• Anonym (M)

Svartmålad

Anonym (S) skrev 2023-11-29 09:35:41 följande:
    Jag baxnar av dina råd. 

För det första så är det verklighetsfrånvänt. Mamman till barnet signalerar tydligt att hon inte vill, hon har till och med sina föräldrar som grindvakter och jag tror knappast att några inviter skulle tas emot särskilt positivt. Ett väldigt genomskinligt försök att manipulera som jag tror de flesta skulle se igenom..och inte skulle hjälpa en framtida samarbete

Sedan är det väldigt respektlöst mot TS att föreslå att han ska leva med någon som beter sig så här och går så långt för att hålla TS borta. 
    Det kan ju inte bli något kärleksfullt förhållande byggt på respekt, trygghet och tillit och mest troligt ingen intimitet. Han skrev i sin TS att förhållandet aldrig varit bra och det tycker du är en bra grund att bygga ett förhållande på. Även i bra relationer är det svårt att dela hem och vardag men du tycker att TS ska med öppna ögon gå in i något som var katastrofalt från början...
    Med tanke på vad denna kvinna hittat på redan finns ju risk för alla möjliga lögner kommer under tiden och det ska TS leva med i sitt hem...Leva på nåder och med hot om vad som kan hända om man inte dansar efter någons pipa är fruktansvärt
    Han har dessutom träffat en ny som han då enligt dig bara ska kasta åt sidan

Sen är det inte utifrån barnets bästa. Att leva med föräldrar som inte tycker om varandra är inte en trygg uppväxtmiljö.

Du undrade vad för råd jag skulle ge.
    Och det är enkelt, den juridiska vägen.
    Skaffa ett juridiskt ombud, få faderskapet fastställt, få umgänge och kämpa för delad vårdnad. Sköta kontakten med mamman i lugn men tydlig maner. Inte falla för frestelsen att smutskasta henne utan tydligt stå för det konstruktiva alternativet, låt henne falla på eget grepp.

För även om det till en början bara innebär umgänge med barnet så innebär det att TS och barnet kan få börja skapa SIN relation. 
    Kvalité framför kvantitet är faktiskt Aoch O när det gäller relationen med barn..
    Barn kan knyta an till människor även om det bara är korta stunder i början....
    Mina barn har träffat sin moster max en gång per år men hon är ändå en av de närmaste relationerna de har. För när hon är med dem så är hon så närvarande och fokuserad på dem...det känner barn...
    Jag har aldrig påstått att förhållandet skulle bli som i dina idealiska romantiska drömmar, det är inte syftet, utan syftet är att få bo med sitt barn och bygga en relation.

Ja ditt sätt låter riskfyllt och inte lika effektivt. Men visst kan TS gambla på det och riskera att missa massor med sitt barn. Det är väl så han gör nu, väntar in att kunna gå den juridiska vägen, under tiden som han kastar bort tid med barnet som aldrig kommer igen.
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2023-11-30 22:43:11 följande:

Ja men då har du ju fått in i systemet att du försökt där. Tänker att det underlättar. 

om hon inte godkänner så ser de ju ändå att du gjort ett försök att ta ansvar, att det finns en person som anser sig vara pappa och inte fader okänd som hon kanske uppger..

Vet inte om du menar så, men frågan är om det automatiskt upptäcks av någon människa att TS försökt med detta i systemet, eller om det inte händer något speciellt alls om mamman inte godkänner. Men han kan ju alltid påtala vad han försökt för någon myndighetsperson i nåt lämpligt sammanhang senare och då finns det väl registrerat om de vill kolla upp det.
  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2023-12-01 02:57:22 följande:

Som jag skrev ovan gör familjerätten, där ert ärende lär hamna, alltid sitt yttersta för att fastställa faderskapet. Barnet har enligt lag rätt till en far. Det går inte att bara uppge ?fader okänd? som förr i tiden. 

Du kan själv kräva att få lämna DNA-test hos familjerätten om mamman skulle påstå att du inte är pappan. Är du för övrigt 100 på att du är pappan? Det kan ju vara bra att göra DNA-test av det skälet också. 

Du behöver inte oroa dig för att du inte kommer att få faderskapet fastställt. Det kommer du garanterat få förutsatt att du verkligen är pappan. 

Säg inte det. Om hon uppger någon annan som pappa som även tar på sig faderskapet och skriver under, så blir det svårare för TS.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2023-12-01 11:03:20 följande:
    Om TS inkommit i god tid till FR med att han är en möjlig fader ska det rätt mycket till att FR bara ska acceptera en annan utan att utreda saken ordenligt.
    Har du varit med om en sådan situation?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2023-12-01 11:27:27 följande:
    Ja, har haft lite insyn i fadeskapsärenden.

Det viktiga är att man ligger på FR i god tid, dvs före barnet föds, gärna med hjälp av ett ombud. 
    I så fall är det ju försent nu för barnet är redan fött.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2023-12-01 11:55:19 följande:
    Det är inte för sent men ts måste kontakta fr, gärna med ombud, och berätta att han troligtvis är pappan 
    Jag tänkte på det du skrev om att det är viktigt att det sker innan barnet är fött.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2023-12-01 13:10:28 följande:
    Viktigt som i bra, inte som i nödvändigt
    Vi får väl bara hoppas att det räcker för TS då.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-01 18:40:05 följande:
    Man kan fint få till en relation med sitt barn utan att vara i ett förhållande med mamman eller ens bo tillsammans. 

Att det bästa för barnet är att föräldrarna bor tillsammans är bara bs. 

Självklart ska ts inte behöva ha ett förhållande med mamman, bara för att du anser att det är det bästa för barnet. Och självklart ska han kämpa gebom myndigheter för att få rätten till sitt barn och få vara pappan. Och dessutom är det viktigt för barnet att få umgänge med sin pappa. Och det ska mamman överhuvudet inte förhindra. 

Du kommer ju bara med en massa dåliga råd. 
    Jag har inte skrivit det du påstår. Men vill man bo med sitt barn så kan jag inte se något annat sätt. Klart att man kan ha ett fint förhållande med sitt barn ändå men hur tycker du att det funkar för TS?

Själv skulle jag göra vad som helst för att få vara med mitt barn, inklusive att svälja stoltheten och mina kränkta känslor. Och ingen ny flamma i världen är värd att avstå det för. 
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-02 12:05:35 följande:

Anonym (M): Du kan inte se ett annat sätt än att bo tillsammans med mamman om man ska bo med sitt barn? 

Jaha, då borde vi inte ha så mycket barn som enbart bor med ena föräldern, eftersom man enligt dig måste bo med sitt barn för tatt vara en bra förälder och för att kunna ha en bra relation med sitt barn. 

Du inser att det du menar är så långt ifrån sanningen man kan komma. 

Vart skrev jag det, att man måste det för att vara en bra förälder? Jag utgår ifrån vad TS frågar och han vill vara med sitt barn, bestämma namnet och ha inflytande. Hur tycker du funkar det för TS att fortsätta vara separerad med mamman och försöka gå den juridiska vägen? Han har inte ens sett sitt barn.
  • Anonym (M)
    Ess skrev 2023-12-03 15:49:48 följande:
    Lite örfilar och psykiskmisshandel får man ju ta om man vill träffa sitt barn?
    Du vet inte hur det förhållandet skulle bli.
Svar på tråden Svartmålad