• Uno333

Omhändertaget barn LVU

Hej alla här.

Detta har inte hänt mig förut och är helt novis på LVU.

Mitt barnbarn har blivit omplacerad enligt LVU §2
    Min son har inte gett full orsak om varför, Han har delad vårdnad med sin fd sambo.
    Ingen av dom har tydligen rätt att ha sin flicka, jag som farfar saknar hennes upptåg när hon varit på besök.
    Nu har min son träffat en annan kvinna i sitt liv och är rädd för att Socialen ska komma och ta nya barnet om dom skulle skaffa tillsammans.
    Min son tror att han är jagad och är under uppsikt av socialen.
    Kan någon kanske någon socialarbetare / F.d socialarbetare som kan ge sken om hur de är?

Tack för mig

Håll god ton i tråden tack!

• Svar på tråden Omhändertaget barn LVU
  • Anonym (H)

Be att få underlag, beslut och dom från din son

• Uno333
    Anonym (H) skrev 2023-11-20 13:58:05 följande:

Be att få underlag, beslut och dom från din son

Jag har gjort det och väntar på att få dom då han säger att han inte vet  vars han lagt dom, ska kolla med hans f.d sambo också men hon är just nu i Tyskland och jag vet inte om hon fick papperna via mail eller post.
  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-20 14:01:56 följande:
    Jag har gjort det och väntar på att få dom då han säger att han inte vet  vars han lagt dom, ska kolla med hans f.d sambo också men hon är just nu i Tyskland och jag vet inte om hon fick papperna via mail eller post.
    Tror du på den? Att han har tappat bort dom mm.  Be honom fixa kopior via sitt ombud. 

Men ja, om det tex är att han är misstänkt för missskötsel, våld eller sex med barn, kan även nya barn omhändertas.  Samma om han har ett aktivt missbruk 
  • Uno333
    Anonym (H) skrev 2023-11-20 14:06:38 följande:
    Tror du på den? Att han har tappat bort dom mm.  Be honom fixa kopior via sitt ombud. 

Men ja, om det tex är att han är misstänkt för missskötsel, våld eller sex med barn, kan även nya barn omhändertas.  Samma om han har ett aktivt missbruk 
    Om jag känner min egen son rätt så har han aldrig haft något intresse för något av det, men han kan ju lika hålla de borta från oss.
    Är min son som jag har han säkert lagt dom på ett "bra" ställe som han sen inte hittar. Jag brukar lyckas förlägga räkningar ibland, men alltid hittat dom före dom har gått ut.
  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-20 14:12:20 följande:
    Om jag känner min egen son rätt så har han aldrig haft något intresse för något av det, men han kan ju lika hålla de borta från oss.
    Är min son som jag har han säkert lagt dom på ett "bra" ställe som han sen inte hittar. Jag brukar lyckas förlägga räkningar ibland, men alltid hittat dom före dom har gått ut.
    För att förstå vad domstol och soc grundar sina beslut bör du läsa underlag och dom. Det kan ge en vägledning om framtiden 

Vad säger din son om anledningen? 
  • Uno333
    Anonym (H) skrev 2023-11-20 14:18:39 följande:
    För att förstå vad domstol och soc grundar sina beslut bör du läsa underlag och dom. Det kan ge en vägledning om framtiden 

Vad säger din son om anledningen? 
    Han är tyvärr sluten om de hela.
  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-20 14:19:56 följande:
    Han är tyvärr sluten om de hela.
    Då går det inte att gissa om framtiden 

Har du några misstankar, missbruk, våld, vanvård, ekonomi, skolvägran, barnsjukdomar hos din son eller mamman? 
  • Uno333
    Anonym (H) skrev 2023-11-20 14:35:55 följande:
    Då går det inte att gissa om framtiden 

Har du några misstankar, missbruk, våld, vanvård, ekonomi, skolvägran, barnsjukdomar hos din son eller mamman? 
    Min enda misstanke jag har är att dom stannar hemma rätt ofta på kvällar och helger, har inte hört något om sporter eller kompisar, badhusbesök etc.
    Mamman är afrikanska och strikt religiös. I början vägrade hon (enligt sonen så vet ej om det är sant) Förskola eller förskoleklass, krävde att dottern skulle skolas hemma av henne.
    Som sagt vet jag inte om de är sant eller ej.
  • Anonym (Jessie)
    Uno333 skrev 2023-11-20 14:43:07 följande:
    Min enda misstanke jag har är att dom stannar hemma rätt ofta på kvällar och helger, har inte hört något om sporter eller kompisar, badhusbesök etc.
    Mamman är afrikanska och strikt religiös. I början vägrade hon (enligt sonen så vet ej om det är sant) Förskola eller förskoleklass, krävde att dottern skulle skolas hemma av henne.
    Som sagt vet jag inte om de är sant eller ej.
    Det är skolplikt i förskoleklass, så det kan nog vara i alla fall en del av anledningen till att det gjordes ett lvu.
  • Uno333
    Anonym (Jessie) skrev 2023-11-20 16:54:11 följande:
    Det är skolplikt i förskoleklass, så det kan nog vara i alla fall en del av anledningen till att det gjordes ett lvu.
    Bara jag får tag i alla papper så kan jag göra mig insatt i situationen och se om jag kan hjälpa min son på något sätt. Förstår dock att sånt här tar tid.
Svar på tråden Omhändertaget barn LVU