Inlägg från: Anonym (Nnn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nnn)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Anonym (123) skrev 2023-11-18 01:01:51 följande:
    Halv tio?

Det är ju före reglerna säger att det ska vara tyst så varför spionera som en Karen på grannarna då?

Min dotter hade lätt kunnat sitta och banka med gummiklubban på sin brioleksak så det hade dånat i hela huset och jag hade inte brytt mig så länge som det var innan kl 22. Tur man bor i hus så man slipper tokiga grannar.
    Det är det här jag menade med mitt inlägg om villabarn. En del av dem blir odrägliga lägenhetsgrannar sen.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-18 10:23:22 följande:
    Precis ingen hänsyn till att grannar finns för dom har ju fått leva om tidigare som dom velat. Sen finns det ju toppengrannar oxå som ser till att göra allt för att deras små telningar inte stör alltför mycket. Som väljer att gå ut med barnen på förmiddagar för att inte störa sina grannar, som ser till att det är förbjudet springa inomhus utan det görs utomhus. Har en sån granne oxå som vi inte hör av nästan alls fastän hon har småbarn. Så kontrasten blir väldigt stor då.

Och så är barn väldigt olika. En del är väldigt lugna medan andra far som illrar all vaken tid. 

Det jag menade med att villabarnen inte vet hur man behöver bete sig i lägenhetshus är att grannarna behöver berätta det för dem, på ett snällt och trevligt sätt. 

• Anonym (Nnn)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2024-01-03 11:20:25 följande:

Lite update. Tydligen inte bara vi som blir störda utan alla grannarna i trappuppgången har reagerat. Det är mer livat där på nätterna än vi märker folk dom springer in o ut, ungen vaken till långt in på småtimmarna, hunden deras står o ylar i hallen deras. O.sv. Sen har dom även börjat belamra trappuppgången med grejer så är stökigt för att inte tals om brandfara! Så nu har vi gått samman o alla har gjort anmälningar . Funderar även på att göra orosanmälan då ungen inte verkar få nån slags uppfostran oxh hunden kan vara ensam i flera timmar o dom knappt går ut och rastar den.

Det låter inte som en bra miljö för ett barn. 

Angående hunden så ring Länsstyrelsen. 

• Anonym (Nnn)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2024-01-04 17:52:26 följande:

Inatt var det droppen som rann över kan man säga. Det spikades (!) hos grannen vid midnatt o då ringde jag störningsjouren. Dom fick en tillsägelse av Securitas + att nån åkte ut o samtalade med dom idag om att dottern är uppe o springer på nätterna. Bovärden sa i princip god job keep it going åt mig så gissar att dom insett problemet oxå. Kan även bero på att alla andra grannar i huset gnällt på den grannen på ett eller annat sätt på sistone..  

Fortsätt ringa störningsjouren. Det är bra att någon kikar in där då och då så att det upptäcks om barnet far illa. Ring Lst om hunden också, så får hon ytterligare besök. 

Som du märker har jag vänt. Det var de här grejerna som tillkom som gjorde att jag kände oro för barnet. En förälder som så tydligt har noll koll på hur man beter sig, det är lite illavarslande. Jag har extremt dålig erfarenhet av soc, så jag hade velat ha ordentligt på fötterna innan jag ringde dit. Men känner du att du verkligen är orolig så gör det. Om barnet inte går i förskola finns ju inte den kollen på den lilla familjen. 

Det är ju positivt att mamman har många kompisar, ett nätverk. Men det beror ju också på vad det är för kompisar. 

• Anonym (Nnn)
    Anonym (L) skrev 2024-01-15 13:34:30 följande:

... Och för att svara på frågan innan den kommer: Ja, jag har barn själv och vi har bott i lägenhet hela hennes liv. Hon är 12 år och har ALDRIG fått springa fram och tillbaka inne i lägenheten. Har hon haft så mycket energi att hon inte kan gå normalt har vi gått ut eller så har jag sagt åt henne. Jag har lärt henne att vårt golv är någon annans tak och att det låter när man hoppar runt, alla kanske inte tycker det är trevligt. Har man barn får man ta sitt ansvar för att låta dem springa av sig på annan plats än inne i hemmet, 12 timmar per dag.

De dansar där uppe, klarvaket
    är huset fast klockan är tolv
    då slår det mig plötsligt att taket
    mitt tak är en annans golv

Nils Ferlin

:)
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Kontra) skrev 2024-01-16 09:55:04 följande:
    Hårt mot hårt 

Om mina grannars ungar är högljudda och river lägenheten så man inte kan tänka. Då slår jag på hårdrock på högsta volym så hela huset och halva kvarteret gungar =) Ja menar fine deras ungar får leva rövare på dagtid, MEN jag får också spela musik  
    Och övriga grannar, som sköter sig, de bara skiter du i? Det du gör drabbar ju de andra lika mycket, om inte mer, som barnfamiljen. De kanske behöver sova, är sjuka, jobbar hemifrån etc.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Kontra) skrev 2024-01-17 08:57:47 följande:
    Så man får inte spela musik nu hahahaha ja det får du väl tro om du vill 

Intressant när okunniga tror ungar har rätt att skrika dygnet runt men det är förbjudet att spela musik . FL i ett nötskal 
    Måsta jag tåla störande skrik och lek från grannens barn? 

