• Anonym (M)

Svartmålad

molly50 skrev 2023-12-05 21:32:03 följande:
    Och vem beror det på att TS inte har fått träffa sitt barn?
    Inte är det på TS,i alla fall.
    Jag vet att det beror på mammans val, men det är ju inte mitt fel. Det jag skriver om är vad TS själv kan göra för att möjligtvis få chansen till att träffa sitt barn så fort som möjligt, och slippa vänta på att myndigheternas kvarnar ska ha sin gång.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-05 22:48:05 följande:
    Du förstår verkligen ingenting. 
    Det jag förstår är att Molly50 verkar vilja att jag ska skriva negativa saker om mamman och om vad fel hon gör. Svara att det är hennes fel. Men hur hjälper det TS situation att vi sitter här och skyller på mamman och håller med varandra? Ingenting alls. Vill man ha rätt eller vill man ha resultat.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-05 23:17:36 följande:
    Nej, det vill hon inte. Hon vill, likhet med alla inkl ts, att du ska LYSSNA på ts och höra vad han säger. Komma med råd utifrån det han säger. Inte komma med usla råd om att han ska bli tillsammans med mamman, en mamma som dessutom svartmålar honom, har klippt all kontakt, förstör för ts, gör att ts inte har fått träffa sott nyfödda barn och dessutom inte vill ha med ts att göra. 

Det ts ska göra är att ta det den juridiska vägen. Det är den enda vägen som fungerar i detta läget. Varför kan inte du förstå det? Varför måste du igen, igen, igen och igen säga att ts ska bli tillsammans med mamman eftersom det är enda chansen han har för att få träffa sitt barn och få en vettig relation? 

I ts fall så handlar det om resultat. Inte vem som har rätt. Förövrigt så har ingen av föräldrar rätt till umgänge med sitt barn, men barnet har rätt till umgänge med sina föräldrar! 

Du är som en repade gammals skiva som enbart går på repit. 
    Om ni inte vill höra mina svar på hur jag tänkte så ställ då inga frågor om det. Jag har redan lyssnat på TS. Men sen frågar ni upprepade gånger frågor om mitt resonemang som jag skrivit om, då kommer jag också upprepade gånger att svara på de frågorna. 
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-05 23:17:36 följande:
    Nej, det vill hon inte. Hon vill, likhet med alla inkl ts, att du ska LYSSNA på ts och höra vad han säger. Komma med råd utifrån det han säger. Inte komma med usla råd om att han ska bli tillsammans med mamman, en mamma som dessutom svartmålar honom, har klippt all kontakt, förstör för ts, gör att ts inte har fått träffa sott nyfödda barn och dessutom inte vill ha med ts att göra. 

Det ts ska göra är att ta det den juridiska vägen. Det är den enda vägen som fungerar i detta läget. Varför kan inte du förstå det? Varför måste du igen, igen, igen och igen säga att ts ska bli tillsammans med mamman eftersom det är enda chansen han har för att få träffa sitt barn och få en vettig relation? 

I ts fall så handlar det om resultat. Inte vem som har rätt. Förövrigt så har ingen av föräldrar rätt till umgänge med sitt barn, men barnet har rätt till umgänge med sina föräldrar! 

Du är som en repade gammals skiva som enbart går på repit. 
    Och nej hon skrev INGENTING om att lyssna i inlägget jag pratar om, där du svarar mig att jag inte förstår henne. Hon frågar mig om vems fel det är. Så jag tror faktiskt att det hon vill är att jag ska skylla på mamman och att vi här i tråden ska sitta och hålla med varandra om att det är mamman som är boven i dramat. Men att jag och alla andra här tycker mamman gör fel förändrar ju ingenting alls i det vi diskuterade. Jag konstaterade att föregående talare hade själv inte gillat att ha det upplägget som ni skriver att TS ska ha, det var vad hon svarade mig. Men då svarar hon till mig, och vems fel är det. Det hjälper som sagt inte att sitta här och konstatera vems fel det är, fortfarande är det upplägget inte önskvärt alls, det höll hon ju med om. 
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-06 00:12:05 följande:
    Vi är rätt många som i flera inlägg sagt att du ska lyssna/se vad ts har skrivit. Till och med ts har bett dig göra det. 

