:
    Så jag också tänker. Dessa ständigt bittra människor kan ju inte trivas med sig själva.
    Men vänta nu. Det var nyss synd om män som har det tufft som kämpar varje dag? Men det gäller inte dessa bittra kvinnor? Hur vet du om dessa kvinnor inte gör sitt bästa? Eller är det en annan sak?
  • Gurksoppa
    Anonym (ganska rädd) skrev 2023-11-22 21:47:42 följande:
    Dessa anklagelser som kommer mot män är oftast helt ogrundade. Har någon själv sagt att de vill reglera kvinnor eller ser kvinnor som objekt? Nej, det är ni som sätter den stämpeln på dem.

Man kan hävda att den som skrev att de flesta män är fula ser män som objekt. Varför accepteras den typen av kommentarer mot män? Det är samtidigt som ni kommer med en lista av anklagelser mot män som inte har skrivit i närheten lika grova saker.
    det finns män som vill det ja, inte alla, men det finns. om du läser i exempelvis denna tråd så kan du själv bevittna med egna ögon om du inte tror mig: https://www.familjeliv.se/forum/thread/82476651-ar-incel-nagot-man-fortjanar-att-vara

är anklagelserna ogrundade? Eller väljer du att inte läsa trådar om kvinnor, så du kan stoppa huvudet i sanden som en struts och kunna säga att det har jag minsann inte läst?

skrev personen verkligen att de flesta män är fula? Eller skrev personen att en gemensam nämnare för dessa ensamma män är att de kan vara mindre måna om sitt utseende?

skulle du bli mest kränkt och ledsen av en kommentar om att du är oattraktiv? Eller att dina friheter och rättigheter inte är förtjänar att finnas bara på grund av ditt kön?
  • Gurksoppa
    Anonym (ganska rädd) skrev 2023-11-22 21:56:12 följande:
    Varför skriver folk inte i alla dessa trådar att vissa har det svårare än andra på relationsfronten och att man inte ska döma? Nej, de flesta går istället till full attack för att trycka ner de männen som är misslyckade. Du tycks göra båda saker i den här tråden.

Är det så svårt att bemöta folk på ett civiliserat sätt?
    Vad får man säga då? man får inte ge tips och råd. Man får inte ifrågasätta vad som menas. Man får inte heller konstatera fakta. Är det enda som räknas till civiliserat att säga saker som att det är inte ditt fel det är kvinnornas fel eller vad räknas som att bemöta civiliserat?
  • Gurksoppa
    Anonym (ganska rädd) skrev 2023-11-22 22:06:18 följande:
    Den tråden är ett bra exempel på ogrundade anklagelser som leder till hat och kränkningar mot män. Jag antar att du menar diskussionen om tinder när du skriver att män vill reglera kvinnor. Någon är missnöjd med hur tinder fungerar och vips kommer det anklagelser om att den mannen kräver sex av staten eller vill begå sexuell övergrepp (precis som här).

Nej, det är en grov överdrift. Man kan inte tolka saker hur som helst och sen ta det som intäkt för att sprida manshat.

och det finns bara hot och kränkningar mot män i tråden? Inga alls mot kvinnor? Om att saker var bättre förr när kvinnor var beroende av männen? Så varför är det OK att vissa män tillåts sprida sådant men ingen kvinna tillåts ifrågasätta? är det manshat att konstatera att vissa män sprider misogyn dynga? 

och alla trådar om att kvinnor är si eller kvinnor är så, det är ju vissa mäns tolkningar av kvinnor. Är dessa trådar okej? Är inte det kvinnohat? Eller varför är det OK att vissa män gör så? Var är rättvisan i att män ska få skriva och säga vad som helst oemotsagd, men inte en kvinna? är inte det snarare extremt hycklande?

• Gurksoppa
    Anonym (ganska rädd) skrev 2023-11-22 22:12:25 följande:
    Det borde inte vara så svårt att inte hata. Skriv inte: Du är ful, en hemsk människa, fet, hatar kvinnor, incel, kvinnor borde undvika dig, hoppas du inte träffar någon osv...

Hur svårt är det?
    Kan dessa män sluta säga saker som

kvinnor hycklar
    kvinnor har dubbelmoral
    kvinnor sitter på piedestal
    kvinnor har höga hästar
    kvinnor borde sänka sina krav
    det var bättre förr när kvinnan var beroende av mannen
    legalisera sexköp
    förslag om att reglera dejtingmarknaden
    kvinnor är känslostyrda och kan inte tas seriöst
    kvinnor förstår inte sitt eget bästa
    kvinnor är bara inkvoterade
    kvinnor får allt serverat på silverfat
    kvinnor är si
    kvinnor är så

eller är det omöjligt för vissa män att säga dessa saker? eller hur svårt är det?
  • Gurksoppa
    Anonym (ganska rädd) skrev 2023-11-22 22:22:53 följande:
    Dessa påståenden om vad män har skrivit är oftast inte på riktigt. Det är en bild som skapas av någon och så hänger fler på tills många tror på det. Hur vet du att  någon verkligen har skrivit att det var bättre när kvinnor var beroende av män och att det inte bara är en del dessa rykten som är en del av manshatet?
    Jasså? Läs tråden och se själv med egna ögon så kanske du ser världen ur nya perspektiv.
    hur jag vet att någon skrivit det? det kan ju knappast bero på att jag är läskunnig? Eller vad tror du själv? Som sagt, läs och se.

