• Anonym (Anonym)

Fira julafton själv?

Jag har alltid älskat julen i sig älskar o hålla på med allt innan julen o greja, men jag är så självmordsbenägen att de enda jag tänker på är att dö, jag orkar inte mer. Min sambo ska fira med sin familj och jag vill inte vara med delvis för att jag känner att jag inte är så välkommen i den familjen men oxå att jag bara vill vara själv, vill stänga ute allt o alla. Ska inte fira med min egna familj heller då dom bor några timmar bort! Min sambo har inte försökt övertala mig med att vara med hans familj vilket jag tycker inte ger någon motivation heller utan fick mer ett ? okej ? o ne han ska inte behöva övertala mig men hade varit skönt med ett ? jag vill inte fira jul utan dig? någon mera som ska fira jul sjölv? Isåfall tipps på något o göra? O vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Fira julafton själv?
  • Anonym (L)

Har firat jul själv de senaste åren. Ibland åker jag till alperna och åker skidor men det har hänt att jag fixat lite jul själv och tittar på tv. Det är trist att vara ensam men man för göra det bästa av det. Du har i alla fall en sambo.

• Anonym (U)

Åk till din familj fast de bor några timmar bort. 

• Eurydike

Om du inte vill fira jul med din egen familj för att de bor några timmar bort, så tycker jag ändå att du ska överväga att åka dit. Men det kan ju vara så att du inte vill fira med dem av andra anledningar? Annars kan du ta in på något mysigt hotell. Vissa serverar till och med julbord. Jag funderar på att ta in på Gothia Towers över jul. Då kan jag promenera omkring och titta på julpynt under dagen och vräka i mig julbord på kvällen. Tidigare år har jag firat med min pappa och hans hund, men han gick tyvärr bort nyligen.

• Anonym (åk ändå)

Åk till familjen. Några timmar bort gör väl inget. Ta tåget om det går/du får tag i biljetter, eller buss om inte. Ta med lite gott julgodis och några bra julfilmer och julberättelser på ljudbok för att fördriva tiden på tåget/bussen. Om du inte kan bo hos någon i familjen, boka några dagar på vandrarhem eller hotell beroende på vad du har råd med. 

Jag har firat jul ensam varje år sedan min mamma gick bort när jag var 18. Det var en hemsk jul, den första. Jag mådde så oerhört dåligt. Efter det har jag vant mig och gör det mysigt för mig själv. Jag kan tänka mig att det känns lite värre på sätt och vis att ha någon som man skulle tänka sig spontant vill fira jul med en men verkar helt i det blå om det och hur man mår om det.

• Anonym (U)
    Eurydike skrev 2023-11-19 23:17:58 följande:

Om du inte vill fira jul med din egen familj för att de bor några timmar bort, så tycker jag ändå att du ska överväga att åka dit. Men det kan ju vara så att du inte vill fira med dem av andra anledningar? Annars kan du ta in på något mysigt hotell. Vissa serverar till och med julbord. Jag funderar på att ta in på Gothia Towers över jul. Då kan jag promenera omkring och titta på julpynt under dagen och vräka i mig julbord på kvällen. Tidigare år har jag firat med min pappa och hans hund, men han gick tyvärr bort nyligen.

Beklagar Hjärta du skriver alltid så snälla och omtänksamma till folk på forumet som har det tufft. Skickar en kram. 
  • Anonym (marsipangrisen)
    Anonym (L) skrev 2023-11-19 23:05:28 följande:

Har firat jul själv de senaste åren. Ibland åker jag till alperna och åker skidor men det har hänt att jag fixat lite jul själv och tittar på tv. Det är trist att vara ensam men man för göra det bästa av det. Du har i alla fall en sambo.

Man önskar det fanns nåt sätt för ensamma att hitta varann, bara för att umgås och slippa sitta ensamma på julafton. Det kanske går att hitta en vän på dejtsidor? 
    Anonym (U) skrev 2023-11-20 09:10:55 följande:
    Beklagar Hjärta du skriver alltid så snälla och omtänksamma till folk på forumet som har det tufft. Skickar en kram. 
    Känner samma, jag började gråta här nu, blir så ledsen när jag hör om människor som sitter ensamma Gråter
  • Eurydike
    Anonym (U) skrev 2023-11-20 09:10:55 följande:
    Beklagar  // Hjärta du skriver alltid så snälla och omtänksamma till folk på forumet som har det tufft. Skickar en kram. 
    Anonym (marsipangrisen) skrev 2023-11-20 09:15:20 följande:
    Känner samma, jag började gråta här nu, blir så ledsen när jag hör om människor som sitter ensamma Gråter

Tack så mycket för era ord! Det värmer verkligen ❤️ För mig är ensamheten på sätt och vis självvald, för jag valde bort att fira med större delen av min familj för tio år sedan. Men jag har lärt mig att när man stänger en dörr öppnas det oftast en annan. Det var till exempel så jag hamnade här på forumet. Jag läste om en man som skulle fira sin första jul ensam och kände igen mig i hans situation. Då skaffade jag ett konto och började jag skriva till honom och fick på så vis en brevkompis. Vi skriver fortfarande till varandra nästan dagligen två år senare. Nu har vi börjat fundera på att träffas i verkligheten också. Så något dåligt kan föra något bra med sig.

