Inlägg från: Anonym (Gnällkärringen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gnällkärringen)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Anonym (P) skrev 2023-11-17 11:20:29 följande:
    Så du sitter med örat mot väggen för att höra om och hur grannen tillrättavisar sitt barn? Förlåt, men du verkar fruktansvärt obehaglig!
    Nej jag ville höra vad fan dom pysslade med när det bankade så fruktansvärt i golvet o då satt mamman o skrattade o det kastades tärningar på golvet och ungen sqtt o bankade på nåt gissningsvis med hälarna i golvet. Då var klockan halvtio på en vardagskväll
    zelgon skrev 2023-11-17 11:30:42 följande:
    Och din erfarenhet består av?

Finns ungar som hamnar snett i dygnsrytmen. Eller så gör morsan något fel. Men i vart fall så är det inte att jämföra med att någon har fest. Det är en unge och morsan lider antagligen mer än vad du gör.

Dessutom tvingas hon ovanpå allt bo granne med någon som springer runt och skvallrar och sätter upp arga lappar. Då befinner man sig verkligen i bottenträsket av livet.

Finns speciella öronproppar på apoteket för dem som har svårt att sova med ljud.

Du har aldrig funderat på att bo i hus om du nu är så känslig?
    Egna barn, syskonbarn, kompisars barn o.s.v
    Morsan verkar inte göra nåt åt springet o bankandet förrän hon själv blir less det verkar inte tänka alls på grannarna
    Kan inte ha öronproppar pga eksem i öronen.
    Jotack hus hade varit fint, köper du ett åt mig? För jag har då inte ekonomi till sånt
    wildean skrev 2023-11-17 11:35:22 följande:

Haha vilken typisk fl-tråd! Kränkta fl-föräldrar som försvarar precis allt ett barn gör, oavsett hur eller när på dygnet, med omedelbara personangrepp på trådstartaren. Barn är barn och ska få banka i golvet varje natt annars är det synd om föräldern.

Vi får väl hoppas att trådstartaren åtminstone inte är sjuksköterska, barnmorska eller annat livsviktigt så att hens brist på sömn inte drabbar någon annan. 

Men,ja! Varje gång jag startar en tråd om nåt oavsett vad det handlar om så blir det påhopp! Tur det finns andra vettiga personer som faktiskt ger dom tips och råd man vill ha!
    Anonym (Nnn) skrev 2023-11-17 15:23:21 följande:
    Om folk brukar se dig som en gnällkärring när du säger till om saker behöver du nog fundera över hur du uttrycker dig. 
    Alltså jag menar att folk kanske upplever mig som en gnällkärring ingen aning om dom gör det men nu har du hakat upp dig på fel grej tycker jag. Byt ut ordet gnäll mot vilket ord du nu tycker stämmer bättre överens med vad jag vill få fram med tråden 
    Anonym (Nnn) skrev 2023-11-17 16:37:29 följande:

Nej, man pratar med dem på ett respektfullt sätt och hjälps åt att lösa problemet, tex genom att tipsa dem om att vara i köket och att skaffa en stor, tjock matta och mjuka leksaker. 

Det finns liksom en gyllene medelväg, mellan gnällspik och mähä. 

Fast varför ska jag hjälpa dom med att komma på vad som hjälper, det är väl upp till dom att försöka lösa problemet
    Anonym (M) skrev 2023-11-17 18:53:19 följande:
    Du behöver inte lägga en massa tid på det. Men det finns väl ingen anledning att inte nämna sånt du kommer på på rak arm eller det vi tipsat om i tråden?
    Jag kan ju tycka att det är deras sak att göra allt för att inte störa grannarna men visst kan jag föreslå saker om det efterfrågas. Har bett min karl vid tillfälle söga till om att det är väldigt störande lyssna på spring och dunsanden i 2 timmar varje kväll o ibland så att våra garderobsdörrar står och skvallrar.
    Anonym (Nnn) skrev 2023-11-18 09:40:26 följande:
    Det är det här jag menade med mitt inlägg om villabarn. En del av dem blir odrägliga lägenhetsgrannar sen.
    Precis ingen hänsyn till att grannar finns för dom har ju fått leva om tidigare som dom velat. Sen finns det ju toppengrannar oxå som ser till att göra allt för att deras små telningar inte stör alltför mycket. Som väljer att gå ut med barnen på förmiddagar för att inte störa sina grannar, som ser till att det är förbjudet springa inomhus utan det görs utomhus. Har en sån granne oxå som vi inte hör av nästan alls fastän hon har småbarn. Så kontrasten blir väldigt stor då.

Lite update. Tydligen inte bara vi som blir störda utan alla grannarna i trappuppgången har reagerat. Det är mer livat där på nätterna än vi märker folk dom springer in o ut, ungen vaken till långt in på småtimmarna, hunden deras står o ylar i hallen deras. O.sv. Sen har dom även börjat belamra trappuppgången med grejer så är stökigt för att inte tals om brandfara! Så nu har vi gått samman o alla har gjort anmälningar . Funderar även på att göra orosanmälan då ungen inte verkar få nån slags uppfostran oxh hunden kan vara ensam i flera timmar o dom knappt går ut och rastar den.

