Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

    Hyckleri om man säger det då.

    Anonym (Vrrr) skrev 2023-11-21 00:15:07 följande:

    Tycker du att samtyckande sex mellan två vuxna klassas som en mänsklig rättighet? Vad händer då när ingen vill ha sex med en person, ska den luta sig tillbaka och kräva sin "mänskliga rättighet" för att alla andra har sex, inte denne?

    För det är ju det ts håller på med. Gnäller för att han tycker att han förvägrats en slags rättighet, och då ska ingen annan ha sex heller. Ren och skär hyckleri.
    Antingen så tycker man sex är en rättighet och då borde den antagligen hävda att icke samtyckande människor ska ha sex med denne. Eller så tycker man att sex inte är en rättighet och förstår att samtyckande behövs om man ska knulla med någon.

    Det kan ju finnas ett tredje alternativ. Personen anser att sex är en mänsklig rättighet för en man och betraktar kvinnor som objekt som inte har fördelats korrekt bland männen. 

    Första och tredje alternativet är naturligtvis ren och skär vansinne. Jag finner både dig och ts obehagliga.


    Om båda är samtyckande så har de rättighet att ha sex med varandra ja. Men under vissa förutsättningar. De har ju tex inte rättighet att ha det på öppen gata, så att andra blir förnärmade.

    Ditt problem är att du är så svartvit i din syn på vad du anser att ordet rättighet betyder. Bara för att vi har rättigheter, så betyder det inte att de rättigheterna är helt villkorlöst och gränslöst, eller att det man vill göra kommer bli serverat till en på ett silverfat, är inte det som de rättigheter vi faktiskt har, innebär.
  • Anonym (...)
    Anonym (Vrrr) skrev 2023-11-21 16:16:05 följande:
    Har jag påstått det? Sex är ingen rättighet då det involverar andra. Finns ingen gråzon runt det.

    Jag förstår att du vill argumentera runt ämnet för att manipulera andra till att uppfatta sex som en rättighet. Du tror säkert själv att dina uppenbara manipulationer inte märks. 

    Det du sysslar med är ganska stötande.

    Det är ju en rättighet om de andra också vill det, du kan inte hindra dem att ha sex för de har rätt att göra det, har man fullt 15 så har man den rätten.


    Fast det är ju inte mina idéer att kalla någonting en rättighet fast man faktiskt inte har den rättigheten utan några gränser alls och till varje pris, skitsamma om någon blir skadad, jag har alltid rätten. Det är du som tolkar begreppet rättighet så pass drastiskt, som att man har rätt att få precis vad man vill serverat till en.

  • Anonym (...)
    Anonym (Vrrr) skrev 2023-11-21 18:44:58 följande:

    Hur läser du ts egentligen? Han gnäller uppenbart över att sex inte anses vara en rättighet och att han inte har tillgång till sex. Han blir inte tilldelad något som han anser alla andra får och anser det vara orättvist. 


    Jag förstår också att du försöker vinkla det jag skriver för att få det att låta som att "rättighet till sex inte är så farligt" Det du argumenterar: över är stötande och manipulativt. 


    Han gnäller över hur folk argumenterar om det snarare. Han ältar det i hundratals inlägg på forumet, om hur folk säger si eller så.

    Nej, det är du som hittar på att tolka det så. Jag talar om för dig att våra rättigheter inte betyder att det är helt utan gränser och att det får ske på dyr bekostnad av andra. Inte jag som bestämt det, utan våra lagar som vi har.
  • Anonym (...)
    Anonym (Vrrr) skrev 2023-11-21 19:19:06 följande:
    sex är inte en mänsklig rättighet. 
    Nej visst med ditt tänk om vad ordet rättighet behöver innebära i praktiken så har vi inga rättigheter alls.
  • Anonym (...)
    Anonym (Biobonus) skrev 2023-11-22 10:23:18 följande:

    De mänskliga rättigheterna enligt FN:



    https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf


    Fast det spelar ju ingen roll vad FN säger, Sverige och andra länder får ändå begränsa rättigheterna. Vi får inte utöva rättigheterna till vilket pris som helst. Yttrandefriheten tex. Du har inte rätt att yttra precis vad du vill i Sverige, om det anses åsamka viss skada på andra, eller ens utföra sina yttranden som annars är lagliga, om det inbegriper andra människor tex olika aktörer som internetforum. Då har du plötsligt inte rätt att yttra dig hur du vill ens inom lagens gränser utan du är utlämnad till tex FL forums godtycke om du får yttra dig eller inte. Och tex så får man inte elda koraner längre i Danmark. Så enligt det drastiska sättet vissa anser att ordet rättighet ska tolkas i praktiken så har vi inte den mänskliga rättigheten att yttra oss. Och vi får tex inte offra barn till molok heller om man nu skulle ha sin religion att göra som den guden så vi har väl ingen rättighet till religionsfrihet heller enligt vissas sätt att resonera.
  • Anonym (...)
    Xenia skrev 2023-11-23 01:03:14 följande:
    Och ingenstans där står det att sex är en mänsklig rättighet. Det närmaste är detta:

    'Artikel 16. 
    1. Fullvuxna män och kvinnor har rätt att utan någon inskränkning med avseende på ras, nationalitet eller religion ingå äktenskap och bilda familj. Män och kvinnor skall ha samma rättigheter i fråga om äktenskaps ingående, under äktenskapet och vid dess upplösning.
    2. Äktenskap får endast ingås med de blivande makarnas fria och fulla samtycke.' 