det känns som att du medvetet väljer att blunda för att vissa män beter sig illa. och spelar istället förvånad att dessa män inte blir bemötta med kärlek, lovord och hyllningar. det är inte alls konstigt, om du läser på om law of attraction så får man det man attraherar. Karma kan du också välja att kalla det
  • Gurksoppa
    Tecum skrev 2023-11-23 08:41:51 följande:
    Självklart inte, men när man nått en nivå när man inte orkar längre utan griper halmstrån blir det så. Psykiska problem är inget att avfärda med "ryck upp dig" även om de uppstått av yttre orsaker.
    Och att bara ventilera kan kanske hjälpa för några.
    Det är skillnad på att ventilera och sprida förakt. en man som säger att det är tråkigt att vara ensam, saknar närhet och vill få sympati från likasinnade är en sak. Att få beklaga sig får man. att få sympati ska man få. Att kunna få tips och råd. att söka tips och råd.

att skriva saker som att man är ensam på grund av kvinnors höga krav är en stor skillnad. att förvänta sig att omvärlden ska ändras för egna behov. Ser du inte det själv? de män som vältrar sig i självömkan och som inte är mottagliga för tips och råd. de som är troll och sprider kvinnoföraktande propaganda. 

ser du verkligen inte skillnad i dessa två approacher? hur ska man bemöta de troll som HAR misogyna åsikter? Som sprider misogyna åsikter? varför ska dessa få komma till tals oemotsagda? tillåts rasister och nazister sprida propaganda oemotsagt? om inte, varför ska vi då dalta med och ignorera de som sprider kvinnoförakt?
  • Gurksoppa
    Tecum skrev 2023-11-23 17:14:10 följande:
    Finns bara ett effektivt sätt att hantera troll och det är att negligera dem! Att gå i taket och börja skälla och argumentera är bara att gå dem till mötes. De blir uppmuntrade av mothugg och skriver mer och värre saker. Men jag tror att vissa kvinnor använder dessa stolliga inlägg som en förevändning för att lufta sitt mansförakt. Som myten att män vill bli tilldelade kvinnor.

Visst ser jag skillnaden mellan att ventilera och gå till angrepp mot andra. Men ni kvinnor klagar ju på att män inte tar till sig av råd, hur vet ni det? Vissa kanske blir hjälpta, andra försöker men misslyckas. Här finns ju ingen redovisningsskyldighet om "hur gick det sen". Sen finns det en liten men aktiv grupp som kanske är troll, kanske är bittra män som givit upp. De tar inte till sig av råd och jag jämför dem med de kvinnor som skriver och klagar på hur hemsk deras man är och hur jobbigt allt är. Men när de får rådet att lämna är de ju sååå kära och "det är bra ibland" och det är helt omöjligt att separera. Samma typ av personer, klarar inte att förändra sig.

Att säga att kvinnor har höga krav är delvis sant och det är väl bra att kvinnor kommit i den positionen att de inte måste leva i en relation för att få ett tryggt och ekonomiskt bra liv? Varför tar du åt dig av det? Mannen behöver något att skylla sitt misslyckande på, Inte snyggt men naturligt, så gör mänga i olika sammanhang.
    varför ska män tillåtas skriva skit oemotsagda? Men inte kvinnor? eller varför ska så män gå till motattack mot saker kvinnor säger? Varför ska inte män ignorera kvinnliga troll? Varför är det inte samma sak åt båda håll? antingen är man konsekvent eller så hycklar man. Myten? det finns män som skriver så. Varför påstår du att det är en myt? Vad är beläggen för det?

så för att mannen behöver något att skylla misslyckandet på är det okej att mannen kränker och sprider kvinnoförakt? förstår verkligen inte argumentet.
  • Gurksoppa
    Tecum skrev 2023-11-24 17:07:40 följande:
    Du frågade hur man ska få tyst på troll och jag svarade. Naturligtvis går det bra att argumentera mot men tyvärr blir de bara triggade. Män ignorerar kvinnliga troll i större utsträckning, men det finns alltid de som vill ha tjafs.

