Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Gaza eller Israel?

Tow2Mater skrev 2024-07-02 13:13:20 följande:
    Enligt den  nya lagen blev det väl olagligt nu också, inte bara desinformation.
    Jag trodde faktiskt att antisemitism ÄR hets mot folkgrupp, jag menar, redan innan det här. Det möter väl kriterierna för hets mot folkgrupp. Är det så att det inte föll under den lagen tidigare ? Det är ju en folkgrupp. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-07-02 17:56:29 följande:
    Hets var olagligt tidigare. Nu handlar lagen även om att det blivit förbjudet att förneka, ursäkta eller förringa t ex Förintelsen. Människor som trots den nya lagen väljer att förneka förintelsen kan dömas för hets mot folkgrupp. Men hur exakta detaljerna i lagen ser ut vet jag inte.
    Just det - så var det ju. Just det här med att förneka förintelsen har varit olagligt i Tyskland länge. Men det är förståeligt, just i Tyskland. Men det är bra att Sverige har adapterat det också. 
  • AndreaBD
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 22:18:36 följande:
    I att jag finner förståelse menar jag att det är ett krig och bägge parter är skyldiga och det finns inget av parterna som gjort rätt i den här konflikten. 
    Hamas är inte oskyldiga - Israel är inte helt oskyldiga, vad med det är det som du inte förstår?

Så du tycker att folkets liv inte spelar någon roll? what
    Detta är lika fel som att påstå att det alltid är båda parternas fel vid en skilsmässa. Det räcker att en av parterna beter sig illa, och du kan inte göra något åt det om du är den andra parten. Förutom att ge dig iväg. 

Vad gör då den parten som inte har betett sig illa, eller åtminstone inte har börjat kriget? Det enda jag kan tänka på: Bygga en hög vägg! Det borde Ukraina göra. Fast, det är lite sent. Israel har gjort det också. Och som vanligt - de får skit för precis ALLT. Och palestinierna tycker folk synd om, med precis ALLT. Det finns ingen jämnvikt där. Inte alls. 

När det gäller människolivet så skiljer sig Israel och Hamas EXTREMT. För Hamas har människolivet inget värde, medans Israelerna, som västerlänningar i allmänhet, vill leva, och leva i fred. Fred är ju inget mål som Hamas eftersträver. 
  • AndreaBD
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 22:30:43 följande:
    ah najs då var de inte ens någon ide att debattera för då når man ändå inte fram.
    Du faller ur din roll, Fadern. Och du diskuterar med dig själv. Tror du inte att alla fattar det? 
  • AndreaBD
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 22:54:28 följande:
    Man att 70% av dödsumman är barn under 5 år är helt galet. 
    Och den siffran har ju korrigerats mycket, det vet vi ju alla att det inte stämmer. Inte bara att varenda människa som dött av naturliga orsaker räknas med, men Hamas-terrorister anges ofta som kvinnor då. Kvinnor som heter Mohammed och liknande. 
  • AndreaBD
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 23:23:24 följande:
    jag är inte någon fader, fortfarande 16 årig tjej men okej
    Det är du inte, du glömmer att jag jobbar med ungdomar i den åldern.  Patetiskt! 

Vad är poängen? Till slut vill du ändå vädra dina extremiståsikter och då känner alla igen dig. De flesta känner igen dig långt tidigare. 
  • AndreaBD
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 23:31:25 följande:
    fast nä, jag säger fortfarande att jag är neutral, båda sidor har gjort fel det finns inte nån av parterna som går att sympatisera med. Vars är det du inte kan läsa, har sagt fleeera gånger att ingen av sidorna är oskydliga. JAG STÅR PÅ FOLKETS SIDA. skrev stort ifall du har synfel:) Nä men du får absolut tycka att Israel är oskyldiga och kan stänga gränsen till gaza och bomba när det nästan är endast civila där, att det är helt okej för Hamas vill ha ihjäl dom. Men där är vi inte ense, jag bryr mig om civila israeler också. Du går ju inte att diskutera med, du ser endast din egen sida och det är fine. Men du ska ha i åtanke att du debatterar med en 16 åring och jag ändå har mer förståelse än dig, pinsamt. Tack för mig.
    Du är ingen 16-åring, du är samma gamla islamist. Och du är inte ett dugg neutral och vi vet ju sedan tidigare att du inte räknar NÅGRA israeler som civila. 
  • AndreaBD
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-03 01:20:57 följande:
    pls, ibland undrar man ju hur folk tänker. Jag skriver att krig är hemskt och att det är förfärligt att civila är de som blir drabbade av maktgalna idioter. Inte tror du väl att jag skulle stötta något krig då, eller hur tänker du? Du kallar mig alltså nazist? För att jag är neutral i Israel/Palestina konflikten... 
    Har fördjupat mig i IP konflikten pga skolan, sedan råkar man bara vara ganska engerad när jag har kunskap, sitter dessutom i en tråd om IP konflikten men ska tydligen fördjupa mig i Syrien istället. Har sagt det förut och säger det igen, religionen eller etniciteten är inte det som spelar roll för mig. Tycker krig oavsett är idioti för det är inte de som faktiskt utför krigen som drabbas hårdast. 