    Fria och fulla samtycke var det. TS yrar när han skriver att det är hyckleri att själv ägna sig åt sex och samtidigt säga att det inte är en mänsklig rättighet. För att det ska bli det, så får han argumentera för bordeller. Kanske statliga så att skattebetalarna betalar sexsäljarna.

    Om ingen vill arbeta på bordellerna då? Ja, då får man väl införa tvångsarbete en viss tid för alla kvinnor, en slags kvinnlig värnplikt. Nej, så fort man börjar diskutera "sex som mänsklig rättighet" hamnar man i helt orimliga scenarion.
    Jag undrar om det där betyder att de har rätt att gifta sig, men får de hävda att de har rätt att ha sex med varandra som tex homosexuell? Om ett land skulle förbjuda homosexuella att ha sex, men de får gifta sig, skulle det strida mot de mänskliga rättigheterna då? Eller skulle det vara OK?
  • Anonym (...)
    Anonym (Biobonus) skrev 2023-11-23 09:16:49 följande:
    Det finns tolkningsmöjligheter som ger vissa variationer mellan olika länder,  som tex räknas koranbränningar som yttrandefrihet eller som hets mot folkgrupp. Men ingenstans bland dessa mänskliga rättigheter finns något som kan tolkas som att sex skulle vara en mänsklig rättighet.
    Hur ser du att det finns tolkningsmöjligheter? Även om sex som rättighet uttryckligen skulle finnas med där så skulle det väl på samma sätt kunna formuleras med tolkningsmöjligheter det också, så att länder kan förbjuda att tvinga någon.

    Du tolkar inte texten som att dessa äktenskap skulle ha rätt att ha sex med varandra? Är inte det underförstått att man lever ett normalt sexualliv som par? Det går inte att tolka det så? Då antar jag det är ok att förbjuda just sex, för alla eller vissa medborgare, enligt de mänskliga rättigheterna.
  • Anonym (...)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-23 04:05:34 följande:
    Homosexuella parbildningar innefattas inte i de mänskliga rättigheterna. Det skulle aldrig gå, för då skulle många länder ha vägrat att skriva under på dem.
    Står det inte alla som tillhör människosläktet? Är inte homosexuella människor enligt dig?

    Men ok, resten då, är det OK att förbjuda alla eller vissa från att ha sex i parbildningarna?
  • Anonym (...)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-23 11:46:25 följande:
    ...när folk är gifta finns det förstås inget förbud mot sex. Det står heller inget i de mänskliga rättigheterna om att den ena maken kan tilltvinga sig sex av den andra, även om han eller hon (vanligen hon) inte vill. Detta är ju också en sådan sak som de muslimska länderna aldrig skulle ha skrivit under på i så fall, för enligt islam har kvinnan i och med vigselceremonin gått med på alla samlag som mannen kan komma att vilja ha i framtiden. 

    Brottsrubriceringen "våldtäkt inom äktenskapet" existerar överhuvudtaget inte där, och detta gäller även ett t.ex. svenskt gift par där mannen våldtar kvinnan på hotellrummet i låt oss säga Tunisien. Hustrun kan aldrig få någon upprättelse för det, då det gärningen på tunisiskt territorium där det inte räknas som ett brott.
    Ja då har han väl sex som rättighet då, om man nu ska tolka rättighet som att man även har rätt att tvinga. Och det står inte i strid mot de mänskliga rättigheterna heller då eftersom det landet skrivit på och efterföljer dem.
  • Anonym (...)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-23 11:41:52 följande:
    Det står i de mänskliga rättigheterna att "vuxna män och kvinnor" har rätt att ingå äktenskap och bilda familj - alltså underförstått "en man och en kvinna". Utomäktenskapligt sex liksom samkönat sex är inget som nämns i De mänskliga rättigheterna, för då skulle många länder ha vägrar att skriva under. Så sådana rättigheter finns inte. Det finns ju många länder där homosex, utomäktenskapliga förbindelser samt otrohet är brottsligt, och straffas av staten.

    Du måste inse att vi här uppe i väst är en mycket liten ankdamm i världen i stort! Vi kan ha våra egna lagar och regler som gäller här, men ska man författa ett dokument som gäller i hela världen, så måste det kokas ner till ett antal grundkrav som samtliga länder (som har skrivit under) kan gå med på. 
    Homosexuella är vuxna män och kvinnor.
  • Anonym (...)

