Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Gaza eller Israel?

Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 22:18:36 följande:
    I att jag finner förståelse menar jag att det är ett krig och bägge parter är skyldiga och det finns inget av parterna som gjort rätt i den här konflikten. 
    Hamas är inte oskyldiga - Israel är inte helt oskyldiga, vad med det är det som du inte förstår?

Så du tycker att folkets liv inte spelar någon roll? what
    Jag förutsätter att folk menar det de skriver. Om du skriver att du förstår Hamas, tror jag att du menar det, dvs du förstår att de handlar som de gör, och att de vill utrota judar. Om du skriver att Hamas inte är helt oskyldiga, låter det som om du bagatelliserar de kidnappningar, våldtäkter och mord som Hamas begått på oskyldiga civila.

Jag är också för folket. Jag är för att israeler inte ska bli oavbrutet beskjutna med raketer, inte bli utsatta för självmordsbombare, terroristattacker och kidnappningar, allt detta oprovocerat. Jag är också för att palestinierna ska slippa bli dödade och i stället få leva fredligt, att de ska slippa Hamas, som hjärntvättat folk under många år och inbillat dem att det är ärofyllt att dö som martyrer bara man drar med sig några judar in i döden, som plundrat FNs hjälpsändningar och sedan sålt dyrt till folk, som mördat moderata palestinier som är villiga att förhandla med Israel, som försnillat millioner till sina ledare i stället för att utveckla palestiniernas samhällen, som avfyrar vapen från sjukhus och skolor och använder civila som mänsklig sköld, som talar om att det är bra att palestinier dödas för det är bra för The Cause, som förstör vattenledningar för palestinierna för att tillverka vapen, som använt stora summor på att gräva tunnlar för sig själva men inte gjort några skyddsrum för vanliga civila. Etc etc etc.

De judiska och palestinska folkens gemensamma fiende är alltså Hamas, som därför måste förintas. IDF försöker nu göra det och hoppas att de lyckas, men tyvärr, tyvärr, dödas en del civila palestinier samtidigt, pga Hamas vansinne att gömma sig bland civila, motarbeta evakueringar av civila till fredligare områden etc. Så jag är för Israel, pga att jag är för det israeliska folket och för det palestinska folket. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 22:30:43 följande:
    ah najs då var de inte ens någon ide att debattera för då når man ändå inte fram.
    Jag är sionist. Vet du ens vad det betyder? Det betyder att man tycker att judar har rätt till ett eget land och till self-determination. Se även nedan.
    Jag tycker även att palestinierna har rätt till ett eget land, men först måste Hamas och korrupta PA bort, och bra, demokratiska ledare måste uppstå, som inte har som mål att utplåna Israel. 

Zionism, Jewish nationalist movementthat has had as its goal the creation and support of a Jewish national state in Palestine, the ancient homeland of the Jews (Hebrew: Eretz Yisra?el, ?the Land of Israel?).
    https://www.britannica.com/topic/Zionism
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 22:54:28 följande:
    Ja det är fruktansvärt, tycker att man 2024 kan börja med att kommunicera och kompromissa. Har aldrig förstått mig på hur man som människa skiter i den höga summan liv som försvinner varje dag på grund av våld. Alla krig måste få ett slut. Jag är inte så insatt i Jemenitiska inbördeskriget så kan inte säga annat än att det är förfärligt. Jag visste knappt om det kriget eftersom det nästan aldrig porträtteras av media eller andra former av kommunikation, vilket är hemskt.
    Man att 70% av dödsumman är barn under 5 år är helt galet. 

Men i och med alla olika religioner och tankesätt över hur världen ska styras tar folk makten i egna händer vilket går ut över civila, tycker inte alls det är rätt. 

Nedan från Wikipedia handlar om Syrien, där araber dödat och dödar araber. Du borde kanske engagera dig för detta, där så många dött. Eller tillhör du de som bara bryr sig om judar är inblandade?

