• Anonym (M)

Svartmålad

Anonym (N) skrev 2023-12-06 15:46:56 följande:
    De vägarna har ts redan försökt. Har du verkligen missat det? 

Och det går inte få tillbaka någon som inte vill och absolut inte när man inte vill själv heller. 

Då kvarstår enbart den juridiska vägen. 
    Nej, det stämmer inte, han har INTE försökt att ta mamman tillbaka.

Det vet jag väl att det inte går om hon inte vill, men det har jag redan svarat förut, att ni vet inte vad hon vill förrän TS försöker. Säger han de rätta orden som hon vill höra så kan det fungera. TS vill vara med sitt barn. Det är problemet som han vill lösa. Han hade hellre velat ha en annan kvinna än mamman, visst, men man kan inte få precis allt som man vill här i livet, i synnerhet inte när man satt sig i klistret såhär, då har man inte råd att vara kräsen. Han kan inte få både och. Och det ser du ju själv nu, när han väljer bort mamman så får han inte vara med barnet. Det är kalla fakta och den hårda sanningen.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-06 16:36:58 följande:
    Han har försökt att ta kontakt med henne, vilket är det man måste göra först om man öht ska ha en chans att få tillbaka någon. Mamman har avvisat all kontakt. 

Säga de rätta orden? 

Jodå, ts kan få både rättigheter till att träffa sitt barn och fortfarande ha sin nya kvinna. 

Det handlar inte omnatt han har valt bort mamman. Mamman har däremot valt bort honom genom att avvisat alla försök till kontakt. Ts har gjort vad han har kunnat och det enda som återstår är den juridiska vägen. 

Förstår inte du det?
    Det är det jag menar att han måste i så fall säga eller skriva de rätta orden, rätt kontakt. Kanske skriva ett sms om det, om hon inte svarar när han ringer. Han har hittills varken sagt eller skrivit ett ord om att ta henne tillbaka. Så det har han inte försökt.

Det vet jag väl att han KAN få, någon gång framöver, kanske då och då, men det är inte det jag pratar om. Jag pratar om att ha kontakt med sitt barn och se sitt barn NU SNART MYCKET. Bo ihop. Så länge han går och väntar på det som du pratar om så har han ju ingenting.

Fast hon kan ju inte välja honom när han gjort klart att han inte vill ha henne. Det är DET jag diskuterar, inte att de ska ha en kontakt bara , utan ett förhållande. Det är TS som har valt bort henne, kontakt vill han ha, men att ha henne har han valt bort. Om han visade att han ändrar sig på den punkten så kan det mycket väl bli annat ljud i skällan från henne.
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2023-12-06 17:01:44 följande:
    Fast han har ju inte ändrat sig.
    Han vill inte ha henne
    Det du menar är att han ska ljuga om att han vill. 

Du skriver mycket om att man måste prioritera, man kan inte få allt etc etc men till syvende och sist så är det du menar att han ska förvandla sig till en manipulativ människa som berått mod lurar och ljuger för att få igenom sin vilja....
    Och intet på något sätt finns det någon garanti på att han "lyckas" med sitt uppdrag. Inte alls omöjligt, snarare väldigt troligt, att både exet och hennes föräldrar ser igenom hans patetiska försök, blir ännu mer kränkta och levererar ny information till myndigheterna om hans mörka sidor.
    Dock sann denna gång...
    Och detta kommer mest troligt ligga honom i fatet när han på nytt försöker den juridiska vägen

Det vet jag att han inte har. Men nu svarade jag på det N pratar om att han redan försökt, han har inte alls försökt ta kontakt på det sättet jag menade, visa han i så fall får visa att han ändrat sig. Det har inte hänt. Så då kan man heller inte påstå att han har försökt och att det inte funkar.

Så illa behöver det inte vara. Någon gång har han ju faktiskt tyckt om denna kvinna, och man kan komma över gammalt groll. Ett förhållande blir vad man gör det till.

Jag har inte gett garantier. Han kan bara försöka. Och även om hon nekar då kanske hon blir vänligare inställd eftersom hon inte längre känner sig ratad på samma sätt.

Fast om det hände, det skulle de ju inte ha några bevis för i sådana fall, att han hade så kallat fel avsikter med att försöka bli ihop. Det blir ju bara anklagelser som de inte kan belägga, som kan ligga DEM i fatet vid en vårdnadstvist. Det skulle ju då bara se ut som ett försök att svartmåla TS ytterligare. Mer än de redan gjort. Nä det skulle nog vara en dålig idé för dem.

• Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-06 17:18:59 följande:
    Han har försökt ts kontakt med henne, få till någon form av försoning men enbart blivit avvisad. 