    Anonym Vrrr, läste du länken om de mänskliga rättigheterna? Rätt att ingå äktenskap nämns ju där, då antar jag att du med din tolkning av ordet rättighet anser att det innebär att någon måste tvingas till äktenskap? Det inbegriper ju en annan människa, som var ditt argument tidigare i tråden.

  • Anonym (...)
    Anonym (Biobonus) skrev 2023-11-24 17:42:31 följande:

    Ett exempel på tolkningsmöjligheter = Danmark ser koranbränningar som hets mot folkgrupp, Sverige ser det som del av yttrandefriheten.


    Ingenstans finns det nämnt någonting om sex i sig som en mänsklig rättighet, inga möjligheter att tolka på något sätt.

    Rättigheten att ingå äktenskap och bilda familj är inte relaterat till sex. Det är inte underförstått att äktenskap innebär sex. Man kan vara gift och bilda familj utan sex. Sex skall alltid vara under samtycke. Om äktenskap enligt lagen innebar rätt till sex så skulle samtyckeslagen inte fungera och våldtäkt inom äktenskap skulle vara lagligt. Jag återupprepar: sex skall alltid vara under samtycke.

    Sex är däremot ett mänskligt behov, liksom att äta och sova.  De mänskliga rättigheterna ger dig rätt till ett drägligt liv, och där ingår de mänskliga behoven, dvs staten får tex inte förbjuda dig att äta, sova eller ha sex. Däremot kan man inte lagstadga att någon ska förse dig med mat, sex eller sjunga vaggvisor för dig. Du har rätt att ordna så att du får mat (köpa den) och ha sex (övertala någon att ge dig samtycke till sex). 


    Sådärja: förklarat på ett barns nivå. Borde inte finnas några oklarheter i ämnet nu.


    Fast det jag frågade var hur du menar att det finns tolkningsmöjligheter i texten som du länkade till. Det är du som påstår att texten har tolkningsmöjligheter. Att Danmark gjort eller får göra som de vill står det ju ingenting om där. Det står ingenting om hets mot folkgrupp heller.

    Det där med sex med samtycke beror ju på vilket land man bor i, och att man har sex i ett äktenskap är nog något som man normalt utgår ifrån.

    Om du påstår att sex är ett mänskligt behov samtidigt som de mänskliga rättigheterna ger dig rätt till dina mänskliga behov, så innebär ju det att det ger dig rätt till sex. Jag håller med om (om det är vad du menar) att inte behöver innebära i lagen att någon måste förse dig med sex, så som vissa andra i tråden verkar tycka.


     

  • Anonym (...)
    Anonym (Biobonus) skrev 2023-11-24 23:44:43 följande:

    Danmark har tolkat att koranbränningarna är hets mot folkgrupp.
    Sverige har tolkat att koranbränningarna är tillåtna enligt yttrandefrihetslagen
    FNs text om mänskliga rättigheter lämnar en viss marginal för tolkning. Även med detta i beaktande finns inga möjligheter att tolka någon av de mänskliga rättigheterna till att vara en rättighet till sex. Inga alls. 

    Att man normalt sett har sex inom ett äktenskap strider inte emot samtyckeslagen eftersom man vanligtvis älskar varandra och samtycker till sex inom ett äktenskap. Saker som är normalt förekommande innebär inte att de är en rättighet. Skulle man inte samtycka till sex inom äktenskapet och ändå tvingas till sex är det olagligt.

    Att det krävs samtycke för sex skiljer sig mellan olika länder är ju en katastrof. Egentligen borde det inte behövas vara lagstadgat inom något land, utan något som alla människor borde känna var rätt ändå. Var tacksam över att du bor i ett land där det är olagligt att tvinga dig till sex som du inte vill ha. 

    Du förstod uppenbarligen inte vad jag skrev om mänskliga behov vs rättigheter. Din rättighet består i att ingen kan förbjuda dig att ha sex.


     


    Fast jag frågade hur du menar att det finns tolkningsmöjligheter i texten som du länkade till. Det st väl inget i texten om att hets mot folkgrupp kan undantas från yttrandefriheten om man tolkar det så. Eller hur menar du att det finns marginal för tolkning. Även rätt till sex kan väl lämna en marginal för tolkning.

    Det må vara katastrof, men nu diskuterar vi väl rättigheterna som de faktiskt ser ut, inte vad vi tycker eller känner om dem? Eller varför lade du upp länken? Sex utan samtycke är helt lagligt i vissa länder även om de omfattas av de mänskliga rättigheterna.

    Du skrev att sex är ett mänskligt behov och att de mänskliga rättigheterna ger dig rätt till dina behov. Självklart kan jag förbjudas att ha sex, om det står i strid med andra lagar.
Svar på tråden Hyckleri om man säger det då.