Inlägg från: Uno333 |Visa alla inlägg
  • Uno333

Omhändertaget barn LVU

Hej alla här.

Detta har inte hänt mig förut och är helt novis på LVU.

Mitt barnbarn har blivit omplacerad enligt LVU §2
    Min son har inte gett full orsak om varför, Han har delad vårdnad med sin fd sambo.
    Ingen av dom har tydligen rätt att ha sin flicka, jag som farfar saknar hennes upptåg när hon varit på besök.
    Nu har min son träffat en annan kvinna i sitt liv och är rädd för att Socialen ska komma och ta nya barnet om dom skulle skaffa tillsammans.
    Min son tror att han är jagad och är under uppsikt av socialen.
    Kan någon kanske någon socialarbetare / F.d socialarbetare som kan ge sken om hur de är?

Tack för mig

Håll god ton i tråden tack!

• Svar på tråden Omhändertaget barn LVU
  • Uno333
    Anonym (H) skrev 2023-11-20 13:58:05 följande:

Be att få underlag, beslut och dom från din son

Jag har gjort det och väntar på att få dom då han säger att han inte vet  vars han lagt dom, ska kolla med hans f.d sambo också men hon är just nu i Tyskland och jag vet inte om hon fick papperna via mail eller post.
  • Uno333
    Anonym (H) skrev 2023-11-20 14:06:38 följande:
    Tror du på den? Att han har tappat bort dom mm.  Be honom fixa kopior via sitt ombud. 

Men ja, om det tex är att han är misstänkt för missskötsel, våld eller sex med barn, kan även nya barn omhändertas.  Samma om han har ett aktivt missbruk 
    Om jag känner min egen son rätt så har han aldrig haft något intresse för något av det, men han kan ju lika hålla de borta från oss.
    Är min son som jag har han säkert lagt dom på ett "bra" ställe som han sen inte hittar. Jag brukar lyckas förlägga räkningar ibland, men alltid hittat dom före dom har gått ut.
  • Uno333
    Anonym (H) skrev 2023-11-20 14:18:39 följande:
    För att förstå vad domstol och soc grundar sina beslut bör du läsa underlag och dom. Det kan ge en vägledning om framtiden 

Vad säger din son om anledningen? 
    Han är tyvärr sluten om de hela.
  • Uno333
    Anonym (H) skrev 2023-11-20 14:35:55 följande:
    Då går det inte att gissa om framtiden 

Har du några misstankar, missbruk, våld, vanvård, ekonomi, skolvägran, barnsjukdomar hos din son eller mamman? 
    Min enda misstanke jag har är att dom stannar hemma rätt ofta på kvällar och helger, har inte hört något om sporter eller kompisar, badhusbesök etc.
    Mamman är afrikanska och strikt religiös. I början vägrade hon (enligt sonen så vet ej om det är sant) Förskola eller förskoleklass, krävde att dottern skulle skolas hemma av henne.
    Som sagt vet jag inte om de är sant eller ej.
  • Uno333
    Anonym (Jessie) skrev 2023-11-20 16:54:11 följande:
    Det är skolplikt i förskoleklass, så det kan nog vara i alla fall en del av anledningen till att det gjordes ett lvu.
    Bara jag får tag i alla papper så kan jag göra mig insatt i situationen och se om jag kan hjälpa min son på något sätt. Förstår dock att sånt här tar tid.
  • Uno333

Jag har fått tag på lite papper äntligen.
    Det står att Min son är enligt soc torftig mot sitt barn. påstår också att min son lägger allt ansvar på sitt barn då de gäller kompisar, fritidsaktiviteter, min son har enligt soc spartanskt inredning i sin lägenhet, pyntar aldrig inför jul, påsk, etc.
    barnet äter *choklad och strössel till frukost* .( *den informationen vet jag är en ganska dålig lögn, då mitt barnbarn är totalt förälskad i vetekaka och salami med vanlig hushållsost.)
    Mitt barnbarn ligger ju dock lite över gränsen till övervikt och är i samma utveckling som en 5 åring. 
    Där påstår socialen att min son inte gör tillräckligt och att de inte skett framsteg över loppet av 2 månader, Jag kan intyga att mitt barnbarn pratar mer nu än förut.
    Börjar nästan vara i samma klass som sin farmor, jag får nästan blod i öronen.