Estimates of the total number of deaths in the Syrian Civil War, by various war monitors, range between 580,000 as of May 2021,[1] and approximately 617,910 as of March 2024.[2] In late September 2021, the United Nationsstated it had documented the deaths of at least 350,209 "identified individuals" in the conflict between March 2011 and March 2021, but cautioned the figure was "certainly an under-count" that specified only a "minimum verifiable number".[3][4][5]

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-02 23:38:01 följande:
    Är du islamofob? Genuin fråga
    När AndreaBD påpekar att statistiken inte varit tillförlitlig och ändrats, vilket är fakta, så undrar du om hon är islamofob. Märklig fråga, det kan du ju verifiera, statistiken har justerats och bygger i vissa fall på uppgifter från media. Har inget att göra med islamofobi, hitta bättre argument om du vill påvisa islamofobi, än påpekande om osaklig statistik. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-03 01:20:57 följande:
    pls, ibland undrar man ju hur folk tänker. Jag skriver att krig är hemskt och att det är förfärligt att civila är de som blir drabbade av maktgalna idioter. Inte tror du väl att jag skulle stötta något krig då, eller hur tänker du? Du kallar mig alltså nazist? För att jag är neutral i Israel/Palestina konflikten... 
    Har fördjupat mig i IP konflikten pga skolan, sedan råkar man bara vara ganska engerad när jag har kunskap, sitter dessutom i en tråd om IP konflikten men ska tydligen fördjupa mig i Syrien istället. Har sagt det förut och säger det igen, religionen eller etniciteten är inte det som spelar roll för mig. Tycker krig oavsett är idioti för det är inte de som faktiskt utför krigen som drabbas hårdast. 

Dessutom tror ni att jag är er pappa, jag är 16 fortfarande. Jag var 7 när kriget i syrien började och man har som växt upp med att det alltid är krig där vilket är hemskt, men ämnet är inte särskilt "hett" därav är det mindre tanke över debatt just där.

Kanske du vill läsa min fördjupningsuppgift om hur världen kunde låta förintelsen ske? Där kanske du kan se att det inte finns något hat i mig. Släpp er pappa, fader, farfar jag är inte han så ni behöver inte ha sån hets mot mig.

Nu läser du in en massa jag inte skrivit. Jag har varken påstått att du stöttar krig eller är nazist. Vilken hets mot dig? Vilka vi? Jag är bara en person. 

Du skriver en massa om din ålder, skoluppgifter etc; du kanske ska koncentrera dig på sakfrågorna i stället. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-07-04 08:47:15 följande:
    Du måste förstå att nästan alla som du diskuterar med här och som står på israels sida är extrema sionister. Läs vad som skrivits från början. Flera av de är öppna sionister och islamofober. Och nej sionister är inte bara sådana som vill ha ett land för judar. Det finns väldigt extrema sionister som är i samma rang som extrema islamister. Israel leds av extrema sionistiska religiösa partier som är mycket rasistiska och hatiska mot tex araber. Jag tycker att du har en mycket balanserad bild av vad som sker i Gaza och det är inte ok att du blir attackerad på ett så aggressivt sätt av sionisterna här. 

Sionist är någon som är för Israels existen och rätt till självbestämmande. Sen finns det naturligtvis extrema sionister, religiösa sionister, militanta sionister osv men de allra flesta sionister är inte det. Jag är inte extrem på något sätt

Vad har skrivits här som tyder på att någon är islamofob, dvs emot muslimer generellt sett? Du läser också in saker som inte skrivits. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-04 13:08:19 följande:
    AndreaBD också. Det är inte så lätt att fokusera sig på sakfrågorna när det man skriver ändå inte läses, det vrids och vänds för att lägga mig som en dålig person med psyk åsikter. Ni verkar tycka att det vore fel att stå på folkets sida och inte argumentera för att Israel är det bästa och mest oskyldiga landet, lite så. Ni hoppar på mig om att jag ska vara judehatare, ni skriver det inte med ord men mellan raderna, så jag känner som att jag måste bevisa att jag inte är det. 

Jag skulle aldrig någonsin stå med Hamas, men jag kan inte heller stå med Israel.

