Anonym (Hundägare Ove) skrev 2023-11-20 15:50:22 följande:
Jag som mångårig och erfaren hundägare vågar erkänna att jag ser lite tvärtemot på den saken.
Jag älskar att vara ute, och då gärna tillsammans med min hund.
Men inte när det är riktigt dåligt väder.
Om sanningen ska fram, blöt och skitig hund som kommer tillbaka in i bostaden, eller in i bilen, eller in i vänners bostad, det vågar jag erkänna att jag tycker är en av nackdelarna och faktiskt ett problem när man har hund. Åtminstone ett litet problem.
Mina övriga familjemedlemmar tycker lika "-blöt och skitig hund är blä!"
När det är riktigt dåligt väder gör jag i stället minsta möjliga runda med min hund, och försöker göra så den blir så lite smutsig och blöt som möjligt.
Och min hund gillar inte att vara ute i dåligt väder. Annars älskar den när vi är ute tillsammans och gärna riktigt långa promenader, och gärna typ dagslånga utflykter. Heldagstur på fjället gillas t ex av oss alla.
I dåligt väder tycker både jag och min hund att jag kan ta långpromenaden ensam, iförd bra regnkläder.
Och övriga familjemedlemmar tycker lika.
Av alla mina hundägande vänner så tror jag faktiskt inte att någon enda av dem tar långpromenad med hunden i ösregn, eller i iskyla.
Jag vågar påstå att jag har svårt att tro att det skulle vara vanligt, eller ens förekomma alls, bland de allra flesta hundägare?
Om nu sanningen ska fram...
Kyla bryr sig vare sig vår hund eller familjen så mycket om, om den inte är extrem.
Vi har bra kläder och hunden har rejäl päls,
Regn är däremot trist , men vi har regnskydd till vår hund, det hjälper en hel del när man tex skall gå in på ett café, då är han inte genomblöt. Till tassarna har vi en tassrengörare i mikrofiber som är supereffektiv plus speciell hundhandduk i mikrofiber att torka av benen med.