Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Anonym (Hm) skrev 2023-11-16 14:40:14 följande:

Jag tycker man ska tänka sig för om man väljer att bo i lgh så får man ta att det bor annat folk där oxå. Inte så lätt att få tyst på ett litet barn heller

Nej, men då får de härja någon annanstans. Typ i köket.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-16 14:40:14 följande:

Jag tycker man ska tänka sig för om man väljer att bo i lgh så får man ta att det bor annat folk där oxå. Inte så lätt att få tyst på ett litet barn heller 

Alla har heller inget större val än att bo i lägenhet.
    Och det ska man kunna utan att riskera sin nattsömn.

Här på FL verkar de flesta tycka att småungar kan få härja, skrika och rumstera om dygnet runt om så vore. Det är ju baaaaaaaaaaaaaaaaaaaarn!!! 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-16 15:57:55 följande:
    Du vet väl inte vilka problem familjen har med två åringen heller. kanske inte är så enkelt.
    hatar Sura grannar som tror dom bestämmer över hela huset 
    Hata på du, jag behöver min nattsömn oavsett varför din unge rumsterar om på nätterna.
    Ta tag i ungens dygnsrytm istället för att terrorisera grannarna!

Tror fan att man blir förbannad!
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-16 16:44:49 följande:
    Min unge
    Jaja, du fattar nog vad jag menar.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-16 17:29:16 följande:
    Jag menar att som kan ju ha problem med barnet som har svårt att sova osv? menar att man inte ska döma så snabbt
    Då får de vackert vara i köket, iaf tills ungen slocknat.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-16 17:01:18 följande:
    Jag utgår från vad reglerna säger för huset och där står det man ej ska störa sina grannar och ska vara tyst efter kl 22. Alla andra följer dessa regler men dom här flyttade nyss in och verkar inte förstå hur mycket dom stör. Man kan ju lära ungen att man springer inte inomhus speciellt inte i ett flerfamiljshus där det bor andra personer. Och att inte hålla på med högljudda och aktiva lekar sent på kvällen. Förresten så anser jag nog att ett så litet barn ska ligga och sova den tiden på kvällen. 
    Helt enig.
    Det är ju inte ett spädbarn det handlar om.

Jobbar inte mamman?
    Jag hade orosanmält detta, ett så litet barn ska inte härja runt så dags på dygnet. Och mamman borde begripa att det stör.
  • Anonym (Trött)

Och TS, det är inte att gnälla när man begär att det ska vara tyst i huset nattetid!

• Anonym (Trött)
    zelgon skrev 2023-11-17 10:14:05 följande:

TS kan bo i ett tält i skogen i stället och gnälla på vinden och djur som låter istället.

Morsan kan ju inte gärna binda fast ungen mot en stol och sätta byggtejp för munnen.

Är det en tvååring så går det snart över när ungen blir äldre.

Eller så kan morsan och ungen bo i skogen, då det är de som stör.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Nnn) skrev 2023-11-17 15:23:21 följande:
    Om folk brukar se dig som en gnällkärring när du säger till om saker behöver du nog fundera över hur du uttrycker dig. 
    Jaha, så man ska bara acceptera att folk lever om som någon slags rövare?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (123) skrev 2023-11-18 01:01:51 följande:
    Halv tio?

Det är ju före reglerna säger att det ska vara tyst så varför spionera som en Karen på grannarna då?

Min dotter hade lätt kunnat sitta och banka med gummiklubban på sin brioleksak så det hade dånat i hela huset och jag hade inte brytt mig så länge som det var innan kl 22. Tur man bor i hus så man slipper tokiga grannar.
    Det är helt klart mer tur för dina grannar. Herregud så egoistiska vissa är, vill du att folk ska tycka att du är en pina eller?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Student) skrev 2023-11-18 18:32:32 följande:
    Hehe, synd att vi inte är lägenhetsgrannar. Hade din dotter suttit med gummiklubba varje kväll hade jag kontrat med en favoritlåt på en volym som hörts in till dig, på repeat hela kvällen. Jag gillar att köra samma sång i flera timmar medan jag pluggar, hade varit en glädje att utsätta dig för den 4 timmar i streck, kväll efter kväll, genom väggen. 