Vrids och vänds? Om du tycker någon missuppfattar vad du skriver, måste du kanske uttrycka dig klarare. 

Har redan skrivit att jag också står på folket sida. Eftersom både palestinska och israeliska folken lider under Hamas och Israel försöker få bort Hamas, står jag även på Israels sida. Vet inte exakt vad du menar med att du står på folkets sida. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-04 18:36:44 följande:
    Jag står endast på folkets sida, väljer inte sida mellan två länder/terrororganisation som bidrar till nästan lika mycket för det hemska civila upplever i Gaza. Där känner jag mig klar:)
    Så när du säger att du står på folkets sida, menar du enbart det palestinska folket, inte det israeliska? Eftersom du pratar endast om Gaza. Själv så står jag även på det israeliska folkets sida, som blir konstant beskjutna av Hamas och Hizbollah, och som blev brutalt attackerade i oktober. 

Varför bryr du dig bara om folket i Gaza? Och, om du verkligen bryr dig om dem, hur tycker du att de ska kunna göra sig fria från Hamas och införa ett demokratiskt styre? 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-07-04 22:14:34 följande:

Jag håller inte med dig. Sionismen idag är en mer eller mindre nationalistisk och expansionistisk ideologi där man förespråkar en aggressiv utvidgning av israeliskt territorium, ofta baserat på religiösa eller historiska anspråk.

De extrema sionisterna tar över och idag kännetecknas främst av följande:

Förespråkar bosättningar som av hela världen anses vara olagliga. De stödjer aktivt utökade israeliska bosättningar i tex Västbanken.

Militaristisk hållning. De förordar en stark militär närvaro och väldigt aggressivt militärt agerande i hela det historiska Palestina området. En stor majoritet av de drabbade palestinier är egentligen civila. Israel anklagas för folkmord och det finns väldiga bevis för att ett folkmord begås i Gaza.

Religiös extremism. Vissa grupper blandar nationalism med religiös fundamentalism och ser Israels expansion som ett gudomligt uppdrag. Partiet ?Religiös sionism? som idag sitter i den israeliska regeringen har kopplingar till den amerikanske rabbinen Meir Kahane och hans förbjudna parti Kach, som klassats som rasistiskt.

Våldsbenägenhet. Extrema sionistiska grupper som Irgun och Lehi har använt terrorism och våld för att uppnå sina mål. Idag ser man det extrema våldet från tex bosättarna som nästan kan räknas som terrorism.

Motstånd mot fredsprocesser. De tenderar att motsätta sig kompromisser eller fredsförhandlingar som innebär territoriella eftergifter.

Exkluderande syn på vilka som ska leva i Israel. De har ofta en exkluderande syn på icke judiska grupper, särskilt palestinier, inom det område de anser tillhöra Israel.

Dessa extrema åsikter representerar den israeliska befolkningen i allmänhet. Sionismen existerar i många former, men den extrema varianten har ett stort inflytande på israelisk politik.

Sionismen kritiseras även av flera judiska organisationer som anser att sionismen skadar Israels långsiktiga intressen och säkerhet, inte minst pga. radikala bosättarrörelser.

Hej Fadern,
    De flesta sionister är inte extrema.

">

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-07-04 22:41:05 följande:
    Ni ser Fadern överallt. Nu är även jag Fadern? :)

Tråkigt att du inte besvarade allt det jag skrev och vad är din åsikt om det.

Min åsikt är att de flesta sionister är inte extrema. Stark militär närvaro är det nog många som tycker behövs som skydd mot terroristattacker.

De vill ha fred, de är inte emot någon fredsprocess men just nu, med vem ska de förhandla? Med Hamas?
    Det finns inte väldiga bevis för folkmord och de allra flesta är inte för något exkluderande samhälle. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fel) skrev 2024-07-04 23:28:56 följande:
    Men det kan du väl inte bedöma själv, vad som klassas som extrem och inte. Det blir ju inte logiskt om vare individ bestämmer vad denne befinner sig på skalan.
    I detta fall gick jag på beskrivningen av extrema sionister som Anti-extremist tillhandahöll
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-04 23:17:23 följande:
    Dom är lite såhär tyvärr, så fort man säger något som faktiskt är rätt och svaret blir för svårt är man deras fader, gamle vän eller vad dom vill kalla han/hon. 

