FuckGoggleAskMe skrev 2024-07-04 22:12:23 följande:
Så när du säger att du står på folkets sida, menar du enbart det palestinska folket, inte det israeliska? Eftersom du pratar endast om Gaza. Själv så står jag även på det israeliska folkets sida, som blir konstant beskjutna av Hamas och Hizbollah, och som blev brutalt attackerade i oktober.
Varför bryr du dig bara om folket i Gaza? Och, om du verkligen bryr dig om dem, hur tycker du att de ska kunna göra sig fria från Hamas och införa ett demokratiskt styre?
Självklart bryr jag mig minst lika mycket om civila israeler som mister sina liv. Däremot porträtteras dom inte lika mycket, tyvärr. Därav hamnar mitt fokus på situationen i Gaza, men det var minst lika hemskt det israelerna utsattes för 7 okt 2023.
Väldigt svårt att säga, om man tittar i alla dessa länder som hamnat under olika former av terroristorganisationers styre har ju som inte särskilt många som klarat av att fösa undan terrororganisationerna och bibehålla sitt eget land.
Svårt också när det är Hamas som har makten, dvs om man internationellt skulle skicka in pengar eller liknande till Palestina skulle de ändå hamna i Hamas händer.
Saker som de kan göra är att bygga och stärka statliga institutioner som rättsväsendet, säkerhetsstyrkor och civila tjänster för att säkerställa rättssäkerhet och effektiv styrning.
De kan arbeta med internationella aktörer och medlare, så som FN, USA, EU och arabländerna, för att förnya fredsförhandlingarna med Israel. Internationellt stöd kan bidra till att säkra en rättvis och hållbar lösning.
De kan fortsätta att söka stöd för FN-resolutioner som erkänner palestinska rättigheter och krav på en tvåstatslösning.
De kan också försöka bygga internationellt stöd genom diplomati, mediearbete och allianser med icke-statliga organisationer och människorättsgrupper för att pressa Israel till att förhandla och erkänna en palestinsk stat.
Försöka samarbeta med Israel för att skapa säkerhetsgarantier som adresserar båda parters legitima säkerhetsbekymmer.
De kan även försöka främja ekonomiskt samarbete och utveckling som kan leda till ökad välstånd och stabilitet i regionen.
Till sist bör dom stödja och utveckla ett starkt civilsamhälle som kan spela en roll i att övervaka regeringen och främja demokratiska värderingar.
Men eftersom det är krig är nog inte allt detta högsta prioritet, fred, tvåstatslösning och att de ska erkännas som en suverän stat.