Myten om att fördela kvinnor och tvinga dem till sex genom övergrepp är en myt eftersom den saknar substans. Inte ens de som vill ha det så kan förklara hur det ska gå till. 
    Det är aldrig okej att kränka kvinnor eller sprida kvinnoförakt, det har jag aldrig påstått. Men även kvinnor måste kunna kritiseras.

Det är inte en myt eftersom det bevisligen finns män förespråkar det. Då är det sanning för vissa män. Inte alla män. Det spelar ingen roll att de inte kan förklara hur. De har fortfarande en åsikt som baseras på kvinnoförakt och en förväntan att kvinnor ska vara underställd mannen och mannens behov.

precis som abortmotståndare, det saknar med substans. Det löser inget, det blir inte färre oönskade graviditeter, och det ökar illegal abort som dessutom kan medföra en risk för kvinnan. så det är inte en myt bara för att de inte kan förklara sina åsikter eller hur de ska fungera till punkt och pricka.

självklart får man kritisera vissa kvinnors beteende; men att generalisera och säga saker som att kvinnor sitter på piedestal är inte kritik. Det är ett förakt mot kvinnor. om dessa män vill kritisera, varför är det så extremt svårt att kritisera enskilda beteenden? Varför sätta en etikett på resten av alla kvinnor?

För ni män tycker oftast inte om när vi generaliserar er. annars med den logiken du försöker förespråka så kan jag isåfall säga att män är våldtäktsmän. Eftersom män faktiskt är överrepresenterade som just våldtäktsmän. så varför får vissa män generalisera kvinnor? Men kvinnor förväntas att inte generalisera män? Ser du inte själv det absurda?

• Gurksoppa
    Tecum skrev 2023-11-25 14:27:40 följande:
    Det är inte en sanning för vissa utan en fantasi för ett fåtal störda individer.

Intressant att du tar upp abortmotståndet för det är raka motsatsen till stollarna som drömmer om kvinnotilldelning. Det finns stora grupper som vill förbjuda fri abort och de vinner mark på olika håll. I Sverige har vi två partier, KD och SD, som vill inskränka aborträtten. Men de ligger lite lågt i frågan just nu då de inte vill förknippas med Trump. I USA har den fria aborten förbjudits i vissa delstater. På 70-talet åkte svenska kvinnor till Polen för att göra abort, idag åker polskor hit. Den fria aborten är utsatt för ett tydligt hot från olika håll och det är något som kvinnor här borde engagera sig mer i. Mycket farligare än fantasier från någon galning på nätet!

Hur blev det så i USA? jo för att foliehattar getts för mycket utrymme, att maktgalna dårar tillåtits makt. Så dessa män som propagerar för fördelning av kvinnor, vad tror du kan riskera att hända om dessa åsikter normaliseras? tror du att antalet galna individer skulle minska om det är normaliserat? eller skulle det öka tror du?

din ignorans mot hur kvinnor är rädda för att dessa verklighetsfrånvända män är obehaglig. det är obehagligt hur vissa män kan värna och försvara dessa män, och inte kan tänka vad kan ske som nästa steg genom att normalisera ett onormalt beteende.

eller hur gynnar det samhällsutvecklingen att dalta med dessa män? när dessa män troligen kommer få det ännu svårare framöver? Och troligen öka i antal. Eller ser du tecken på att misogyna ensamma män utan utbildning minskar i antal?

• Gurksoppa
    Tecum skrev 2023-11-25 15:23:33 följande:
    Hur kan du påstå att jag försvarar de männen och deras åsikter? Är det för att din argument tryter och du måste ta till personangrepp istället?

På den nivå du hamnar nu är det meningslöst att fortsätta diskutera.
    var det inte du som tidigare sagt att dessa män gör sitt bästa? Att det inte är deras fel. Att det är höga krav på dessa män? Att dessa män har rätt att kritisera kvinnor?

eller vem har skrivit de sakerna? försöker förstå vad du menar med dessa åsikter. hur ska man göra när det bästa inte är bra nog? när det bästa man kan är att skylla på någon annan? när det bästa man kan göra inte är att ta ansvar för sig själv och sitt eget liv? och när dessa män väljer att generalisera kvinnor, när de väljer att förakta kvinnor, när de väljer att sprida förakt mot kvinnor. När de väljer att propagera för att kvinnor ska underställas männen. är det fel av kvinnor att försöka motverka det? Är det fel av oss att försöka stå upp för oss själva och försvara våra friheter och våra rättigheter? är det fel av oss för att det är synd om ensamma Egon som gör sitt bästa?

dessa ensamma misogyna män väljer att bete sig som rövhattar. Det är ett val. Ingen tvingar dessa män att göra de val de gör. lägg skulden där skulden hör hemma. hos dessa misogyna män som inte har folkvett, och kan du inte lägga skulden där så är du med i att normalisera beteendet oavsett vad din intention är. det är inte personangrepp. Det är den krassa verkligheten.
Svar på tråden Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?