Fram till kl 22, förstås. 
    Exakt det jag gjorde, fast inte pga störande ungar utan mer för en IQ-befriad granne som trodde att allas dygn var anpassade till hennes.
  • Anonym (Trött)

Man klagar när man blir störd.
    Skaffa decibelmätare och dokumentera oljudet.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Kontra) skrev 2024-01-17 08:57:47 följande:
    Så man får inte spela musik nu hahahaha ja det får du väl tro om du vill 

Intressant när okunniga tror ungar har rätt att skrika dygnet runt men det är förbjudet att spela musik . FL i ett nötskal 
    Precis så.
    Ingen kan begära att det ska vara knäpptyst men man måste ändå kunna stå ut med att vara i sitt hem.

Oavsett om det gäller gapiga ungar eller musik.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Nnn) skrev 2024-01-17 13:31:23 följande:
    Måsta jag tåla störande skrik och lek från grannens barn? 

Ja, småbarnåren kan innebära mycket gråt och skrik, lek och spring - det är normalt och är något grannarna måste ha förståelse för. Känns det ohållbart kan du försöka prata med grannen eller hyresvärden om problemet du upplever.

Skriver Hyresgästföreningen

Det finns inget exakt mått på hur mycket man måste acceptera att ett barn låter i en bostadsrätt. Lagen är tyvärr ganska otydlig på detta område. Era barn måste givetvis få leka i sitt hem, men det får inte gå så pass långt att det påverkar era grannars liv. Det ska t ex inte behöva vara så att era grannar vaknar mitt i natten eller väldigt tidigt på morgonen av att era barn skriker. 

Källa: 
    www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/hur-mycket-far-man-stora-sina-grannar2/
  • Anonym (Trött)

Jag blir bara mer och mer tacksam för mina grannar ju mer jag läser här.
    Inga småungar här inte!
    Toppen med smålägenheter, för små för att husera en familj. I hela trapphuset, och jag bor på mitten, både på längden och höjden.

Bodde i radhus bredvid en barnfamilj tidigare, herrejösses så skönt att slippa dem.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Nnn) skrev 2024-01-18 10:41:58 följande:
    Tack! Så sorgligt. :( Barnens ålder står inte där, men det är ju hemskt att barn vräks, oavsett ålder. Vi har haft en nollvision för vräkning av barn sedan 2008, och ändå är det som det är. Dock är väl ekonomi vanligaste orsaken till vräkning. Vad jag har förstått är det lättare att sätta barn på bar backe i Sverige än i flera andra europeiska länder. 
    Visst är det sorgligt, MEN om sju ungar rumsterar om så att grannarna nästan inte orkar leva i sitt hem så har det gått för långt.
    Har man sju ungar så borde iaf fem av de vara gamla nog att förstå att inte väsnas när en förälder/annan vuxen säger till.

Det är sånt oljud som kan göra så att familjen vräks.

Ljud från bebisar/småbarn som inte går att kommunicera med är en helt annan sak.

Blir familjen vräkt så är det i slutändan pga föräldrarnas bristande uppfostran. Ingen ska behöva vara granne med en familj med sju monster som inte fattar att vara tysta!

Eller tycker du att ouppfostrade skitungar ska få härja ostört och att alla grannar ska acceptera det för att det ju är baaaaaaaaaaaaaarn?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Nnn) skrev 2024-01-19 12:52:40 följande:

Det sorgliga är just att det är föräldrarnas fel men det är barnen som får lida. De sju vilda barnen kommer inte att bli lugnare och tryggare av en vräkning utan tvärtom. Forskning har visat att barn som vräks blir otrygga och tappar förtroendet för vuxenvärlden. Så man har en familj med barn i behov av mer stabilitet, rutin, lugn mm, men de får raka motsatsen. Det är dessutom så att självmordsstatistiken för vräkningshotade och vräkta föräldrar är rätt dyster, så de löper också viss risk att bli föräldralösa. 

Soc kopplas ju in när barn vräks, men att barnen hamnar i den sitsen är inget annat än ett bevis på att vuxenvärlden har svikit dem totalt. 

Du har rätt i att det är föräldrarnas fel, precis som jag skrev.
    Jag tycker ändå att det är bättre att flytta på dem som faktiskt stör, i lagens mening, än att oskyldiga ska behöva lida.

Trist, men livet är inte rättvist.
    Då får soc helt sonika placera om barnen så någon annan kan få fason på dem. Då har de iaf ett hem.
Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?