Ja, småbarnåren kan innebära mycket gråt och skrik, lek och spring - det är normalt och är något grannarna måste ha förståelse för. Känns det ohållbart kan du försöka prata med grannen eller hyresvärden om problemet du upplever.

Skriver Hyresgästföreningen

• Anonym (Nnn)
    Anonym (Kontra) skrev 2024-01-17 14:14:29 följande:
    Om du läser vad TS har skrivit så sker dessa störningar vid midnatt. Då får man inte störa sina grannar då dom flesta hyresvärdar har som ordningsregler att det ska vara tyst efter klockan 22.00 

Dina barn får inte leva rövare sent in på småtimmarna likt att jag inte får spela musik på högvolym 
    Ja, men det var ju dig jag svarade och inte TS. Jag har uppmanat TS att anmäla grannen till alla möjliga ställen. 
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-01-17 14:25:36 följande:
    Det har vräkts familjer för högljudda barn.

Visa gärna exempel på det. Och tänk då på att det stod specifikt småbarn i Hgf:s text. Jag vet att det har varit fall med funktionsnedsatta barn där kommunen skaffat mer passande boende till familjen. Men de har alltså inte vräkts utan flyttats. 

• Anonym (Nnn)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-01-18 00:13:58 följande:

Det finns flera fall men här är ett exempel: www.aftonbladet.se/nyheter/a/wed4mo/familj-vraks-pa-grund-av-barnens-lek

Så här säger Hyresgästföreningens jurist som trots allt brukar stå på familjernas sida: nyheter24.se/nyheter/inrikes/1107516-skrikiga-barn-i-lagenhet-det-har-kan-fa-en-familj-vrakt-finns-en-grans

Tack! Så sorgligt. :( Barnens ålder står inte där, men det är ju hemskt att barn vräks, oavsett ålder. Vi har haft en nollvision för vräkning av barn sedan 2008, och ändå är det som det är. Dock är väl ekonomi vanligaste orsaken till vräkning. Vad jag har förstått är det lättare att sätta barn på bar backe i Sverige än i flera andra europeiska länder. 
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Trött) skrev 2024-01-19 08:55:05 följande:
    Visst är det sorgligt, MEN om sju ungar rumsterar om så att grannarna nästan inte orkar leva i sitt hem så har det gått för långt.
    Har man sju ungar så borde iaf fem av de vara gamla nog att förstå att inte väsnas när en förälder/annan vuxen säger till.

Det är sånt oljud som kan göra så att familjen vräks.

Ljud från bebisar/småbarn som inte går att kommunicera med är en helt annan sak.

Blir familjen vräkt så är det i slutändan pga föräldrarnas bristande uppfostran. Ingen ska behöva vara granne med en familj med sju monster som inte fattar att vara tysta!

Eller tycker du att ouppfostrade skitungar ska få härja ostört och att alla grannar ska acceptera det för att det ju är baaaaaaaaaaaaaarn?

Det sorgliga är just att det är föräldrarnas fel men det är barnen som får lida. De sju vilda barnen kommer inte att bli lugnare och tryggare av en vräkning utan tvärtom. Forskning har visat att barn som vräks blir otrygga och tappar förtroendet för vuxenvärlden. Så man har en familj med barn i behov av mer stabilitet, rutin, lugn mm, men de får raka motsatsen. Det är dessutom så att självmordsstatistiken för vräkningshotade och vräkta föräldrar är rätt dyster, så de löper också viss risk att bli föräldralösa. 

Soc kopplas ju in när barn vräks, men att barnen hamnar i den sitsen är inget annat än ett bevis på att vuxenvärlden har svikit dem totalt. 

• Anonym (Nnn)
    Anonym (Trött) skrev 2024-01-19 13:49:46 följande:
    Du har rätt i att det är föräldrarnas fel, precis som jag skrev.
    Jag tycker ändå att det är bättre att flytta på dem som faktiskt stör, i lagens mening, än att oskyldiga ska behöva lida.

Trist, men livet är inte rättvist.
    Då får soc helt sonika placera om barnen så någon annan kan få fason på dem. Då har de iaf ett hem.
    Vilka lider mest tror du, grannar som stör sig på ljud eller hemlösa barn? Vad vinner samhället på i längden, att hjälpa sju otrygga barn eller att göra dem ännu mer otrygga och rädda? 
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2025-03-10 11:37:50 följande:

Slutade faktiskt med att soc omplacerade barnen deras till slut! Var nog det bästa för barnens skull! Dom vuxna har fortsatt bråka och leva om så ibland får vi ringa efter polisen! Det enda som hjälper då dom varken svarar i telefon eller öppnar dörren när fastighetsägaren eller störningsjouren försökt få tag i dom. Förhoppningsvis blir dom vräkta snart, tycker det borde gå snabbare/ underlätta nu när det inte finns några barn i hushållet. 

Ojojoj. Hoppas att det blev bättre för barnen, och att du snart får lugn i ditt hem också. 

Tack för uppdatering! 

Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?