Gillar ditt namn, man ska nog inte vara extrem åt något håll. Om alla skulle hålla sig mot mitten och diskutera med respekt skulle saker vara mycket lättare // Tungan ute
    Vilket svar blir för svårt? På vilken fråga? 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-04 23:14:41 följande:
    Självklart bryr jag mig minst lika mycket om civila israeler som mister sina liv. Däremot porträtteras dom inte lika mycket, tyvärr. Därav hamnar mitt fokus på situationen i Gaza, men det var minst lika hemskt det israelerna utsattes för 7 okt 2023. 

Väldigt svårt att säga, om man tittar i alla dessa länder som hamnat under olika former av terroristorganisationers styre har ju som inte särskilt många som klarat av att fösa undan terrororganisationerna och bibehålla sitt eget land. 
    Svårt också när det är Hamas som har makten, dvs om man internationellt skulle skicka in pengar eller liknande till Palestina skulle de ändå hamna i Hamas händer.  

Saker som de kan göra är att bygga och stärka statliga institutioner som rättsväsendet, säkerhetsstyrkor och civila tjänster för att säkerställa rättssäkerhet och effektiv styrning. 
    De kan arbeta med internationella aktörer och medlare, så som FN, USA, EU och arabländerna, för att förnya fredsförhandlingarna med Israel. Internationellt stöd kan bidra till att säkra en rättvis och hållbar lösning.
    De kan fortsätta att söka stöd för FN-resolutioner som erkänner palestinska rättigheter och krav på en tvåstatslösning.
    De kan också försöka bygga internationellt stöd genom diplomati, mediearbete och allianser med icke-statliga organisationer och människorättsgrupper för att pressa Israel till att förhandla och erkänna en palestinsk stat.
    Försöka samarbeta med Israel för att skapa säkerhetsgarantier som adresserar båda parters legitima säkerhetsbekymmer.
    De kan även försöka främja ekonomiskt samarbete och utveckling som kan leda till ökad välstånd och stabilitet i regionen.
    Till sist bör dom stödja och utveckla ett starkt civilsamhälle som kan spela en roll i att övervaka regeringen och främja demokratiska värderingar.

Men eftersom det är krig är nog inte allt detta högsta prioritet, fred, tvåstatslösning och att de ska erkännas som en suverän stat.

Med 1.6 billion dollars per år från UNRWA, och Hamas har 500 miljoner USD etc etc, tror jag inte att Gazas problem är pengar, de har fått stöd i många år i form av pengar och hjälp för att bygga upp ekonomin och statliga institutioner utan mycket resultat. Problemet är ledningen, Hamas plus PA. Inte många internationella aktörer som vill samarbeta med Hamas. Hamas måste bort, folket där måste få alternativ. Som det är nu stödjer de flesta palestinier en terroristorganisation och vill utplåna Israel, det är vad de blivit itutade. 

Säkerhetsbekymmer från Israel, de blir konstant beskjutna och utsätts för attentat. Palestiniernas säkerhetsbekymmer, Israel hämnas när de blivit anfallna. 

https://www.nbcnews.com/news/amp/rcna121099

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-04 23:57:05 följande:
    precis den du inte svarade på och endast tog till med eran fader igen:)
    Vad menar du?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-05 00:10:04 följande:
    här och flera andra gånger. Man får inte ha andra åsikter än er om man inte är fadern. 
    Du skrev när svaret blev för svårt. Jag undrade svar på vilken fråga. Det du citerar handlar inte om någon fråga. Vilken fråga menar du? 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-05 00:21:29 följande:
    skrev aldrig att det var en fråga
    Nej ok, du skriver att ett svar var svårt men det fanns ingen fråga alltså. Totalt meningslöst svammel alltså. Det var aldrig fråga om något svar. Går inte att diskutera med dig. 
Svar på tråden Gaza eller Israel?