• Svar på tråden Svenska barn i Gaza...
  • Anonym (UD är ingen resebyrå)

Vad är det för människor som åker till Gaza?

Är det sådana som flytt sitt hemland och nu återvänt till landet man "flydde" från?

Kan de 500 personerna innehålla terrorister som var med 7/10? Risken finns.

• Tom Araya
    Anonym (Dom h) skrev 2023-11-14 18:32:16 följande:
    Efter Hamas attack mot Israel den 7 oktober har situationen eskalerat till ett fullskaligt krig. Israel har svarat med flygangrepp, blockad mot Gaza och markoffensiver.
    ...en konflikt som pågår i stort sett ständigt, men inte alltid ger rubriker i tidningarna.
  • Anonym (Dom h)
    Tom Araya skrev 2023-11-14 20:22:49 följande:
    ...en konflikt som pågår i stort sett ständigt, men inte alltid ger rubriker i tidningarna.
    Ja men det är väl inget nytt?
    Alla vet väl att det är en ständigt pågående konflikt!
    Vad är det du anmärker på ?
    Alla vet väl vad som hänt genom åren, nu benämner man detta som fullskaligt krig, det är så alla världsledare och andra kallar det.
    Spelar det någon roll, konflikten är ju där, det är väl det som det handlar om.
    Jag har besökt Israel i jobbet och besökt många platser där och är fullt medveten om vad som försiggått där.
    Nu kan du även höra på olika länders nyhetsredaktioner att man kallar det uppblossat krig sen oktober. 
    Men just vad konflikten kallas här i tråden är ju inte vad det handlar om.
  • Anonym (Svenska?)

Ja kanske har de medborgarskap men särskilt svenska tror jag inte de är. Lika lite som de så kallade 500 svenskarna som är fast där. Gissar att de lyckats skaffa sig medborgarskap och får full ersättning från staten i form av socialbidrag eller liknande men lever i Gaza.  

UD har avrådit från att resa dit i flera års tid. Kvinnan på tv igår pratade om att hon tyckte folk i Gaza behandlades som en andra sortens medborgare. Just precis, hon drog rasistkortet direkt.

Ja jag tycker man får skylla sig själv om man åker till ett land som UD starkt avråder från. Sen ska staten betala massa pengar för att få tillbaka dom. Säkert den bättre sortens medborgare det handlar om som inget hellre har en önskan om att accepteras som svenskar och integreras i samhället.  

• Tom Araya
    Anonym (Dom h) skrev 2023-11-14 20:43:05 följande:
    Ja men det är väl inget nytt?
    Alla vet väl att det är en ständigt pågående konflikt!
    Vad är det du anmärker på ?
    Alla vet väl vad som hänt genom åren, nu benämner man detta som fullskaligt krig, det är så alla världsledare och andra kallar det.
    Spelar det någon roll, konflikten är ju där, det är väl det som det handlar om.
    Jag har besökt Israel i jobbet och besökt många platser där och är fullt medveten om vad som försiggått där.
    Nu kan du även höra på olika länders nyhetsredaktioner att man kallar det uppblossat krig sen oktober. 
    Men just vad konflikten kallas här i tråden är ju inte vad det handlar om.
    Just precis... och då är min poäng att det brister i ansvar hos föräldrar som tar med sig barn till Gaza. Det är liksom aldrig läge för det, oavsett vad man vill kalla läget som just nu råder.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-11-14 16:21:52 följande:
    Jag läste det igår; det är ju ganska makabert man tar med sig barn till ett land dit de avråder rån att resa.
    Hmm... och jag kan t.o.m. förstå någonstans att man vill hälsa på sina gamla föräldrar och att man vill att de även får träffa sina barnbarn. Okej. MEN... det som störde mig när jag såg nyheterna - då klagade en mamma över att hennes svärfar inte hade kunnat komma ut än, och menade att andra länder hade betalat jättebra hotell till sina medborgare och fixat allt.

Som sagt, jag förstår att man av familjeskäl kan åka dit. Men om det blir krångel då, så får man väl f.....  anstränga sig själv för att komma ut igen och ha lite tålamod också. Man visste ju om riskerna! 
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2023-11-14 23:48:54 följande:
    Hmm... och jag kan t.o.m. förstå någonstans att man vill hälsa på sina gamla föräldrar och att man vill att de även får träffa sina barnbarn. Okej. MEN... det som störde mig när jag såg nyheterna - då klagade en mamma över att hennes svärfar inte hade kunnat komma ut än, och menade att andra länder hade betalat jättebra hotell till sina medborgare och fixat allt.

Som sagt, jag förstår att man av familjeskäl kan åka dit. Men om det blir krångel då, så får man väl f.....  anstränga sig själv för att komma ut igen och ha lite tålamod också. Man visste ju om riskerna! 
    Jag har absolut noll förståelse för att någon vill bo kvar i ett land styrt av terroristorganisation, än mindre för de som hälsar på i ett sådant land. Det är så absurt.
  • Anonym (Göran)

jag förstår inte att man vill resa till sådana länder. Speciellt inte om man en gång lyckats fly det landet.

frågor som bör ställas till dem är? 

varför reste du dit?
    hur hade du råd?
    hur länge var du där? 

hur finansierar du ditt uppehälle och kostnaderna du har i Sverige. vad har du för inkomster från Sverige ?
    hur ser din ekonomi ut?
    vem reste du med?
    var bodde du?

Sen undrar jag hur ?hemresan? finansieras. 

• AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-14 23:53:24 följande:
    Jag har absolut noll förståelse för att någon vill bo kvar i ett land styrt av terroristorganisation, än mindre för de som hälsar på i ett sådant land. Det är så absurt.
    Det är inte riktigt fråga om att vilja bo där, de får i regel INTE flytta till Israel. Och jag tror inte heller att de får bo i Egypten. Sedan vet jag inte om det finns alternativet att de hämtar sina gamla föräldrar till Sverige. 

I den kulturen tar man hand om sina gamla föräldrar. Att hälsa på dem ibland är väl minimum. Dock bör de inte klaga och kräva en massa insatser om de har problem där. 
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2023-11-15 09:23:35 följande:
    Det är inte riktigt fråga om att vilja bo där, de får i regel INTE flytta till Israel. Och jag tror inte heller att de får bo i Egypten. Sedan vet jag inte om det finns alternativet att de hämtar sina gamla föräldrar till Sverige. 

I den kulturen tar man hand om sina gamla föräldrar. Att hälsa på dem ibland är väl minimum. Dock bör de inte klaga och kräva en massa insatser om de har problem där. 
    Jag tvekar till att dessa har tvingats att bo i Gaza istället för någon annanstans på jorden och dessutom rösta fram Hamas till makten...

...eller så ser de sig själva som martyrer, som ska offras för Palestinas kamp.
Svar på tråden Svenska barn i Gaza...