Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

2 år och pratar inte??

Våra barn sade kanske 10 ord var när de fyllde 2. De förstod mycket mer samt hade en del egna ord, men de sade inte många riktiga ord, trots att de började i förskolan när de var 15 månader.

En del 2-åringar pratar mycket, andra lite. Det är helt normalt. När våra barn fyllde 3 pratade båda nästan obehindrat. Det händer mycket mellan 2 och 3. 

Kan tillägga att jag själv tydligen pratade ganska tidigt, enligt mamma. Pratade mycket när jag fyllde 2. Min yngre syster sade bara några ord när hon fyllde 2. Först senare lossnade det.

Jag har för mig att man brukar vänta till 3-årsåldern innan man börjar utreda barn som inte pratar mycket, så länge de förstår vad man säger och kommunicerar på andra sätt.

Det är vanligt att barn nyss fyllda 2 bara säger enstaka ord. Själv pratade jag tydligen i tvåordsmeningar då, och hela meningar vid 2,5. Men mina egna barn gjorde det inte.

Båda pratade dock i hela meningar vid fyllda 3, dottern något före sonen. Men de hade jämnåriga förskolekompisar som inte pratade lika mycket. Först i 4-årsåldern var alla mer eller mindre ikapp, så språkutveckling är väldigt individuellt.

Med tvåordsmening menar jag t ex: Jag vatten.

Medan hel mening blir: Jag vill ha vatten.

Svar på tråden 2 år och pratar inte??