Du är den enda som pratar om "vems fel det är". Faktum är att det är ingens fel, dvs ingen har fel och ingen har rätt. 

Du har skrivit att antigen så blir ts tillsammans med mamman, bor med henne och får ha sitt barn på heltid. Eller så får han inte alls ha sitt barn, kanske umgänge då och då. Det är de alternativen du har skrivit att ts har. 

Ts ska ta kontakt med familjerätten och be att då göra faderskapatest. Sedan ska han tillsammans med mamman ha samtal med familjerätten om hur de ska lösa umgänge med med barnet. Kanske även också få till gemensam vårdnad, om mamma vill. I dagsläget har mamman ensam vårdnad. 

Om man öht ska skylla på någon så kan man skylla på båda två då de hade oskyddat sex utan att tänka på eventuella konsekvenser. 

Jag har sett vad TS skrivit. Det betyder inte att jag inte tänker svara på era inlägg eller frågor till mig. Ni är ett par stycken som kritiserat och ifrågasatt vad jag skrivit i tråden och jag har faktiskt rätt att svara på det. Du argumenterar till mig nu också och jag tänker faktiskt svara oavsett om du gillar det eller ej.

Ja precis, om mamman vill. Han är utlämnad till hennes godtycke där. Jag vet precis hur det går till, processen du beskriver. Och fortfarande kvarstår att det inte hjälper TS speciellt mycket. Han kommer missa massor med sitt barn i jämförelse med om han bor med barnet på heltid. Han har hittills inte ens sett barnet. Han är en främling för sitt eget barn.

• Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-06 10:31:28 följande:
    Du har läst vad ts skrivit men du tar inte till dig vad ts skriver? 

Och nej, återigen han behöver inte bo med sitt barn på heltid för att få en bra relation. 

Om han har sett sitt barn eller inte nu vet vi faktiskt inte. 

De flesta är främlingar för sina spädbarn de första veckorna.... 

Jo, och jag har också svarat på vad han skrivit. Efter det så har du och en till fortsatt ifrågasätta och diskutera vad jag skrivit, så då svarar jag på det. Kan inte DU ta till dig DET? Eller vad är problemet? Frågar man så får man svar.

Återigen, nej, man behöver inte bo med sitt barn för att få en bra relation, men TS har ingen bra relation med sitt barn, och det funkar ju väldigt dåligt för TS att inte bo med sitt barn.

Jag utgår från TS inlägg och det han berättar om är problem och han har inte träffat sitt barn. Om jag ska diskutera något helt nytt scenarie i tråden som att han nu träffat sitt barn, ja då får han i så fall uppdatera tråden.

Att vara en främling för sitt barn är inget bra alls, eller tror du att TS är nöjd med det? Hade du varit nöjd med att inte få träffa ditt barn de första veckorna av barnets liv, och inte veta när du kommer få göra det?

• Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-06 11:49:34 följande:
    Ts barn är ett spädbarn som förmodar är runt en månad gammal. En månadsgammal bebis behöver sin mamma pga av amning, så ta hade oavsett inte kunnat bo med sitt barn utan att då behöva bo ned mamman. 

Alla föräldrar är främlingar för sina barn första tiden och fram tills de träffats. Det är inget ovanligt alls. 

Nu är jag kvinna och mamma så om jag inte hade fått träffa mitt spädbarn efter förlossningen så hade det varit för att jag var oförmögen att ta hand om mitt barn och då hade varit bättre för barnet att någon annan gjorde det. Och då hade jag varit glad, för barnets skull. Detta är dock inte fallet med ts. 

