Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Gaza eller Israel?

Anonym (N) skrev 2023-11-23 23:48:57 följande:

Ingenstans i min text skrev jag FNs delningsplan. Summan är att araberna har fått en markant större del av palestinska mandatet och det var skäligt att även judarna fick en viss del. Exakt när de skedde spelar väl ändå ingen roll? Eller är det viktigare att de skedde exakt vid en viss tidpunkt kontra att området delades någorlunda rättvist? 

Sen kan vi snacka om bosättare och andra idioter till israeler också som inte håller sig inom sina ramar. De är lika mycket idioter som Hamas.

Precis! Vettig sammanfattning. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-24 08:38:45 följande:
    Du ljuger som vanligt och ingen aning om historien kring Israel. År 1921 var judarna bara 10% av den totala befolkningen och ingen plan av delning av Palestina fanns. År 1948 var judarna bara 30% av den totala befolkningen när FN:s plan om delningen kom. Då var Transjordanien redan självständigt. Alla historiska fakta viasar att Transjordanien ingick inte i några planer överhuvudtaget när det gällde judarna. Varför skulle det! Det fanns inga judar i Transjordaninen.

Läs på, utbilda dig i ämnet och börja argumentera sakligt. Det är löjligt att du hela tiden påstår saker som inte stämmer. Och samma diskussion har vi haft förr och jag har bevisat för dig att du ljuger. Hur är det med minne hos dig?

Till att börja med får du länka till pålitligt källa att Transjordaninen ingick i planerna när Palestina skulle delas. Varifrån hämtade du den informationen? 
    Sakligt? Du vet inte vad sakligt är. 

Och dina argument håller ju inte för fem öre. Det fanns ett stort område som var brittisk protektorat. Och det förelade man. Araberna var inte heller så många. Hela Jordanien och halva "Palestina" var mycket land. Araberna på andra sidan av Jordan-floden är precis samma araber som palestinierna. Det fanns inga palestinier eller jordanier då, det var samma folk. 

Det finns ingen anledning att påstå att araberna inte har fått tillräckligt med land. Det var inte deras land specifikt. Det tillhörde osmanska riket. Alla som sysslor med historia säger samma sak: Araberna har fått hela Jordanien och halva Palestina och det är mer än rimligt. 

Du kräver källor till något som jag aldrig har påstått. Transjordanien ingick i brittiska protektoratet, INTE i FNs plan. Och det har du sett kartor på, Tom postade ju en. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-24 08:50:24 följande:
     Redan första året när Israel skapades, år 1948,  började Israel konfiskera mark från palestinier som fördrevs. 
    Det gick åt båda håll. Judarna fördrevs också, och dödades. Och då menar jag tiden mellan 1918 och 1948. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-24 09:05:06 följande:
    hahah ja just det. ;)

Det var så lätt att visa vilken historirförfalskare du är. Inga bevis, inga länkar, bara skitsnack. 
    Jag har inget behov av att skicka tio gånger samma länkar, som du gör. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-24 09:11:39 följande:
    Du ljuger igen. Varifrån får du all sionistisk propaganda som du sprider här. Länk?
    Judarna under den tiden fördrevs inte av palestinier. Under den tiden togs judarna emot som flyktingar som sökte skydd.  
    Är du seriös? Det var såna uppror där att britterna såg sig tvungna att stoppa all judisk invandring. Under förintelsen! Pga  arabernas protester!
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-24 14:37:05 följande:
    Upprör började när sionisterna visade tydligt att de ville ta över palestiniernas land. Sionisterna bjöd in alla judar från hela världen in till Palestina och det var en extrem massiv invandring med målet att skapa ett judisk land, endast för judar. Mer och mer av marken hamnade i judisk ägo. Även israeliska historiker säger att palestinierna trängdes undan, särskilt de som levde på jordbruksarbete. Innan dess togs de emot utan några problem. 
    Som sagt, det gick åt båda håll. Det fanns ju också judar som hade bott där i generationer. 
  • AndreaBD
    Anonym (Bos) skrev 2023-11-26 12:39:30 följande:

Detta skulle avgjorts redan 1948. Antingen med att Israel utrotades när dom blev anfallna eller att Israel tog över hela området när araberna anföll och besegrades. 

Att det har gått 70 ish år av lidande är bara tragiskt. Palestinier hade rätt från början tycker jag. Men eftersom dom aldrig har lyckats med något så tycker jag inte dom har samma rätt längre. Dom måste se sig som besegrade. 

Så otroligt tragiskt att så många palestinska barn ska drabbas. Dom har aldrig haft något med denna konflikten att göra. Efterblivna ledare. 

Det är inga problem inne i Israel. Där lever alla tillsammans utan att döda varandra. Det är bara västbanken och Gaza som är problem. Och inget arabiskt land vill ha dessa heller. Egypten och Jordanien ockuperade ju områderna. Och alla dessa arabiska "bröder-länderna" (det är samma folk i Libanon, Syrien, Jordanien, kanske Irak) har haft några Palestinier som flyktingar ett tag. Men de har vägrat ha kvar dem och ge dem medborgarskap. 
  • AndreaBD
    Teddybear skrev 2023-11-26 11:59:35 följande:

Det går ju inte att välja så, jag har mycket stora sympatier för palestinierna i Gaza och deras svåra situation, och har haft det länge, men jag har också full förståelse för Israels militära reaktion.

vad jag inte har förstålese för eller känner sympati för är Hamas, och de den Israeliska bosättarrörelsen på ockuperad mark.

Man måste ju kunna ha två tankar i huvudet samtidigt, så nej jag har inte röstat

Jag håller med dig generellt. Dock anser jag att folk i Gaza antagligen är förtryckta av Hamas, så det kan ju vara positivt att äntligen göra sig av med dem. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-26 17:29:30 följande:
    Hur många
    Det har vi pratat om tidigare. Det vi INTE har pratat om däremot är hur många "palestinier" egentligen inte kom från det området heller. Varför är de inte i Jordanien, Irak eller Libanon? Många kom därifrån. Så om vi ska jämföra hur många som inte var ifrån området egentligen - det är väldigt svårt att göra. Men det var inte bara judarna. 
Svar på tråden Gaza eller Israel?