Inlägg från: Anonym (Fd skild kille) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fd skild kille)

Behöver tips och råd! Skulder.

Har ni gemensamma barn eller är de dina sedan tidigare? 

Om barnen är dina så är det ingen tvekan om vad du ska göra, vilket är att kasta ut odugligen asap. 

Det finns ingen som helst anledning för dig att betala en enda krona på hans skulder så sluta med det omedelbart. 

Om du blir av med sambon är din ekonomiska situation bra. Betala av de 11 000kr till Kronofogden så fort som möjligt och se om du kan få en bättre avbetalningsplan på övriga lån om du behöver det för att klara dig.

Men som sagt, ut med parasiten. Om han yrar om att ta självmord eller liknande så är det bara snack och fulspel. Ta gärna hjälp med dialogen med sambon om du känner dig utsatt. Du kan ta hjälp av en kompis eller familjerätten på kommunen. I värsta fall kan du säga att dialogen ska gå via en jurist, det kommer kosta ett antal tusenlappar men din psykiska hälsa är värd varenda en. 

Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 12:14:04 följande:

Tack för kloka ord!

I början av året gick jag hos psykolog via VC då jag bara sover 2 timmar per natt och hon misstänkte adhd. Men jag ljög om allt detta eller var jag kände i ett helt halvår för jag var så rädd att hon skulle ringa soc och göra en orosanmällan . Men en vet jag och det är att jag är bra med barnen. Dom får det dom behöver , jag kör dom alltid överallt och finns där hela tiden. Och kan jag inte för att jag jobbar så kommer mormor och farmor direkt ! 

jag har fått städmani och rastlöshet , psykogen ville att jag skulle göra en adhd utredning men det kunde också vara stress och ptsd sa hon. men då berättade jag ju inte om allt för henne, inte ens i närheten. 

Kan du boka tid hos psykolog igen? Det kan ge dig ett stort stöd, men du måste våga vara ärlig. Tänkt på att psykologen har tystnadsplikt och du är inte där för att visa upp någon lycklig fasad utan för att få hjälp med dina problem. Våga berätta om allt och dölj inget, så blir chansen att du får hjälp väldigt mycket större.
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 13:22:11 följande:
    Vi har två barn ihop! Och jag har två sen innan.
    Jag har sagt att jag vill att han ska flytta för att barnen mår dåligt så fort han är hemma. Men han letar inget. En gång sa han ? då får polisen komma och hämta mig ?
    sen har han ju satt ut så höga lån på mig så jag kommer nog inte klara av att betala  allt själv  varje månad . allt Står på mig och det lilla på han är hos kronofogden. 
    Har han tagit lån i ditt namn utan din vetskap eller ditt godkännade? I så fall bör du anmäla honom och bestrida lånet och vägra att betala på det. 
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 13:39:11 följande:

Nej  han har övertalat mig om det. Så det är mitt fel! Jag var så korkad!  Han kunde inte ta något själv och sa att det var bäst lösningen för oss. Jag hade bara ett bolån när vi träffades. 

Det är inte du som varit korkad. Det är han som är ondskefull och lurar och utnyttjar dig.
    Anonym (Panik!!!) skrev 2023-11-20 15:54:53 följande:

Men går kronofogden inte på lägenheten först ? Om han bor här? Han är ju lånemedtagare. Vad kommer kronofogden säga om det? 

Att han är medlåntagare betyder inte att han äger något av bostaden. Det betyder bara att han är skyldig att vara med att se till att betala på lånet (ifall du inte skulle göra det). 
Svar på tråden Behöver tips och råd! Skulder.