Inlägg från: Anonym (Ols) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ols)

Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?

Fortfarande väntar jag på konkreta exempel på manshat. Som får verkliga konsekvenser, mer än att nån blir ledsen.

• Anonym (Ols)
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-12-05 12:32:06 följande:
    Kanske för att vi befinner oss på ett forum där manshatet/ föraktet är mycket mer förekommande än hat mot kvinnor. Hade vissa kvinnor här varit snällare från början hade dessa reaktioner inte kommit. Nu bli det så att som dessa har sått får de skörda.
    Det här är kommentaren jag syftade. "Hade kvinnor varit snällare hade de fått backup".

Well, om män varit snällare hade föraktfulla kommentarer om män inte ens existerat.
  • Anonym (Ols)

Om män tycker det är manshat att bli nobbad förstår jag att de ser inbillat manshat lite varatans. Gud förbjude att kvinnor har en egen vilja och egna önskemål, eller?

• Anonym (Ols)
    Anonym (Bbw) skrev 2023-12-05 17:28:37 följande:
    Eller hur? Det är ju en av anledningarna till att tråden är så provocerande. Det är som att förminska skiten kvinnor råkar ut för.

Verkar som att tankegångarna är något liknande:

"Jaha, du blev tillsammans med fel man som misshandlade dig gul och blå" "Jag tycker inte synd om dig pga Zara Larson" "du får skylla dig själv" "du är säkert en vänsterfeminist" "nobbar du MIG?" "Fy fan vilken manshatare" "stackars män som är offer för kvinnors ondska"
    Ja, det tycks ungefär vara sammanfattningen av de flesta män i tråden. 
  • Anonym (Ols)
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-12-05 17:43:26 följande:
    Det har länge förekommit mansföraktande inlägg och kommentarer på FL, oftast, ska sägas, illa "maskerade". Vissa män som haft "mage" att beklaga sig över ensamhet och att inte kunna hitta någon partner har ofta bemötts nedlåtande med epitet som incel, offerkofta och patetisk. Kvinnor har tillskrivit dessa män egenskaper som de inte har. Medan kvinnor som skrivit inlägg om att de har svårt att hitta vettiga och attraktiva män vid dating har fått förståelse och uppmuntran.  Man måste vara selektivt blind om man undgått att se detta. Värst är väl åldersfascismen mot män över 40, som per automatik antas vara "gubbar" som sett sina bästa dagar. Att som forumreglerna säger, tänka på personen bakom skärmen, verkar inte direkt vara högprioriterat hos dessa kvinnor.,

Ni hjälper till att sätta tonen, hur mycket ni än väljer att förneka det.
    De män som endast skriver om sin ensamhet och är ledsna över det brukar få väldigt fina tips och råd av kvinnor. Däremot de män som skyller på kvinnor, vill att kvinnor ska regleras och fördelas och som tycker att kvinnor är kräsna och att det var bättre förr, de männen får berättigad kritik.

Och åldersfascism? Tillåt mig skratta. Vilka är det som brukar prata om att kvinnor efter 30 är förbrukade, skriver långa trådar om hur män biologiskt är programmerade att tända på yngre? Vilka grupper i samhället använder botox och fillers och gör skönhetsoperationer? Kvinnor. Om män var så himla brydda vore det väl män som gjorde detta?

Inget av det du skriver stämmer ju.
  • Anonym (Ols)
    Anonym (ganska rädd) skrev 2023-12-05 21:04:04 följande:
    Är det att skylla ifrån sig för att en man säger att kvinnor är mer kräsna? Det borde inte vara det om påståendet i sig stämmer.
    Påståendet att vissa män skyller ifrån sig stämmer ju. Det kan då enligt din logik inte vara hat?
  • Anonym (Ols)

Så.om jag som kvinna startade en tråd om att jag är ofrivilligt ensam och inte får sex pga män väljer bort mig och att män inte borde vara så kräsna, skulle jag då få sympatier? Skulle män ha sympati med mig? Knappast. De skulle antagligen säga att jag måste göra mig mer attraktiv osv. Några jäkla sympatier skulle jag inte få, och det får inte heller män som lägger skulden på kvinnor. Däremot ensamma män som söker råd kan få fina råd och omtanke. 

• Anonym (Ols)
    Anonym (Även) skrev 2023-12-05 23:00:26 följande:
    För att kunna klaga på att man blir bortvald som kvinna så måste man bli det innan man kan klaga på det. 
    Det är betydligt lättare för kvinnor att bli valda än vad det är för männen.
    Ver många kvinnor som blivit bortvalda. Tror du att det inte finns?