Eurydike skrev 2023-11-20 20:38:49 följande:
    Anonym (marsipangrisen) skrev 2023-11-20 09:15:20 följande:

Tack så mycket för era ord! Det värmer verkligen ❤️ För mig är ensamheten på sätt och vis självvald, för jag valde bort att fira med större delen av min familj för tio år sedan. Men jag har lärt mig att när man stänger en dörr öppnas det oftast en annan. Det var till exempel så jag hamnade här på forumet. Jag läste om en man som skulle fira sin första jul ensam och kände igen mig i hans situation. Då skaffade jag ett konto och började jag skriva till honom och fick på så vis en brevkompis. Vi skriver fortfarande till varandra nästan dagligen två år senare. Nu har vi börjat fundera på att träffas i verkligheten också. Så något dåligt kan föra något bra med sig.

Du verkar så positiv och rolig så jag tycker inte att du ska sitta själv Glad Vad roligt, hoppas att ni kommer träffas och att det blir trevligt!
  • Eurydike
    Anonym (marsipangrisen) skrev 2023-11-20 20:41:30 följande:
    Du verkar så positiv och rolig så jag tycker inte att du ska sitta själv Glad Vad roligt, hoppas att ni kommer träffas och att det blir trevligt!
    Stort tack för dina fina ord! 🤩 Jag får plocka fram humorn på julafton och träna på konsten att roa mig själv. Julbord och hotellnatt är en bra början. Eller så stannar jag hemma och lagar jättemycket mat, det kan också funka. Ibland har jag funderat på att arrangera en julfika över Zoom, för människor som är ensamma på jul, men vet inte om det finns något intresse för det. Tack så mycket! Det kommer vi nog så småningom och jag är säker på att det blir trevligt 😊
  • Anonym (.)

Ska eller åtminstone se till att få fira själv ..det är ju det jag vill mer än något annat.
    Sen vet jag att det inte kommer bli så.

Det är i min släkt vanheder och discrete embarrassment om man nu säger att man vill fira själv. Då blir man istället inbjuden till alla samtidigt.

För att sen undvika julen det bästa man kan göra är helt att lämna landet fullständigt. "Jaha så du vill vara ensam på julen" kommer alltid frågan?
    Ja det vill jag, "Jaha, duger inte vi" osv. Jo.. det gör ni.
    Det tummas på en gammal regel för bor man ensamt som jag gör, så enda dagen på hela året så ska man inte sitta ensam på julen också' a fair point iofs.

Men nu vill jag bara sitta där.
    Titta tv, dricka och äta gott och inte göra ett skit.
    -Men får inte.
    ..Så nu sitter jag istället på Ticket(punkt)se och bokar bara för att få komma bort.

Eurydike skrev 2023-11-20 23:37:32 följande:
    Stort tack för dina fina ord! 🤩 Jag får plocka fram humorn på julafton och träna på konsten att roa mig själv. Julbord och hotellnatt är en bra början. Eller så stannar jag hemma och lagar jättemycket mat, det kan också funka. Ibland har jag funderat på att arrangera en julfika över Zoom, för människor som är ensamma på jul, men vet inte om det finns något intresse för det. Tack så mycket! Det kommer vi nog så småningom och jag är säker på att det blir trevligt 😊
    Vill fortfarande inte att du ska sitta ensam på julafton, men om du inte lider av det... Är ju mycket som är mysigt med julen och man kan nog njuta av atmosfären på ett annat sätt när det inte är massa folk runt om en. Bland det bästa jag visste förr när vi hade snö var att ta en promenad på kvällen. Allt var tyst och stilla och fönstren lyste vackert i alla husen. Sen visste man att värmen och alla färger och dofter väntade när man kom in igen.Glad
  • Anonym (Vänlighet)
    Anonym (.) skrev 2023-11-21 00:36:18 följande:

Ska eller åtminstone se till att få fira själv ..det är ju det jag vill mer än något annat.
    Sen vet jag att det inte kommer bli så.

Det är i min släkt vanheder och discrete embarrassment om man nu säger att man vill fira själv. Då blir man istället inbjuden till alla samtidigt.

För att sen undvika julen det bästa man kan göra är helt att lämna landet fullständigt. "Jaha så du vill vara ensam på julen" kommer alltid frågan?
    Ja det vill jag, "Jaha, duger inte vi" osv. Jo.. det gör ni.
    Det tummas på en gammal regel för bor man ensamt som jag gör, så enda dagen på hela året så ska man inte sitta ensam på julen också' a fair point iofs.

Men nu vill jag bara sitta där.
    Titta tv, dricka och äta gott och inte göra ett skit.
    -Men får inte.
    ..Så nu sitter jag istället på Ticket(punkt)se och bokar bara för att få komma bort.