Vad har du för råd till ts, som inte involvere att bli tillsammans med mamman? 
    Det vet du redan att jag inte har något bättre råd. Det är ju just därför han inte kan göra på något annat sätt, om han vill vara med barnet så mycket som möjligt, därför att barnet behöver bo med mamman på grund av amning med mera. Du säger det ju själv att det inte skulle funka att bo med barnet om han inte även bor med mamman.

Fast även om det inte skulle kunna hända dig i verkligheten, om det inte var så att du var direkt olämplig, så kan du nog ändå tänka dig in i situationen att du är inte olämplig men ändå inte få vara med ditt barn för att den andre föräldern automatiskt får vårdnaden osv. Jag tror inte du hade gillat det alls, att inte få vara med från start och inte träffa barnet alls på veckor. 
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-12-06 12:16:36 följande:
    Jag vet att jag hade avslutat diskussionen. Men eftersom du verkar vilja få det till att jag menar något annat än det jag skrev så känner jag att jag måste rätta till det.
    Du har fel. Du har missförstått mig.
    Jag skrev att jag självklart skulle vilja ha mina barn på heltid.
    Men jag skrev inte att jag tycker det är ett bra upplägg att försöka bli tillsammans med den andra föräldern igen.
    Snarare tvärtom. I synnerhet när föräldern beter sig så som TS ex.
    När en förälder vägrar samarbeta och svartmålar,som mamman i det här fallet,så återstår kanske bara att ta det den juridiska vägen för att försöka få till ett samarbete.
    Ska du svara på frågor så är det bra om du läser vad man skriver först. 
    Och är något oklart så är det bara att fråga.istället för att tilldela mig åsikter jag inte har.
    Det får bli mitt sista svar till dig i den här diskussionen. 
    Ja det är väl det jag också säger? att du självklart hade velat vara med dina barn på heltid. Det var den åsikten jag tilldelade dig.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-06 13:17:38 följande:
    I situationen ts befinner sig nu så är det enda han kan göra är att gå den juridiska vägen. 

Fast igen, jag är kvinna och som ogift kvinna får man alltid ensam vårdad om sitt barn om ma  inte bestämt annat. Det sker automatiskt. 

Finns väl inge som skulle gilla att inte få träffa sitt barn på fler veckor. Just därför ska ts gå sen juridiska vägen eftersom allt annat han har prövat inte har fungerat. Förstår inte du det? 

Nej, det stämmer inte, TS KAN gå andra vägar också. Sen att han väljer att inte göra det, är en annan sak än att det inte går.

Jag vet att det sker automatiskt om man är kvinna, men kan du inte tänka dig in i hur det skulle vara i mannen situation? Jag tror inte du hade gillat det alls att inte få vara med dina barn från det de hade fötts, och behövt kämpa i diverse instanser, trots att du inte gjort något fel och inte är olämplig förälder.

Att gå den juridiska vägen kommer inte heller att funka, om han föredrar att få vara med sitt barn tidigare istället för vänta.

• Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-06 13:36:32 följande:
    Vilka vägar då?

Jodå, den juridiska vägen kan fungera utmärkt för att ts ska få träffa sitt barn tidigare och inte behöva vänta. Vänta länge kommer han däremot få göra om han inte ska ta den juridiska vägen. 
    Vilka vägar? Det det har jag ju redan skrivit vad han kan göra förutom gå den juridiska vägen. Men jag kan dra det igen, eftersom du frågar om det: han kan som jag föreslagit, försöka få mamman tillbaka, och för finns det väl också olika vägar att gå. Men i så fall vet nog TS bäst vilken approach som skulle kunna fungera på henne. 

Fast det fungerar ju inte utmärkt att försöka gången juridiska vägen, TS har uppdaterat och beskrivit vad som har hänt, och det går inget bra alls enligt de inläggen.
Svar på tråden Svartmålad