Du själv har ju sagt att du skulle välja bort äldre kvinnor, t ex? Jag skulle inte få sympatier om jag tyckte män var dumma som inte valde just mig. 
  • Anonym (Ols)
    Tow2Mater skrev 2023-12-07 03:04:07 följande:
    Nej, gick inte igenom hela tråden, bara ett slumpartat antal sidor tills jag hade hittat tre (i mitt tycke) exempel.

Tror och tycker ingenting, gav exempel på det som finns i tråden som vissa av er säger inte finns.
    Jag skrev kommentaren om minskad lust för män som svar på en kommentar om att det borde finnas en drog som ger kvinnor mer sexlust så att de ska vilja prostituera sig. I den kontexten ser jag att mitt alternativ är det bättre eftersom det också skulle minska brottsligheten. Det är ju ett faktum och inte manshat att män är överrepresenterade vid sexualbrott, ingenting som är nåt att hymla med. 

Jag förespråkar inte att ge droger till någon. Men eftersom skribenten innan mig förespråkade att ge droger till kvinnor för att de ska vilja prostituera sig tycker jag att mitt alternativ ändå skulle ge mer värde än hans. Och för att peka på absurditeten i hans förslag. Tycker du inte att det är kvinnohat då att först föreslå att det ska finnas en drog gör att kvinnors sexlust ska öka, för att lösa sexlösa mäns problem? Om du tycker mitt förslag är manshat måste du nämligen också tycka att hans förslag, som var först, är kvinnohat.
  • Anonym (Ols)
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-12-07 08:19:20 följande:
    Nu vet jag inte hur det har varit för dig, men vissa av oss har varit för snälla i våra liv, låtit oss trampas på och dribblas med. Jag är också uppfostrad med att man ska vända andra kinden till och låta udda vara jämnt, men jag resonerar tvärtom sedan några år tillbaks. Elaka människor ska ha vad de förtjänar, oavsett vilket kön de tillhör. Detta för att de ska lära sig att man beter sig inte på vissa sätt och leva i tron om att man alltid ska komma undan med det.
    Vanligt förekommande problem hos många kvinnor att vara för snälla, att alltid försöka hjälpa även såna som inte egentligen vill förändras. Se på Kaffedraken (eller Bä i denna tråd) här på fl. Kvinnor lägger tid och energi på att försöka få honom att ändra sitt liv, träffa vänner, skaffa jobb eller studier, börja träna eller söka hjälp för att komma ur sin depression. Men han vill bara fokusera på att träffa en partner och skriva tusen trådar på familjeliv om yngre tjejer eller sin syster vilket bryter ner honom. 

Jag skulle vilja att fler män la tid och energi på att försöka hjälpa honom, han kanske hellre lyssnar på män, vem vet.
  • Anonym (Ols)
    Anonym (Bä) skrev 2023-12-07 08:51:35 följande:
    Det är ingen här som kan hjälpa mig. Det här är ett dikussionsforum där man kan skriva om olika saker. Jag skriver om mina erfarenheter, och ja jag kritiserar kvinnor som beter sig som assholes. Kanske att det får nån kvinna att tänka till.
    Lika lite som du kan lastas för all skit män ställer till med kan kvinnor lastas för nåt din syster sagt.

Så att få nån på andra tankar kan du ge upp. Precis som vi som försöker få dig att inse att du generaliserar och sprider förakt om kvinnor ("kvinnor är hycklare"). Det är ju också helt lönlöst att få dig att inse det. Så varför menar du att andra skulle inse nåt du själv inte inser?
  • Anonym (Ols)
    Anonym (Bä) skrev 2023-12-07 10:03:51 följande:
    Det räcker att en man kritiserar vissa kvinnor, då är han kvinnohatare.

Det är jämställt när det passar vissa...
    I den här tråden har vi ju sett att det räcker att kvinnor kritiserar män för att klassas som manshatare. Kvinnor behöver inte ens slå eller våldta män, det räcker med att de är kräsna, inte vill dejta någon, eller ger kritik. 
  • Anonym (Ols)
    Anonym (M) skrev 2023-12-07 10:23:45 följande:
    Det lustiga är att i ingen har visat på något konkret manshat. Flera har efterfrågat det men ingen har några exempel. 
    Precis detta. Jag väntar fortfarande på konkreta exempel på manshat. Som inte då är kritik mot män. För det enades vi väl nyss om då, att kritik och hat inte var samma sak?
  • Anonym (Ols)
    Anonym (Bä) skrev 2023-12-07 10:24:37 följande:
    Om det bara varit min syster... men det var flera kvinnor.
    Kommer aldrig sluta kritisera assholes.
    Är flera kvinnor samma sak som alla kvinnor? Är du samma sak som alla män? Har vi rätt att påstå att män är ältande och kvinnoföraktande för att du är det? Som du gör: "kvinnor är hycklare".
  • Anonym (Ols)
    Anonym (Bä) skrev 2023-12-07 10:24:37 följande:
    Om det bara varit min syster... men det var flera kvinnor.
    Kommer aldrig sluta kritisera assholes.
    Nä och vi är många kvinnor som aldrig kommer sluta kritisera män som är assholes heller. Verkar vara svårsmält för vissa,som menar att det är manshat.
  • Anonym (Ols)
    Anonym (duh) skrev 2023-12-07 09:55:24 följande:

Det lustiga med såna här trådar är att det är ganska uppenbart att många kvinnor på FL anser att:

1) kvinnors hat mot män är helt ok, förståeligt och rättfärdigat och man hittar alla möjliga argument för att minimera och normalisera det. Men mäns hat mot kvinnor är oacceptabelt

2) Män ska engagera sig och dra sitt strå i stacken för att få stopp på hat mot kvinnor men kvinnor behöver inte bry sig om hat mot män.

3) Om en man skiter i att bry sig om hat mot kvinnor så är han en incel och kvinnohatare, om en kvinna skiter i att bry sig om hat mot män så är hon "jämställd"

Summa summarum, nej Sverige är nog INTE ett jämställd land  // Drömmer

Det jag tycker är lustigt är att män aldrig står upp för kvinnor, men ändå förväntar de sig att kvinnor ska stå upp för dem. I åratal har män varit helt passiva när det gäller mäns våld mot kvinnor, våldtäkter, förlossningsvård och usla löner och arbetsvillkor. Jag har sett ytterst få män engagera sig när incels skriver om hur kvinnot borde fördelas och drogas. Ändå förväntar sig män världens backup? Berätta gärna först hur ni själva engagerat er. 
  • Anonym (Ols)
    Anonym (Bä) skrev 2023-12-07 10:29:12 följande:
    Jag kritiserar inte alla kvinnor, bara de som är assholes.
    Du generaliserar om kvinnor: "kvinnor är hycklare", kvinnor tycker såhär". Är det då okej att jag påstår att män är våldsverkare? 

Dessutom skriver du aldrig nåt positivt om kvinnor trots att de lagt så mycket tid och omtanke på att hjälpa dig. Är det inte just det män efterfrågar, att kvinnor ska engagera sig när de mår dåligt? Och när kvinnor gör det får de i vanlig ordning noll tillbaka, nån som bara sitter och spyr galla över kvinnor och beklagar sig över kritik. Som aldrig uppskattar det engagemang kvinnor lagt ner på att försöka peppa. Visa mig den man som lagt ner motsvarande energi på att hjälpa en kvinna?
  • Anonym (Ols)

Folk här som påstår att ni aldrig ser kvinnohat kan gärna kolla in tråden om feminism som startades i morse. Det är tydligen helt okej att köpa sex för män har högre sexdrift än kvinnor. Kvinnor tar heller aldrig nåt eget ansvar men det gör tydligen män. Förutom när det gäller kvinnors sexuella makt, för då kan män inte ta nåt eget ansvar, det är alla snygga 20-åringars fel som utnyttjar det till sin fördel. 

• Anonym (Ols)
    Anonym (Öga_mot_öga) skrev 2023-12-08 17:47:40 följande:
    Kan säga att jag läst på forumet väldigt länge, sedan 2008 närmare bestämt, och har sett samma tendens hela tiden, och 8 gånger av 10 har det varit män som varit i skottgluggen, där ett gäng kvinnor gaddat ihop sig och epiteten har haglat. Jag är verkligen förvånad över att vissa kan ha blundat för detta eller ignorerat detta, eftersom det varit så uppenbart.
    Det du beskriver är din upplevelse och inte någon sanning. Det jag upplevt är istället ett eskalerande förakt mot kvinnor på senare år, och kvinnor som skriver stöttande saker till ensamma män som söker råd. De får råd om psykologhjälp, att gå med i föreningar, att skaffa vänner, att öva upp sina sociala färdigheter, att skaffa andra hobbies och försöka trivas med livet ändå. De får empati. De som inte får empati är män som skyller sin sexlöshet på kvinnor och kommer med diverse vridna förslag. 

Men helt klart har familjeliv blivit betydligt mer kvinnofientligt de senaste åren, undrar om folk kommit hit från flashback. Innan handlade det mer om just familjeliv, nu startas flera nya trådar varje vecka som framför misogyna åsikter. Enligt min upplevelse. Som precis som din är subjektiv.

Och: vari består den här farligheten som du menar att dina aggressioner kan leda till? Det låter inte alls bra och kanske är nåt du faktiskt kan behöva söka hjälp för.
Svar på tråden Är det ökade manshatet ett allvarligt problem?