Jag brukar ha för vana att kolla med de vänner jag har som bor själva, som jag vet inte åker hem till släkt - om de vill fira med oss. Jag får alltid ett nej, nästan i alla fall. Det är okej. Men även om jag vet det tycker jag inbjudan är viktig så att den som firar ensam ändå känner att den valt det och inte bara blivit över eller bortglömd. 

Så dina släktingar menar säkert väl. Jag brukar dubbelkolla om någon svarar svävande, så att de inte bara tycker ?det känns dumt?. Tror ingen skäms för dig. 

• Anonym (.)
    Anonym (Vänlighet) skrev 2023-11-21 16:01:03 följande:

Jag brukar ha för vana att kolla med de vänner jag har som bor själva, som jag vet inte åker hem till släkt - om de vill fira med oss. Jag får alltid ett nej, nästan i alla fall. Det är okej. Men även om jag vet det tycker jag inbjudan är viktig så att den som firar ensam ändå känner att den valt det och inte bara blivit över eller bortglömd. 

Så dina släktingar menar säkert väl. Jag brukar dubbelkolla om någon svarar svävande, så att de inte bara tycker ?det känns dumt?. Tror ingen skäms för dig. 

Nä visst en ska inte känna sig bortglömd absolut inte..
    för då är inte det rätt heller ju.

Tror med att dom menar väl. Men som dom tycker att varenda jul är det samling så tycker jag att då vill jag vara ensam, sova länge kolla kalle, kolla lite mer på tv och äta lite grann till. Sen bryr jag mig inte exakt hur länge jag stannar uppe den här dagen. Sen går jag till sängs.
    Och mår inte det minsta dåligt. Då är alla andra superoroliga för en och drar upp hela faderullan att man är både det ena o andra suicidal m.m.

Nä, ingen skäms för mig?
    Men vi är enkelt inte på samma tankebana about this one helt enkelt^
  • Eurydike
    Anonym (marsipangrisen) skrev 2023-11-21 15:40:14 följande:
    Vill fortfarande inte att du ska sitta ensam på julafton, men om du inte lider av det... Är ju mycket som är mysigt med julen och man kan nog njuta av atmosfären på ett annat sätt när det inte är massa folk runt om en. Bland det bästa jag visste förr när vi hade snö var att ta en promenad på kvällen. Allt var tyst och stilla och fönstren lyste vackert i alla husen. Sen visste man att värmen och alla färger och dofter väntade när man kom in igen.Glad
    Det var värre när jag precis brutit med familjen! Då klarade jag knappt av att se andra människor fira, men man vänjer sig på något vis. Nu skulle jag aldrig vilja tillbaka till firandet vi hade då. Ja, jag håller med dig om det! Jag älskar julen brukar baka godis med några kompisar. Ibland har vi en marsipangristävling (jag tänkte med tanke på ditt namn), där det gäller att göra den finaste marsipangrisen. Precis den där kontrasten är så speciell kring jul! Det mörka, kalla och snöiga utomhus och det varma, pyntade hemmet 🎅🏻😊🐖
    Eurydike skrev 2023-11-22 20:21:55 följande:
    Det var värre när jag precis brutit med familjen! Då klarade jag knappt av att se andra människor fira, men man vänjer sig på något vis. Nu skulle jag aldrig vilja tillbaka till firandet vi hade då. Ja, jag håller med dig om det! Jag älskar julen brukar baka godis med några kompisar. Ibland har vi en marsipangristävling (jag tänkte med tanke på ditt namn), där det gäller att göra den finaste marsipangrisen. Precis den där kontrasten är så speciell kring jul! Det mörka, kalla och snöiga utomhus och det varma, pyntade hemmet 🎅🏻😊🐖
    Ja, det är så mysigt med allt det där. Marispangris är ett måste Glad Kul att baka, är några år sen nu, men hembakade lusskatter är ju så gott. Tomte
  • Anonym (S)

Jag kan inte riktigt läsa ut om du vill fira ensam eller inte? Vill du det så är det bara att köra på! Jag började äntligen leva, jag har verkligen haft mina bästa jular sen jag vågade fira ensam! Jag har fixat och donat och haft så mysigt! Ingen som tjatar, ingen som stör, ingen som har åsikter, ingen som kräver att man prioriterar.
    Det jag mest reagerar på i inlägget är att din sambo verkar taskig. Du verkar inte vara någonting mot hans familj. Han borde veta hur du mår och väljer att bara sticka. Frågar knappt ens om du vill bli med! Självklart borde ni ju ha den mest fantastiska och mysiga julen bara ni två, det är ju ni nu! Om det är vad ni vill förstås. Dåligt av honom att bara köra sitt race.
    Vill du inte vara ensam så skapa en Facebook-grupp! Ett Teams-möte låter som en strålande idé, men jag gissar att ni kommer bli betydligt flera än du anar! 😊 "Knytis" via Teams!
    Uppdatera gärna hur du väljer att göra och hur din jul blir! Jag skulle mer än gärna delta i din Teams-jul om det skulle bli så!

Svar på tråden Fira julafton själv?