Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?
Det är fullkomligt självklart att vi inte tar med oss hunden hem till några av våra vänner.
Vi gör det endast om vännerna i förväg och på eget initiativ har sagt att vi ska ta med oss hunden.
I undantagsfall kan det ha hänt att vi har frågat om det är ok att ta med vår hund, men då har vi lagt oss vinning om att fråga på ett sådant sätt att vännerna vet att de kan svara ärligt.
Det ska på inget sätt kännas obekvämt för dem att svara nej, om det är det svar som de egentligen önskar ge.
Men det sker alltså bara i undantagsfall att vi frågar. I alla normala fall väljer vi medvetet att inte ta med hunden om de inte på eget initiativ har sagt att de vill att vi ska ta med oss hunden.
Hur vi praktiskt löser detta, med hundvakt, att hunden får vara hemma, eller i bilen, eller om en av oss eller båda helt enkelt får stanna hemma, det är självfallet upp till oss själva, det är helt och hållet vårt eget ansvar, och ingenting som vi belastar våra vänner med.
Det är fullkomligt självklart att ingen ska behöva argumentera med oss om detta.
Vi tänker på att vi är skyldiga att respektera de vänner som själva har valt att inte ha hund. Vad som ligger till grund för deras beslut har vi inte med att göra. De ska aldrig behöva argumentera om saken, ska aldrig behöva diskutera allergier, hundrädsla eller att vår hund är söt, snäll och som en familjemedlem.
All sådan argumentation skulle i så fall visa att vi inte respekterar dem och deras eget beslut att inte ha hund.
Om jag inte respekterar dem så kan jag givetvis inte förvänta mig att de ska respektera mig och min hund.