• mo92

Sepererade under graviditet

Hejsan där ute i vimlet.

Precis som rubriken lyder så är jag är fader till en helt fantastiskt pojk, men att jag och mamman separerade under graviditeten.

Så min fråga till någon som har varit i ett liknande fall är följande.

Mamman vill ha fortsatt ensamvårdnad och vill definitivt ge med sig angående något om någon vårdnad om barnet till mig som fader. Utan hon fortsätter enligt den lag stiftning vi har i Sverige.

I mitt fall så vill jag verkligen ha gemensam vårdnad om barnet, då jag som fader verkligen vill vara delaktig i vårat barns liv. 

Så jag funderar starkt på att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten för att få till en gemensam vårdnad om barnet, så nu till frågan till er som har varit i liknande situationer. Hur skulle tingsrätten se på detta och hur resonerar dem kring att mamman vill ha ensam och fadern gemensam vårdnad?

Fotnot - Mamman vill enbart ha åt mina föräldradagar 

Barnet ska vara i fokus, och han ska ha två föräldrar

• Svar på tråden Sepererade under graviditet
  • mo92

Barnet i fråga är inte ens en månad gammal, men jag har pratat med modern i detta fall och hon är fast beslutsam om att fortsätta sin ensamvårdnad.

Jag får träffa honom så mycket jag vill egentligen, det är väl bara dem här praktiska grejerna som föräldradagar och dylikt jag vill ha tillsammans med min son i framtiden. 

Vi har gemensamt kommit överens om att boka tid till föräldrarätten, och modern kommer förmodligen dyka upp där.
    Dock så vet jag hennes beslut redan nu, och det är att hon vill ha ensamvårdnad. 

Nu förstår jag min roll i det hela, och kan inte kräva ha barnet hos mig. Utan den tiden kommer tids nog och den dagen barnet är moget nog så är han varmt välkommet. 

Men så vitt vad jag vet, så kan detta ta tid och varför vänta med en stämningsansökan...?

• mo92

Givetvis landade ansvaret på mitt bord, och jag är mer än redo med en tingsrätt.

Rätta mig eller hjälp mig, borde jag påbörja en sådan process i barnets ringa ålder? 

Svar på tråden Sepererade under graviditet