• Fågeln

    4 mån nattnings rutin

    Hej,


     


    Vi har en bebis på fyra månader som vi gärna skulle få in en bra nattnings rutin på, som det ser ut nu så brukar han lägga sig runt 7:30, på med pyjamas, lite mys och prat sedan ligger han i min famn i sängen medans vi håller hand och jag klappar på rumpan inga problem 


     


    MEN varannan vecka har vi fyra barn till som ska nattas med allt vad det innebär, vilket gör att bebisens rutiner inte kan följas fullt ut (eftersom dom tar sin tid) vilket i sin tur gör att det blir en väldigt ledsen och övertrött/stimulerad bebis som kan ta flera timmar att natta efter att syskonen somnade.. med dom andra barnen så börjar vi deras nattnings rutiner TIDIGT för att hinna med men det hjälper inte mycket.. vi har testat omvänt också att bebisen lägger sig tidigt men då vaknar han antingen av syskonen eller för att det är just för tidigt..vi har prövat att pappan tar alla fyra själv medans jag nattar men han är helt enkelt underbemannade och vi skulle behöva vara två haha, är någon i liknande situation? Eller har något tips eller råd?


    .
  • Svar på tråden 4 mån nattnings rutin
  • Agda90

    Hur gamla är de andra barnen?

    Vi har "bara" två barn men jag var ofta själv med båda två på kvällarna. Vi gjorde som så att stora syster följde med till lillebrors rum och jag läste, sen gick hon och la sig i sitt eget rum. Eller så tog jag med lillebror in, hade honom i famnen och läste för storasyster som sedan somnade i sin egen säng och jag gick och nattade lillebror. 

  • Anonym (Mamma till 4)

    Enkelt. Lär barnet att somna själv i sin säng. Lite mys kanske en saga sen godnatt 

  • septembermamma2022

    Låter som att ni behöver förkorta bebisens läggningsrutin om det ska kunna funka. Hur lång är den i dagsläget?

    Min dotter är 14 månader. Sedan 4 månader har vi gjort samma rutin.

    Sjunger tillsammans en sång för att starta rutinen.
    Säger godnatt till föräldern som inte nattar och eventuellt katterna om de är omkring.
    Byter till nattblöja, krämar in huden och sätter på pyjamas på skötbordet.
    Borstar tänderna och sjunger samtidigt.
    Läser pekbok "Alfons sover" i sovrummet.
    Sjunger vaggvisa med lilla älskling i famnen.
    Lägger ner i sängen och drar igång speldosa.
    Hon somnar så fort man lämnat rummet.

    Detta tar 15-20 minuter.

    Jag antar att de andra barnen är äldre med varierande grad av självständighet kring läggningsrutinerna? Hur gamla är de?

    Beroende på ålder så kanske ni kan prata med barnen på deras nivå och se om de själva har förslag kring hur ni kan göra kvällarna smidigare. Vad har de för önskemål och behov? Kan barnen hjälpa varandra på något sätt?

  • Anonym (P)

    Vi har aldrig haft rutiner för bebisar. De har fått hänga på, i en sele eller famnen, medan äldre barn nattats. 

  • Fågeln

    Dom övriga barnen förutom 4 åringen somnar med en puss och kram :) så det är inte de som är problemet, mer logistiken innan, läxor, dusch, tandborstning, prat, närhet etc 

    septembermamma, wow! Det låter som värsta dröm nattningen, jag ska testa att bli tydligare i rutiner och kanske korta ner dom lite. 


    anonym (p) jag förstår, det hade jag nog heller inte haft om det vore så att jag hade haft 1, 2, 3 barn på heltid, då hade nog lillen fått hänga på! :) men varannan vecka är han själv med mig och sin pappa, då behöver vi inte ens använda bärselen, det som skapar problem är kontrasten mellan 1 barn varannan vecka och fem barn varannan vecka :) 

  • septembermamma2022
    Fågeln skrev 2023-11-16 21:30:44 följande:

    Dom övriga barnen förutom 4 åringen somnar med en puss och kram :) så det är inte de som är problemet, mer logistiken innan, läxor, dusch, tandborstning, prat, närhet etc 

    septembermamma, wow! Det låter som värsta dröm nattningen, jag ska testa att bli tydligare i rutiner och kanske korta ner dom lite. 


    anonym (p) jag förstår, det hade jag nog heller inte haft om det vore så att jag hade haft 1, 2, 3 barn på heltid, då hade nog lillen fått hänga på! :) men varannan vecka är han själv med mig och sin pappa, då behöver vi inte ens använda bärselen, det som skapar problem är kontrasten mellan 1 barn varannan vecka och fem barn varannan vecka :) 


    Hur stort bor ni? Möjligt att förlägga de stora barnens aktiviteter i den del av bostaden som är längst från bebisens sovrum (som jag antar är ert sovrum). Sover nåt av de större barnen i samma rum som ni? Möjligt att ljudisolera på något sätt (tex tjockare tygdraperi och annan textil dämpar mer än man tror). Sen kanske utmärkt tillfälle att börja lära de äldre att visa mer hänsyn ljudmässigt även om jag förstår att fyra barn från 4 år och uppåt blir lite ljud.

    NU har vi verkligen drömnattningar men det har också tagit 10 månader att nå dit. Det har inte alltid varit så lätt på vägen. I samtliga utvecklingssprång och ibland vid tandsprickning har det krävt en del för att få henne att somna. Men tror verkligen att samma rutin varje kväll hjälper, även i struliga perioder. Det blir lite som en trollformel till slut :)
Svar på tråden 4 mån nattnings rutin