Inlägg från: Sunflora |Visa alla inlägg
  • Sunflora

Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?

Vet inte dina vänner att du är allergisk? Jag har inte hund själv men för mig känns det självklart att hundägare tar med sig hunden när de besöker mig de behöver inte fråga först.

• Sunflora
    EpicF skrev 2023-11-15 10:56:48 följande:

Agda90: Jo, det gör man nog. De flesta hundar kan vara själv några timmar. 

Varför är det så självklart? Tror du hunden och ägaren sitter ihop? 

Är det samla med katter? Marvsin? Kanin? Häst? 

Man kan inte lämna en hund ensam mer än några timmar ägaren kan alltså tvingas hitta hundvakt om hunden inte får följa med. Jag gillar hundar och blir bara glad när de kommer.

Hund, kanin, marsvin och häst är olika arter med olika behov så det går inte att jämföra. Jag skulle inte försöka rida på ett marsvin, ge en kanin kattmat eller låta en häst bo i min lägenhet. 

• Sunflora
    Agda90 skrev 2023-11-15 11:09:52 följande:
    Jo, de vet och de vet att vi hade inte velat ha djur hemma även om jag inte var allergisk. 
    Vissa vill inte ha hund i hemmet och det får man respektera. 

Släkten har däremot varit värre. Mina föräldrar hade vänner på besök som hade hund med sig men de tyckte inte att det var nödvändigt att berätta för mig innan jag kom dit. Jag vände i dörren och åkte hem. Jag var gravid och det fanns inga allergimediciner jag kunde ta för jag mådde väldigt illa av det som var ok att ta som gravid. 

En annan släkting hade kennel. De hade alla hundar i rastgården utom en. "Men det är ju bara EN hund, det är ju inte så farligt" hette det.

Så min erfarenhet när det gäller människor och hundar är väldigt varierande och det är därför som jag frågar det jag gör. 

Det är stor skillnad på att vara allergisk och situationen i den andra tråden. Där handlade det om att mannen tyckte hundar var orena idéen verkade inte ens komma från ts kompis. Ts vän försökte dessutom diktera vad ts skulle göra i sitt eget hem enligt hennes mans önskemål. 

Allergier är jätteviktigt att respektera, personen som är allergisk kan få ett astmaanfall eller allergisk chock och dö. Åker jag hem till en pälsdjursallergiker byter jag alltid till nytvättade kläder och ser till att inte klappa mina katter innan jag går. 

• Sunflora
    EpicF skrev 2023-11-15 12:17:04 följande:
    Jo, man kan lämna många hunder ensamma under timmar. Min hun kan vara ute dygnet runt om hon vill, bara hon har tillgång till vatten (inte för det spelar någon roll för henne då hon aldrig dricker vatten i hundgården av någon anledning).

Men sedan är naturligtvis olika med olika hundraser hur mycket de kan vara själva, hur mycket de kan stå ute etc. Och även hundar har olika raser med olika behov.
    Varför upprepar du det jag just sa! Vi är båda överens om att man kan lämna hunden ensam i några timmar så varför argumenterar du om det?
  • Sunflora
    Agda90 skrev 2023-11-15 12:24:50 följande:
    `TS kompis var även hundrädd, något som många glömde bort i den tråden. 
    Det bästa sättet att komma över hundrädsla är att umgås med hundar. 
  • Sunflora
    Anonym (d) skrev 2023-11-15 14:33:37 följande:
    Med en ostabil hund och en bebis... Nej, bara dumt. Tråden var inte ens seriös så borde inte diskutera den alls egentligen dock.
    Vem har sagt att hunden är instabil? Min erfarenhet är att de flesta hundar är uppfostrade. Hundar är inte farliga för bebisar det är inte som att de helt plötsligt utan förvarning attackerar bebisen. 
  • Sunflora
    Agda90 skrev 2023-11-15 13:11:03 följande:
    Så lätt är det inte. 
    Jag gissar att du inte är rädd för hundar?
    Det är precis så lätt till och med vid fobier (medicinskt tillstånd) ska man utsätta sig för det man är rädd för. Jag är inte hundrädd längre men har varit det förut. Råkade ut för en obehaglig händelse med en hund när jag var liten och var livrädd i flera år. 
  • Sunflora
    Anonym (d) skrev 2023-11-15 16:57:31 följande:
    Läs om tråden. Rekommenderar det inte men en traumatiserad hund som knappt kan var själv= står vid min åsikt att den inte bör användas för att träna hundrädsla hos en mamma när hennes bebis är närvarande.
    Okej, trodde du pratade om den här tråden. Har bara läst trådstarten om mamman och kompisen. 
Svar på tråden Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?