Dessutom tror ni att jag är er pappa, jag är 16 fortfarande. Jag var 7 när kriget i syrien började och man har som växt upp med att det alltid är krig där vilket är hemskt, men ämnet är inte särskilt "hett" därav är det mindre tanke över debatt just där.

Kanske du vill läsa min fördjupningsuppgift om hur världen kunde låta förintelsen ske? Där kanske du kan se att det inte finns något hat i mig. Släpp er pappa, fader, farfar jag är inte han så ni behöver inte ha sån hets mot mig.
    Synd bara att du inte vet hur en 16-åring skriver. Du försöker skriva som en 10-åring. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-08-20 11:44:36 följande:
    Då står du på den sidan som idag begår folkmord och fullständigt massakrerar civila. Det är lika fel idag som det var alla andra gånger folkmord begicks.
    Det är just det som inte stämmer. Israel är ett liberalt, västerländskt land.  Det finns gott om Israeler som vill att palestinierna också ska ha det bra. Det finns inget generellt hat. 

Under alla dessa år har det bara hänt ETT terrorangrepp mot palestinier, av en enskild galning, men tusentals mot judarna. Bl.a. självmordsattentat som bara görs att islamister. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-08-20 11:44:36 följande:
    Då står du på den sidan som idag begår folkmord och fullständigt massakrerar civila. Det är lika fel idag som det var alla andra gånger folkmord begicks.
    Hamas påstår att de är civila. INGEN på palestinska sidan är ju i uniform - vilket är emot krigslag, dvs. de begår krigsbrott med det också. Plus mycket annat. 
  • AndreaBD
    RebeckaZ70 skrev 2024-08-21 12:09:39 följande:
    Häromdagen hittaders 6 personer som "palestinier" kidnappade den 7 oktober förra året torterade och mördade i en tunnel under Khan Yunis. 
    Ifall du undrar varför vi för krig mot hamas.
    Var det de som var i 70-/80- års-åldern? Så hemskt att de ger sig på gamlingar. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-08-21 16:56:57 följande:
    Att ifrågasätta att minst 18 000 palestinska barn har dödats är typiskt extremister som stödjer Israel. Ingen seriös gör det. Du verkar inte bry dig alls om tusentals palestinska barn och offer som dödats av Israel men lyfter upp varje judisk. Har för mig att det är ungefär så Hamas gör också. 
    Men om man inte vill bli dödad så kan man ju sluta kriga mot Israel. Det är ju inte som om det bara har varit 7.oktober, utan de har ju aldrig slutat kriga. Varför angriper man då Israel hela tiden. Och klagar sedan på att folk blir dödade i kriget? 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-08-21 11:57:44 följande:
    Endast ett terrorattack? Statsterrorism från Israel mot palestinier har pågått i hur många år som helst. Det pågår just nu ett folkmord i Gaza där man dödat oerhört många civila, medvetet! Uppenbara krigsbrott händer nästan varje dag. Allt detta görs av Israel. Ja, islamister dödar civila och utför terrorattacker mot oskyldiga människor men Israel självt har dödat oerhört många civila och barn.
    Nyskapade ord utan innehåll! Vad är statsterrorism? Påhitt. 

Israel är en demokrati. Visst, det har varit konflikter t.ex. på västbanken. Det har också hänt att folk har blivit skadade eller dödade. Såna incidenter utreds och IDF soldater blir också straffade om de brukar onödigt våld. Men här handlar det om 1200 människor som har slakats, torterats - barn, gamla, you name it. Det är väl en ganska stor skillnad. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-08-22 13:38:58 följande:
    Nyskapat ord? Hur är det egentligen med kunskapen i svenska? Det Israel sysslar med är statsterrorism.

svenska.se/so/&pz=5

"statsterrorism stats­terrorismen
    substantiv
    [stat`s-]  el. [sta`ts-] 
    terror­liknande verksamhet av stat"
    Jag vet att ordet finns. Poängen är att det väldigt långt ifrån det som Hamas gör och att ordet terrorism här är vilseledande.
Svar på tråden Gaza eller Israel?