• Anonym (Ts)

2 år och pratar inte??

Kan någon som varit i samma läge berätta hur det gick för er?

Har en tvååring (precis två nu i dagarna) som inte pratar mer än mamma/pappa/titta/borta/stor än. Han förstår jättemånga ord, det märker vi när vi ber honom peka på saker eller frågar saker, men kan inte säga så mkt själv alls än. Vi har kört lite med tecken och han kan lite sånt med.

Men det känns som alla andra tvååringar pratar. Vår son lyssnar och förstår massor som sagt så det passiva ordförrådet är stort.

Men hur hjälper man honom att prata mer själv? Vi pratar mkt och sjunger och kör ramsor  och upprepningar.

• Svar på tråden 2 år och pratar inte??
  • Anonym (D)

Går han på förskolan? Är han hemma kan det ju vara så att han helt enkelt är lite bekväm.

Om han förstår när ni ger enkla instruktioner, interagerar med er och visar vad han vill med tecken eller andra kommunikationssätt så har ni ett bra utgångsläge.

En släkting till min man pratade inte förrän han var 4 år, men då började han tala i hela meningar. Han blev senare advokat...

• Anonym (G)

Det kommer när det kommer. 

Min son pratade inte heller vid två års ålder. Men han, likt din son, förstod massa och förstod ord; vilket var det viktigaste enligt BVC. Dvs. Det var inte viktigt att han sa ordet utan att han förstod vad exempelvis boll var. De ord han väl sa var mamma/pappa (han sa mammama/pappapapa) och sedan var det mestadels hittepåord (nan för banan etc.)

Sedan kring 2,5 så hände något. Det lossnade och då gick det från att ha varit några ord här och där till långa meningar. Han fyller snart 3 år och pratar för fulla muggar. 

• Anonym (00)

Ingen superkatastrof om de inte pratar mer runt 2 års ålder. Min ena son pratade 2-ordmeningar strax innan han fyllde 2, och förskolan var lite bekymrad över att det bara var så. Sedan kom sommaren och semester. I augusti när han kom tillbaka till förskolan pratade han plötsligt mycket mer så deras oro försvann direkt. 

Sonen läspade tills han fått sina permanenta tänder, vilka hjälpte till att "täppa till" så att han inte läspade. Då försvann det problemet också. 

Så barn funkar olika, kort och gott. 

Det är värre med småbarn där man inser att de faktiskt inte förstår. Ni vet ju att ert barn förstår och har ett passivt ordförråd. Om barnet är uppåt 4 och det ff är lika som nu, då kanske ni ska oroa er lite. 

• Anonym (Det kommer)

Min brors barn "pratade" massor, men det gick inte att förstå ett ord.
    Vid 2,5 släppte det och då var det hela meningar och tydligt uttal direkt.

Så det är olika och det låter som ni redan gör allt rätt, med sånger, ramsor och tecken. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (D) skrev 2023-11-13 10:36:20 följande:

Går han på förskolan? Är han hemma kan det ju vara så att han helt enkelt är lite bekväm.

Om han förstår när ni ger enkla instruktioner, interagerar med er och visar vad han vill med tecken eller andra kommunikationssätt så har ni ett bra utgångsläge.

En släkting till min man pratade inte förrän han var 4 år, men då började han tala i hela meningar. Han blev senare advokat...

Ja, han går på förskola. Och ja, han visar vad han vill och förstår när vi ber honom om saker så vi har en kommunikation, bara rätt fåordig från hans sida.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Våra barn sade kanske 10 ord var när de fyllde 2. De förstod mycket mer samt hade en del egna ord, men de sade inte många riktiga ord, trots att de började i förskolan när de var 15 månader.

En del 2-åringar pratar mycket, andra lite. Det är helt normalt. När våra barn fyllde 3 pratade båda nästan obehindrat. Det händer mycket mellan 2 och 3. 

• Jemp

Vi fick remiss när min dotter var tre och fortfarande sa under 10 ord. Hon visade inte så stort intresse. Däremot har hon hela tiden kommunicerat och förstått. 

Vi har väl inte haft jättestor nytta av logopeden men är fortfarande inskrivna. Nu är hon 5,5 pratar i stort sätt åldersadekvat, har främst problem med att uttala R. Ligger långt fram kunskapsmässigt och inga misstankar om diagnoser eller annat. 

Prata med BVC om du är orolig, men det är inte helt ovanligt att de är lite sena. 

Kan tillägga att jag själv tydligen pratade ganska tidigt, enligt mamma. Pratade mycket när jag fyllde 2. Min yngre syster sade bara några ord när hon fyllde 2. Först senare lossnade det.

Jag har för mig att man brukar vänta till 3-årsåldern innan man börjar utreda barn som inte pratar mycket, så länge de förstår vad man säger och kommunicerar på andra sätt.

• Anonym (Haha)

Nä sorry men dom allra flesta 2 åringar pratar inte. Speciellt inte om dom är första barnet. Men dom förstår precis vad man säger. Vårt första barn blev väldigt sårad av alla som tjatade om att hen inte pratade och tog därför längre tid på sig att börja. 

• Aliona

Min son pratade inte heller mer än enstaka ord när han var 2, och tvåordsmeningar vid 2,5. Till oss sade de att det inte finns skäl till oro förrän vid tre år. Han har sen haft problem med uttal och fick gå till logoped ett tag, vilket väl inte hjälpte så mycket. Idag har han nyss fyllt sju år, pratar åldersadekvat svenska, hyffsat bra på sitt andra modersmål och läser bäst i klassen. Vi har dock övat riktigt mycket med honom, vet inte om det gjorde det snabbare, men jag vill tro det. 

Det är vanligt att barn nyss fyllda 2 bara säger enstaka ord. Själv pratade jag tydligen i tvåordsmeningar då, och hela meningar vid 2,5. Men mina egna barn gjorde det inte.

Båda pratade dock i hela meningar vid fyllda 3, dottern något före sonen. Men de hade jämnåriga förskolekompisar som inte pratade lika mycket. Först i 4-årsåldern var alla mer eller mindre ikapp, så språkutveckling är väldigt individuellt.

Med tvåordsmening menar jag t ex: Jag vatten.

Medan hel mening blir: Jag vill ha vatten.

Svar på tråden 2 år och pratar inte??