• Uno333
    Anonym (H) skrev 2023-11-22 17:21:48 följande:
    Problemet är din son som inte verkar ta sitt pappaansvar.

Vad spelar det för roll om barnet älskar vetekaka om pappan ger choklad? 

Har du varit hemma hos honom? Hur funkar han som pappa?
    Min son och mitt barnbarn är nötallergiker båda två.
    Dom äter sällan godis hemma, är de snacks så blir de mest popcorn.
    Jag har varit hemma hos dom några gånger, fick sova hos dom medans min fru var bortrest med jobbet och jag anlitat en firma att renovera efter en vattenskada i mitt hus. jag har under den tiden inte sett ett spår av choklad eller strössel.

Vars tar inte sonen ett föräldraansvar, jag vet dom har jämna möten med logoped, dom rör på sig mycket hemma, pratar med läkare om övervikten.
    Min son är ingen av dom här som riktigt fastnat för datorspel eller tvspel, han har inte ens något, en bärbar dator som han använder inom jobbet sitt.
  • Uno333
    SmulanFnulan skrev 2023-11-22 17:36:13 följande:

Barnet är överviktigt. Barnet stimuleras inte. Barnet ligger efter i utvecklingen. Barnet äter choklad till frukost... Tror du barnet är orsaken till detta eller kan det vara så att både din son och mamman brister i sitt föräldraansvar? Hmmm.

Barnet äter INTE choklad till frukost.
    Mamman är utomlands just nu, dom har separerat.
    Vad jag vet gör han vad han kan, dom har ett aktivt uteliv oavsett väder.
    Jag ska ringa socialen imorgon och höra om jag får komma förbi och prata med dom om situationen och kanske dom kan få redogöra mer ingående än de som står på dom papper jag fått.
  • Uno333
    SmulanFnulan skrev 2023-11-22 17:47:09 följande:
    Hur vet du det? Är du med barnet 24/7? Annars är det bara ett antagande från din sida.

Jag förstår att det är omtumlande och att man lätt hamnar i självförnekelse. Men de flesta får inte sina barn omhändertagna utan det beror så klart på omständigheter som redovisas ovan.
    Och du kan inte anta att barnet är helt frisk då?
    kanske ligger en medicinsk förklaring till att barnet inte följer utvecklingen eller?
  • Uno333
    Anonym (S) skrev 2023-11-22 18:10:24 följande:

Förlåt men varför är det inte din son och mamman som strider emot detta LVU om inget i utredningen stämmer? 
    Istället börjar han fundera på att skaffa barn med en ny när hans dotter är LVUad...
    Och mamman har dragit utomlands...
    Det låter lite märkligt om du frågar mig...

Jag tror inte de tjänar på att du börjar lägga dig i och ta samtal med socialtjänsten. Det kommer bara bekräfta deras bild av att han oförmögen..
    Stötta istället din son att överklaga domen eller jobba på eventuella de brister.

Om han inte vill/orkar så måste du ju respektera det. Kanske är det faktiskt så att det finns omsorgsbrist och att även om han gör så gott han kan så räcker det inte?

Kanske är det barnet som faktiskt beskrivit att hon får strössel/choklad till frukost och att hon känner en utsatthet då hon inte får stöd av sina föräldrar i det sociala umgänget med kamrater.
    Om det är så blir det ju att svika ditt barnbarn om du blundar för sonens tillkortakommanden

Vad jag vet har dom redan varit i förvaltningsrätten och kammarrätten, enligt min son har advokaten efter förvaltningsrätten pratat om överklagan till kammarrätten, men inte hört av sig om överklagan till högre instans, men jag vet inte hur länge staten betalar advokaten. Eller om de kanske inte är någon idé överklaga längre?

Och dom har vad jag vet inte planerat att skaffa något mer barn i nuläget, då kvinnan han träffat nyligen börjat studera till kirurg och vill fokusera på det innan hon vill tänka på barn.
Svar på tråden Omhändertaget barn LVU