O min magkänsla om att inte försöka prata med grannen själv stämde. Hon är tydligen kriminell och har misshandlat folk tidigare i sitt liv så nej henne vågar jag inte tala med öga mot öga.

Anonym (Jenny) skrev 2024-01-03 12:27:24 följande:

Mitt Barn var också sådär i den åldern helt omöjlig att handskas med, uppe sent å vrålade och hade sig. Vi ville inget mer än att beteendet skulle upphöra. Och det gjorde det- efter ca 1,5 år. Tror föräldrarna mår skit redan nu, utan att grannar klagar

Det är inte riktigt så det är hos grannen. Tror ungen är vaken för det är nog svårt komma till ro sova när det springer besök i deras lilla etta om nätterna som pratar o skrattar, sen så skäller hunden så fort nån rör sig i våran lägenhet. O ungen skriker inte på nätterna utan det görs nåt dunsande ljud konstant typ som att hon springer omkring hela tiden.

Inatt var det droppen som rann över kan man säga. Det spikades (!) hos grannen vid midnatt o då ringde jag störningsjouren. Dom fick en tillsägelse av Securitas + att nån åkte ut o samtalade med dom idag om att dottern är uppe o springer på nätterna. Bovärden sa i princip god job keep it going åt mig så gissar att dom insett problemet oxå. Kan även bero på att alla andra grannar i huset gnällt på den grannen på ett eller annat sätt på sistone..  

I helgen var det livat i holken igen.. denna gång rn annan granne som blev störd o ringde störningsjouren, sen igår så började dom helt plötsligt ställa en massa möbler i trappuppgången o spärrade vägen för alla oss grannar, sen åkte dom bort i flera timmar! O nej dom flyttade inte ut dom från lägenheten utan dom kom med släp o lastade av! Sen kom dom hem sent o började flytta in vissa saker o hämtade mer möbler som lämnades o står kvar i trapphuset! Mest imponerad över att dom tänkt rymma allt i sin lilla etta...

Tukt skrev 2024-01-04 18:29:19 följande:

Det är nog rätt få lägenhetskontrakt som tillåter grannar att störa, bara för att klockan inte är 22. Viss acceptans måste man ha, men det finns gränser. Det är sällan okej att en hund står och skäller, bara för att det är just ett djur.

Jag ringde faktiskt bovärden idag o påpekade om hunden+ alla möbler som fortfarande står i vårat trapphus. Dom var ut o plings på hos grannen för qtt prata med dom men ingen öppnade. Men en annan granne hör att dom är hemma för det pratas o spolas vatten därifrån. 
    Anonym (Drottningen70) skrev 2024-01-15 12:33:22 följande:

Lämna in ett klagomål till hyresvärden, naturligtvis. Kan de inte uppfostra sina barn bör även en anmälan till Socialtjänsten göras. 

Om du läst i tråden så är klagomål gjort flera ggr dels till bovärd dels till störningsjour. Men nu verkar deras lösning vara att gömma sig i lägenheten o inte öppna när nån knackar på..
    Anmälan till soc är även det påtänkt, likaså till länsstyrelsen angående deras hund
    Anonym (Trött) skrev 2024-01-17 16:25:43 följande:

Jag blir bara mer och mer tacksam för mina grannar ju mer jag läser här.
    Inga småungar här inte!
    Toppen med smålägenheter, för små för att husera en familj. I hela trapphuset, och jag bor på mitten, både på längden och höjden.

Bodde i radhus bredvid en barnfamilj tidigare, herrejösses så skönt att slippa dem.

Här handlar det om en hel barnfamilj som trängt ihop sig i en liten etta. Övriga grannar är helt underbara här dock!
    Anonym (Trött) skrev 2024-01-19 13:49:46 följande:
    Du har rätt i att det är föräldrarnas fel, precis som jag skrev.
    Jag tycker ändå att det är bättre att flytta på dem som faktiskt stör, i lagens mening, än att oskyldiga ska behöva lida.

Trist, men livet är inte rättvist.
    Då får soc helt sonika placera om barnen så någon annan kan få fason på dem. Då har de iaf ett hem.
    Var tvungen uppdatera om läget! Dom har slutat leva om på nätterna iaf, skönt! Men karln skriker o gormar om dagarna o sen lyssnar han på jättehög musik. En dag skrek han så ungen blev livrädd. Tjejen tog ungen o drog. Sen kom hon tillbaka själv. Efter det så har dom bara barnen ibland kommer nån kvinna o hämtar o lämnar dom ibland, så gissar soc redan är inblandade! I helgen har dom levt om konstant förutom på natten gissar dom drog iväg nån annanstans. Kom hem imlrse vid sju o smällde i dörren så det dånade. Frågan är om man kan anmäla dom för högljutt leverne dagtid eller om det bara är stå ut? Skönt iaf att ungarna verkar fått hjälp!

Slutade faktiskt med att soc omplacerade barnen deras till slut! Var nog det bästa för barnens skull! Dom vuxna har fortsatt bråka och leva om så ibland får vi ringa efter polisen! Det enda som hjälper då dom varken svarar i telefon eller öppnar dörren när fastighetsägaren eller störningsjouren försökt få tag i dom. Förhoppningsvis blir dom vräkta snart, tycker det borde gå snabbare/ underlätta nu när det inte finns några barn i hushållet. 

Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?