Anonym (Fader) skrev 2023-11-19 02:32:41 följande:
Nej, nästan allt du skriver är lögn. Du vill så gärna söga emot men dina kommentarer har inget av värde i diskussionen. Det var judarna själva som utropade staten Israel. Det var ingen överenskommelse med araber. FN gav ett förslag som inte accepterades av araber men judarna utropade Israel endå. Det var anledningen till kriget. Men det som händer efter det är mycket värre. Massfödrivningar av palestinier för att göra plats för illegala bosättare, förtryck och diskriminering av palestinier som gör att Israel skapade ett apartheidregim, ett land bara för judar. Bara för att man har militär makt att födriva och döda andra för att skapa ett eget land betyder inte att det är rätt. Israel är apartheidregim och det som händer nu i Gaza kommer förmodligen förändra världen för alltid. Alla som har militär makt kommer med bombningar och krig försöka roffa åt sig andras länder. Den "demokratiska" världen har totalt misslyckat med att visa att lika lagar gäller för alla. Uppenbarligen gäller inga lagar för Israel. Andra skurkstater kommer med all säkerhet vilja dra egen nytta av det.
Tvärtom, jag utgår ifrån fakta, du bara ifrån känslor. Jag har inte påstått att det var nån överenskommelse med araberna. Bara att judarna har fått landet av FN. Och det har de. Det stämmer förstås att de hade fått direktiv att avvakta med att utropa en egen statt - så att man kanske ändå kunde enas med araberna. Och de valde att strunta i det och utropade sin stat. I deras situation - strax efter förintelsen och med första chansen att få en egen stat - jag förstår att de måste ha tänkt: Nu eller aldrig!
Men jag förstår inte att det skulle vara värt ett krig? Det lönar sig egenligen bara om man inte alls ville ha några judar eller en judisk stat där. Om det bara handlade om lite land, så hade man ju säkert kunnat lösa, och säkert bättre utan krig.