Tyckt om och tyckt om. Han ville avsluta relation innan det uppdagades att hon var gravid eller innan blev gravid. Tycker att det tyder på att han tyckte om henne? Hade känslor för henne? 

Att kvinnan svar ålar ts, vägrar kontakt och vägrar låta han träffa sitt barn är saker som kommer ligga henne i fatet vid en eventuell vårdnadstvist. 

Varför ska han visa att han ändrat sig när han inte har det? Hon vill inte heller ha tillbaka honom. Tycker fortfarande att det ser ut som att de båda vill försöka igen?

Att ts ska försöka få tillbaka henne är alltså enda vägen du anser att ts kan och ska gå. Och hur bra har det fungerat? 

Ja, han har tyckt om henne en gång i tiden, jag tror inte att en man dejtar och ligger med en kvinna som han inte tycker om.

Ja, det är möjligt att det kommer ligga henne i fatet vid en vårdnadstvist. Men det som JAG pratar om skulle det inte bli någon vårdnadstvist, eftersom de skulle bo ihop.

Jag har redan svarat på varför. Se gärna mina tidigare inlägg. 
    Jag har aldrig påstått att det ser ut som att de vill försöka igen. Det jag skrivit är att om TS skulle försöka, säga rätt saker osv så kanske hon skulle vilja det. Och varför TS skulle göra det, ja det har jag skrivit flera gånger nu.

Det går inte att svara på hur det har fungerat att göra som jag föreslog, eftersom det inte har hänt. Däremot har han försökt göra som ni andra tycker, och det har inte fungerat alls.

• Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2023-12-06 17:35:24 följande:
    Nu har ju redan exxet svartmålat TS och lagt fram saker utan belägg och bevis pga att hon blev kränkt. Så att hon är förmögen att göra det, det är ju redan fastställt. Hon skulle ju bara fortsätta med det hon redan gör...
    Och det kan mycket väl redan komma att ligga henne i fatet vid en vårdnadstvist....
    Men att ge henne mer att bli kränkt över och mer ammunition (sann denna gång) att leverera till myndigheterna känns ganska korkat...

Och jag vet inte om jag skulle kalla förtal och att systematiskt förvägra kontakt till ens barn som "gammalt groll".
    Jag tror de flesta skulle nog kalla det grovt och oförlåtligt....
    Du kanske förlåter om medföräldern till dina barn medvetet skulle förvägra dig kontakt med dina barn pga att du gjort slut men de flesta skulle nog ha svårt att vända blad och lita på någon som gjort detta....
    Ja, det skulle ligga henne i fatet, i så fall. Därför skulle det inte vara så smart av henne att dra fram ännu mer skit och försöka göra ner TS, tex anklaga honom för det du skrev om.

Oavsett vad du kallar det för så kan de komma över det, och jobba med problemen. Ja, det skulle vara svårt, absolut. Men för rätt ändamål så klarar man det mesta.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-08 11:42:10 följande:
    Finns många som dejtar och ligger med folk för att sedan komma fram till att de inte tycker om varandra, eller att den ena inte tycker om den andra. 

Brukar du bo ihop med folk du inte gillar? Ha en relation med folk du inte gillar? 

Vi vet inte om har tagit den juridiska vägen ännu så hur det har gått är det ingen som kan svara på. 

Däremot har han gjort som du förslog och det har gått åt helvete eftersom hon inte vill ha någon kontakt. Tycker du fortfarande han ska försöka? Riskera att bli anmäld för stalking, kanske få ett kontaktförbud mot sig. Hur tror du det skulle gagna honom i att få träffa sitt barn? 
    Det är ju precis det jag säger, en gång i tiden har han ju tyckt om den kvinnan.

Det är ju det som ni har rått honom till som han har gjort, försökt ta kontakt med familjerätten osv. Och det har inte alls gått bra.

Nej han har inte alls gjort det jag föreslog, han har själv skrivit att han inte vill det, så nej det har han inte provat.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-08 14:45:02 följande:
    Nej, det inge säkert han någonsin egentlig har tyckt om henne. Och oavsett om han har det så är det inte synonymt med att man kommer få tillbaka sina eventuella känslor. 

Vi vet inte om han har tagit kontakt med familjerätten ännu. Förövrigt så har inte sitt råd heller gått så bra, faktiskt sämre än vad de andra raden han har fått. 

Han har tagit kontakt med henne, vilket är ett första steg på det du föreslog. Att han ljuga för att eventuellt få träffa sitt barn är bara helt idiotiskt. 
    Det är ganska rimligt att han tyckte om henne eftersom han dejtade henne det skrev du ju själv. Jag har inte sagt att det är synonymt med att man kommer få tillbaka sina känslor.

