• Agda90

Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?

Ni som har hund. Förväntar ni er att era hundar alltid ska följa med hem till era vänner m ni ska dit en kväll?
    Frågar ni om det är ok eller ni tar bara med er hunden?

Vi har inga husdjur och har inga planer på att skaffa heller. Dels beror det på allergier och dels på att vi har ett aktivt liv och är väldigt lite hemma. Det tränas och tävlas och då hade det inte varit rätt att ha en hund t.ex. 

Jag har genom åren haft olika allvarliga allergiska reaktioner. Har hamnat på akuten ett par gånger för att jag inte har kunnat andas. Efter mina graviditeter har allergin har förändrats. Jag får nässelutslag. Slickar en hund mig på handen har jag nässelutslag upp till armbågen som kliar som f-n. Det är väldigt skönt att kunna andas och jag håller mig borta från hundar. 
    Tyvärr har stanken av hund satt sig mentalt. Luktar det väldigt mycket hund då får jag panik för jag minns väldigt väl hur illa jag reagerade förr.

Pga allt det släpper vi inte in hundar i vårt hem. Mitt hem är en frizon och ska förbli så. 

Efter att ha läst tråden om kvinnan som är hundrädd och har bebis och inte vill vara i närheten av en hund så började jag undra med tanke på viss svar. Tar ni med er hund överallt oavsett vad?

• Svar på tråden Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?
  • Anonym (Hundägare Ove)

Det är fullkomligt självklart att vi inte tar med oss hunden hem till några av våra vänner.

Vi gör det endast om vännerna i förväg och på eget initiativ har sagt att vi ska ta med oss hunden.

I undantagsfall kan det ha hänt att vi har frågat om det är ok att ta med vår hund, men då har vi lagt oss vinning om att fråga på ett sådant sätt att vännerna vet att de kan svara ärligt.
    Det ska på inget sätt kännas obekvämt för dem att svara nej, om det är det svar som de egentligen önskar ge.
    Men det sker alltså bara i undantagsfall att vi frågar. I alla normala fall väljer vi medvetet att inte ta med hunden om de inte på eget initiativ har sagt att de vill att vi ska ta med oss hunden.

Hur vi praktiskt löser detta, med hundvakt, att hunden får vara hemma, eller i bilen, eller om en av oss eller båda helt enkelt får stanna hemma, det är självfallet upp till oss själva, det är helt och hållet vårt eget ansvar, och ingenting som vi belastar våra vänner med.
    Det är fullkomligt självklart att ingen ska behöva argumentera med oss om detta.

Vi tänker på att vi är skyldiga att respektera de vänner som själva har valt att inte ha hund. Vad som ligger till grund för deras beslut har vi inte med att göra. De ska aldrig behöva argumentera om saken, ska aldrig behöva diskutera allergier, hundrädsla eller att vår hund är söt, snäll och som en familjemedlem.
    All sådan argumentation skulle i så fall visa att vi inte respekterar dem och deras eget beslut att inte ha hund.
    Om jag inte respekterar dem så kan jag givetvis inte förvänta mig att de ska respektera mig och min hund.

• Cathariiina

Alla som känner oss vet redan att vår hund hänger med oss till de flesta ställen. Men om någon skulle önska att vi inte tog med honom, så får de säga det, och då kan en av oss stanna hemma med honom. Jag tycker inte om att lämna honom ensam; han har haft ett så eländigt liv innan han kom till oss (gatuhund från Bukarest) att jag vill ge honom det bästa nu, de år han har kvar. Kan vara sådant som ligger bakom, när folk tar med sig sina hundar, just saying. 

• Jemp

Nej, givetvis frågade jag innan (när jag hade hund). 
    Följden om hunden Inte fick följa med va att jag kunde stanna en kortare stund om jag inte kunde fixa hundvakt. 

• Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2023-11-15 16:33:42 följande:

Alla som känner oss vet redan att vår hund hänger med oss till de flesta ställen. Men om någon skulle önska att vi inte tog med honom, så får de säga det, och då kan en av oss stanna hemma med honom. Jag tycker inte om att lämna honom ensam; han har haft ett så eländigt liv innan han kom till oss (gatuhund från Bukarest) att jag vill ge honom det bästa nu, de år han har kvar. Kan vara sådant som ligger bakom, när folk tar med sig sina hundar, just saying. 

Borde vara självklart. Tar man sig an en hund, fd gatuhund eller ej, så anser jag att dens välmående ALLTID går före vänner.
  • Shakira88

Nej verkligen inte. Jag skulle aldrig ta med vovven utan att fråga.  Utgår från att han inte är välkommen nånstans,  det är ju ett val jag gjort att skaffa hund. Inte folk jag ska hem till

• Sunflora
    Anonym (d) skrev 2023-11-15 14:33:37 följande:
    Med en ostabil hund och en bebis... Nej, bara dumt. Tråden var inte ens seriös så borde inte diskutera den alls egentligen dock.
    Vem har sagt att hunden är instabil? Min erfarenhet är att de flesta hundar är uppfostrade. Hundar är inte farliga för bebisar det är inte som att de helt plötsligt utan förvarning attackerar bebisen. 
  • Sunflora
    Agda90 skrev 2023-11-15 13:11:03 följande:
    Så lätt är det inte. 
    Jag gissar att du inte är rädd för hundar?
    Det är precis så lätt till och med vid fobier (medicinskt tillstånd) ska man utsätta sig för det man är rädd för. Jag är inte hundrädd längre men har varit det förut. Råkade ut för en obehaglig händelse med en hund när jag var liten och var livrädd i flera år. 
  • Anonym (d)
    Sunflora skrev 2023-11-15 16:54:24 följande:
    Vem har sagt att hunden är instabil? Min erfarenhet är att de flesta hundar är uppfostrade. Hundar är inte farliga för bebisar det är inte som att de helt plötsligt utan förvarning attackerar bebisen. 
    Läs om tråden. Rekommenderar det inte men en traumatiserad hund som knappt kan var själv= står vid min åsikt att den inte bör användas för att träna hundrädsla hos en mamma när hennes bebis är närvarande.
  • Forumvärd
    Anonym (M) skrev 2023-11-15 15:23:29 följande:
    Har också en stor utpräglad vakthundsras men lagt mycket (enormt) jobb ända sedan valptiden på social- och miljöträning så det ska funka att ta med i alla situationer.
    Det är det. Lyckas man inte med det blir dom riktigt farliga mot alla inklusive familj.
    Vad har du för ras? Skrattande
  • Sunflora
    Anonym (d) skrev 2023-11-15 16:57:31 följande:
    Läs om tråden. Rekommenderar det inte men en traumatiserad hund som knappt kan var själv= står vid min åsikt att den inte bör användas för att träna hundrädsla hos en mamma när hennes bebis är närvarande.
    Okej, trodde du pratade om den här tråden. Har bara läst trådstarten om mamman och kompisen. 
Svar på tråden Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?