• Agda90

Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?

Ni som har hund. Förväntar ni er att era hundar alltid ska följa med hem till era vänner m ni ska dit en kväll?
    Frågar ni om det är ok eller ni tar bara med er hunden?

Vi har inga husdjur och har inga planer på att skaffa heller. Dels beror det på allergier och dels på att vi har ett aktivt liv och är väldigt lite hemma. Det tränas och tävlas och då hade det inte varit rätt att ha en hund t.ex. 

Jag har genom åren haft olika allvarliga allergiska reaktioner. Har hamnat på akuten ett par gånger för att jag inte har kunnat andas. Efter mina graviditeter har allergin har förändrats. Jag får nässelutslag. Slickar en hund mig på handen har jag nässelutslag upp till armbågen som kliar som f-n. Det är väldigt skönt att kunna andas och jag håller mig borta från hundar. 
    Tyvärr har stanken av hund satt sig mentalt. Luktar det väldigt mycket hund då får jag panik för jag minns väldigt väl hur illa jag reagerade förr.

Pga allt det släpper vi inte in hundar i vårt hem. Mitt hem är en frizon och ska förbli så. 

Efter att ha läst tråden om kvinnan som är hundrädd och har bebis och inte vill vara i närheten av en hund så började jag undra med tanke på viss svar. Tar ni med er hund överallt oavsett vad?

• Svar på tråden Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?
  • Anonym (A)

Vi har själva ingen hund men om vi hade så skulle vi inte ta med den utan att fråga innan. Går det ej så får man lösa det.
    Våra vänner har hund, hon är allergivänlig och får oftast vara med men när det är nej brukar vi ta henne åt dem.

• Anonym (Lina)

Har ingen hund, har aldrig haft. Ingen i familjen har allergier. Men ja, folk frågar alltid första gången. Min son har hund och frågar alltid om det är ok att hunden också kommer. Har haft bekanta som haft en stor hund och de har aldrig tagit den med sig till oss, och när vi hälsade på dom så hade de hunden ute på gården eller i ett annat rum eftersom jag tycker det är obehagligt med stora hundar.

Så min uppfattning är att hundägare tar hänsyn. 

• EpicF

Jag/vi har hund, men jag skulle aldrig förvänta mig att hunden ska med hem till vänner. Varför skulle jag ens det? 

Min hund är i hundgården när vi är bortbjudna och på jobb. Finns ingen anledning att ta med henne bort. 

Så nej, tar inte med min hun överallt. Finns ingen anledning till det. 

Tråden som du refererar till är lite märklig eftersom man normalt sätt kan lämna en hund själv några timmar (även en omplaceringshund) och man behöver inte ha hunden med sig överallt. 

• EpicF

Jag/vi har hund, men jag skulle aldrig förvänta mig att hunden ska med hem till vänner. Varför skulle jag ens det? 

Min hund är i hundgården när vi är bortbjudna och på jobb. Finns ingen anledning att ta med henne bort. 

Tråden som du refererar till är lite märklig eftersom man normalt sätt kan lämna en hund själv några timmar (även en omplaceringshund) och man behöver inte ha hunden med sig överallt.

• Agda90
    Anonym (A) skrev 2023-11-15 09:14:44 följande:

Vi har själva ingen hund men om vi hade så skulle vi inte ta med den utan att fråga innan. Går det ej så får man lösa det.
    Våra vänner har hund, hon är allergivänlig och får oftast vara med men när det är nej brukar vi ta henne åt dem.

För mig finns det inga allergivänliga hundar. Jag har reagerat på varje ras som folk har sagt är allergi vänlig. Nu när jag endast reagerar när de slickar eller snuddar vid mig med fuktig nos så kan jag garanterat säga att det inte finns en enda hund jag inte reagerar på. 
  • Anonym (A)

Så kan det vara såklart. I hennes fall är husse allergisk, likaså hans mamma men de klarar att vara med henne om de tar allergimedicin. Förstår att det är olika för alla. 
    Frågan gällde ju främst om hon är med överallt och det är hon inte.

• Anonym (H)

Klart man frågar först annat vore konstigt. 

• Agda90
    EpicF skrev 2023-11-15 09:44:25 följande:

Gör man inte hunden en björntjänst att inte träna den på att vara själv?
  • Sunflora

Vet inte dina vänner att du är allergisk? Jag har inte hund själv men för mig känns det självklart att hundägare tar med sig hunden när de besöker mig de behöver inte fråga först.

• EpicF

Agda90: Jo, det gör man nog. De flesta hundar kan vara själv några timmar. 

Sunflora skrev 2023-11-15 10:43:40 följande:

Vet inte dina vänner att du är allergisk? Jag har inte hund själv men för mig känns det självklart att hundägare tar med sig hunden när de besöker mig de behöver inte fråga först.

Varför är det så självklart? Tror du hunden och ägaren sitter ihop? 

Är det samla med katter? Marvsin? Kanin? Häst? 
Svar på tråden Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?