Det har han ju visst gjort. Inlägg 138.

Nej det är inte alls ett första steg på vad jag föreslog. Ett första steg på vad jag föreslog är att skriva som jag föreslog.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-08 15:21:20 följande:
    Och hur hade du tänkt att han ska tala om för henne att han vill ha henne tillbaka om han först inte ska ta kontakt? Med röksignaler eller? 

Då hade inte ens en faderskapsutredning startats när han tog första kontakt med familjerätten. 
    Skriva till henne, om inget annat fungerar.

Nej, det sa jag inte heller. Men du påstod att vi inte vet om han tagit kontakt med familjerätten men det har han ju.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-08 17:47:31 följande:
    Vanlig post då eller? Som hon dirket kan slänga. 
    Sms tänkte jag men visst vanlig post kan man också prova. Du kan ju inte påstå att det inte funkar att skriva det jag föreslog innan TS har försökt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-08 23:23:02 följande:
    Man kan slänga sms också. Och blockera.
    Ja, det kan man. Man kan också läsa sms och inte blockera någon. 
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-09 21:18:23 följande:
    Hon vill inte ha kontakt, hon blockar. Så hur ska ts sms gå fram?
    Du vet inte om hon har blockat TS. Sen finns det även brev som sagt.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-09 22:01:22 följande:
    Jag väljer tro på det ts skriver i inlägg 20: "Försökte få kontakt med modern som dock blockerat mig..."

Och även i inlägg 139 där ts skriver att mamman ignorerar henne. 

Och hur ska ett brev hjälpa?

Varför inte bara inse att det aldrig kommer att bli de två och istället ge ts råd utifrån den juridiska vägen. 

Ja ok, då har jag missat det. 

Jag säger inte att det skulle hjälpa, jag säger att ni vet inte att det inte fungerar så länge TS inte har provat det.

Jag har inte sagt ett pip om att jag tror det kommer bli de två. Jag svarar på dina inlägg om att det inte fungerar. Det jag säger är att du kan inte påstå att det jag föreslog att TS ska skriva inte fungerar, innan TS har provat det.

• Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-09 23:05:25 följande:
    Brev kan också kastas. 
    Ja det kan de, och de kan läsas också.
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-10 14:36:07 följande:
    Du tror på riktigt att någon som har kapar kontakten kommer att läsa breven som skickats? 
    Jag vet inte. Dumt att bestämma sig på förhand om hur någon annan kommer att göra.
  • Anonym (M)
    Anonym (Oroad) skrev 2023-12-10 14:50:55 följande:

Hur länge brukar det ta för faderskapsutredning att komma igång?

Har inte blivit kontaktad än, ringde familjerätten under veckan och fick bara höra att en handläggare eventuellt kommer kontakta mig.

Det sker alltid när ett barn föds enligt lawline, så det borde vara igång nu.

Enligt vissa i tråden så kommer du bergssäkert få chansen att vara aktuell i faderskapsutredningen så det var ju märkligt att de sa eventuellt.

• Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-10 17:57:07 följande:
    Är väl för att mamman redan uppgett en potentiell fader till sitt barn. Eller kanske rent av har skrivit en annan fader och faderskapsutredning är avslutad. 
    Ja, det har jag också skrivit tidigare, att om det scenariet skulle inträffa, så blir det svårt för TS.
  • Anonym (M)

Hävda umgångessabotage då? Barnets bästa är att skapa en anknytning till sin pappa och det ska hon främja och underlätta. Annars tar hon inget föräldraansvar. Men skynda dig kontakta en duktig jurist Kanske till och med kan stämma henne på vårdnad, åtminstone gemensam vårdnad? Vet inte men flytten  kan du kanske hindra också eftersom den försvårar umgänget? - Nu är det ju Örebro som är hemvisten för barnet, har uppfattat som att det är ?svårt? att få flytta på grund av umgänge och så, men det kanske gäller när barnet redan har en relation till barnet?

spara all kommunikation så det framgår hur hon agerar

men ja, du hade ju eventuellt kunnat undvika detta om du hade gått tillbaka till henne när du hade chansen, då hade det varit lättare att säkra umgånge, vårdnad, relation osv. för framtiden. Men det är ditt liv du får ta konsekvenserna av dina val

• Anonym (M)

Stämma i tingsrätten är det visst som gäller, om ni inte kommer överens på samtalen hos familjerätten

• Anonym (M)

Du ska självklart skaffa en jurist omgående men läs på själv så mycket som möjligt också. Googla typ pappa som inte får träffa sitt barn och liknande. Kanske hitta olika rättsfall, frågor till jurister osv. 

Svar på tråden Svartmålad