Inlägg från: Anonym (Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Ta fram material för rekommenderade sovtider för småbarn. Lägg det i deras brevlåda. En tvååring ska inte vara uppe sent. 

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Nnn) skrev 2024-01-17 13:31:23 följande:
    Måsta jag tåla störande skrik och lek från grannens barn? 

Ja, småbarnåren kan innebära mycket gråt och skrik, lek och spring - det är normalt och är något grannarna måste ha förståelse för. Känns det ohållbart kan du försöka prata med grannen eller hyresvärden om problemet du upplever.

Skriver Hyresgästföreningen

Det har vräkts familjer för högljudda barn.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Nnn) skrev 2024-01-17 15:52:20 följande:

Visa gärna exempel på det. Och tänk då på att det stod specifikt småbarn i Hgf:s text. Jag vet att det har varit fall med funktionsnedsatta barn där kommunen skaffat mer passande boende till familjen. Men de har alltså inte vräkts utan flyttats. 

Det finns flera fall men här är ett exempel: www.aftonbladet.se/nyheter/a/wed4mo/familj-vraks-pa-grund-av-barnens-lek

Så här säger Hyresgästföreningens jurist som trots allt brukar stå på familjernas sida: nyheter24.se/nyheter/inrikes/1107516-skrikiga-barn-i-lagenhet-det-har-kan-fa-en-familj-vrakt-finns-en-grans

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Nnn) skrev 2024-01-18 10:41:58 följande:
    Tack! Så sorgligt. :( Barnens ålder står inte där, men det är ju hemskt att barn vräks, oavsett ålder. Vi har haft en nollvision för vräkning av barn sedan 2008, och ändå är det som det är. Dock är väl ekonomi vanligaste orsaken till vräkning. Vad jag har förstått är det lättare att sätta barn på bar backe i Sverige än i flera andra europeiska länder. 
    Ja det är tragiskt :( Ekonomi är nog vanligaste orsaken som du skriver. Sen finns det även ett problem med andrahandskontrakt och den svarta marknaden. Där högre krav kan ställas för att man ska få behålla sin lägenhet. 
Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?