Inlägg från: Eurydike |Visa alla inlägg
  • Eurydike

Fira julafton själv?

Om du inte vill fira jul med din egen familj för att de bor några timmar bort, så tycker jag ändå att du ska överväga att åka dit. Men det kan ju vara så att du inte vill fira med dem av andra anledningar? Annars kan du ta in på något mysigt hotell. Vissa serverar till och med julbord. Jag funderar på att ta in på Gothia Towers över jul. Då kan jag promenera omkring och titta på julpynt under dagen och vräka i mig julbord på kvällen. Tidigare år har jag firat med min pappa och hans hund, men han gick tyvärr bort nyligen.

• Eurydike
    Anonym (U) skrev 2023-11-20 09:10:55 följande:
    Beklagar  // Hjärta du skriver alltid så snälla och omtänksamma till folk på forumet som har det tufft. Skickar en kram. 
    Anonym (marsipangrisen) skrev 2023-11-20 09:15:20 följande:
    Känner samma, jag började gråta här nu, blir så ledsen när jag hör om människor som sitter ensamma Gråter

Tack så mycket för era ord! Det värmer verkligen ❤️ För mig är ensamheten på sätt och vis självvald, för jag valde bort att fira med större delen av min familj för tio år sedan. Men jag har lärt mig att när man stänger en dörr öppnas det oftast en annan. Det var till exempel så jag hamnade här på forumet. Jag läste om en man som skulle fira sin första jul ensam och kände igen mig i hans situation. Då skaffade jag ett konto och började jag skriva till honom och fick på så vis en brevkompis. Vi skriver fortfarande till varandra nästan dagligen två år senare. Nu har vi börjat fundera på att träffas i verkligheten också. Så något dåligt kan föra något bra med sig.

• Eurydike
    Anonym (marsipangrisen) skrev 2023-11-20 20:41:30 följande:
    Du verkar så positiv och rolig så jag tycker inte att du ska sitta själv Glad Vad roligt, hoppas att ni kommer träffas och att det blir trevligt!
    Stort tack för dina fina ord! 🤩 Jag får plocka fram humorn på julafton och träna på konsten att roa mig själv. Julbord och hotellnatt är en bra början. Eller så stannar jag hemma och lagar jättemycket mat, det kan också funka. Ibland har jag funderat på att arrangera en julfika över Zoom, för människor som är ensamma på jul, men vet inte om det finns något intresse för det. Tack så mycket! Det kommer vi nog så småningom och jag är säker på att det blir trevligt 😊
  • Eurydike
    Anonym (marsipangrisen) skrev 2023-11-21 15:40:14 följande:
    Vill fortfarande inte att du ska sitta ensam på julafton, men om du inte lider av det... Är ju mycket som är mysigt med julen och man kan nog njuta av atmosfären på ett annat sätt när det inte är massa folk runt om en. Bland det bästa jag visste förr när vi hade snö var att ta en promenad på kvällen. Allt var tyst och stilla och fönstren lyste vackert i alla husen. Sen visste man att värmen och alla färger och dofter väntade när man kom in igen.Glad
    Det var värre när jag precis brutit med familjen! Då klarade jag knappt av att se andra människor fira, men man vänjer sig på något vis. Nu skulle jag aldrig vilja tillbaka till firandet vi hade då. Ja, jag håller med dig om det! Jag älskar julen brukar baka godis med några kompisar. Ibland har vi en marsipangristävling (jag tänkte med tanke på ditt namn), där det gäller att göra den finaste marsipangrisen. Precis den där kontrasten är så speciell kring jul! Det mörka, kalla och snöiga utomhus och det varma, pyntade hemmet 🎅🏻😊🐖
Svar på tråden Fira julafton själv?