Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?

Anonym (JB) skrev 2023-11-15 18:54:08 följande:

Självklart får hunden inte följa med överallt. Jag skulle inte ens ta för givet att min man får följa med överallt. 

Är han inte rumsren ännu? Hårar av sig för mycket? Eller han kanske bits? Skrattande
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hundägare Ove) skrev 2023-11-16 11:21:20 följande:
    Det där om att fråga först har vi pratat mycket om i vår familj.

Vi har kommit fram till att vi inte ska fråga om detta, utan att vi måste förstå, och respektera, att en del vänner kan tycka att det är mycket obekvämt att svara ärligt på en sådan fråga.
    Många kan helt enkelt känna att det är svårt att säga nej.
    Jag är övertygad om att det finns de som svarar ja på en sådan fråga, trots att de egentligen hellre skulle vilja svara nej.

Detta faktum är något som vi anser att vi måste respektera. Självfallet utan att diskutera om varför många tycker det känns obekvämt att svara nej eftersom just denna diskussionen inte hör hit och för att vi inte vill att någon vän ska behöva känna sig obekväm.

Av ungefär samma orsaker avstår vi från att argumentera om t ex allergier, hur snäll och söt vår hund är, hur väluppfostrad den är, hur bra val av ras som just vi har gjort, hur svårt vi har med hundvakt, eller alla andra liknande argument. 
    Våra vänner som har gjort valet att INTE ha egen hund ska självfallet inte behöva argumentera med oss om sådana saker.

Jag säger inte att ni gör fel som frågar. Jag berättar bara hur vi tänker när vi har bestämt att inte utsätta våra vänner för en sådan fråga.
    Bra tänkt, det där gäller även andra saker: att folk kan ha svårt att säga nej. Till och med när premisserna är helt klara.

Vi hade till exempel ett barnfritt bröllop, och det skrev vi i inbjudan så att det inte skulle föreligga några tveksamheter. Ändå var det tre stycken som ringde och frågade om de inte kunde få ta med barnen ändå, hemskt otrevligt! Med diverse "anledningar" som jag visst kunde förstå, men det var inte mitt problem, inte min sak att lösa; min man och jag VILLE HA ett barnfritt bröllop! Ytterligare en person frågade inte, utan tog bara med sig barnet! :o 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Lova) skrev 2023-11-18 12:04:22 följande:
    Låter som rena mardrömmen att behöva planera sitt liv efter en hund hela tiden. 
    Vi gör också så sedan vi hämtade vår rescue. Tvärtom mot vad du tror, så blir livet bättre! Vi lever mycket sundare nu när vi följer hans vilja och önskningar - slut med krogen, in med skogen! :) Ner i vikt går man också, jag har blivit slank igen sedan han kom, efter flera år som medelåldersknubbig! :)
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2023-11-20 08:44:40 följande:
    För att få till sundare vanor och komma ut mer i skogen behöver jag ingen hund för

Nu är jag allergisk och inte ett dugg intresserad av att skaffa hund. Min man som växte upp med föräldrar som hade kennel tyckte att det var skönt att jag är allergisk för då slapp han tjatet om att skaffa hund.
    Vi är ute på tävlingar med barnen ganska ofta och det hade inte varit ett liv för en hund. Sen vill vi åka utomlands 1-2 gånger per år. 
    Så vi hade inte skaffat hund även om jag tålde dem. 
    Fördelen med att ha hund är att man MÅSTE ut, och att det är roligare att vara ute! :) Utan hund måste man verkligen motivera sig, om de ska bli av att ta en lång promenad i ösregn eller iskyla. 
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2023-11-20 14:24:31 följande:
    Så olika man är. Det jag ogillar är när det vräker ner men annars kan jag vara ute hur mycket som helst. 

Men du måste erkänna att när vädret är riktigt kasst då blir det inte super långa promenader. Hunden gillar ju inte att frysa den heller. Eller?
    Min rescue är en rumänsk vallhund med supertjock päls. Den är designad att klara ett liv i snö - det ser man på den vita färgen med gråa "skuggor" i fläckar, precis som på fjälljägares uniformer. Han vill ha så mycket kyla och snö som bara möjligt - det älskar han! Inne vill han inte ligga på en matta, utan lägger sig på kallt, bart golv - så kallt och plant och bart som möjligt, för att svalka sig. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (B) skrev 2023-11-20 16:38:58 följande:
    Hur har ni löst detta ? Har ni skickat hem barnet och föräldern?  
    Nä. Barnet fick vara där. Men vi fasade ut den familjen ur vår vänkrets.
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2023-11-21 14:02:41 följande:
    Jag måste säga att det är kul att höra att någon annan har fått en förändring som de kan relatera till graviditeten än bara jag. Många har tyckt att jag är knäpp som sagt att min allergi har förändrats i samband med graviditet. 
    Kroppen är fantastisk!
    Det är fostret som läker mamman; om det har bättre gener än hon på en viss punkt, så producerar det och skickar ut de proteiner i blodströmmen, som hon inte själv kan skapa. Det "vill" ju att hon ska leva och må bra, så att det ska få växa och utvecklas optimalt. Dock är det inte så vanligt att de positiva förändringarna blir kvar efter graviditeten - men kul att det kan hända!
Svar på tråden Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?