Inlägg från: Jen7301 |Visa alla inlägg
  • Jen7301

Skitsnack på jobb

Hej jag jobbar som förskollärare på en ganska stor förskola. Jag har haft det tufft hemma med min yngsta dotter som har kronisk bihåleinflammation och har haft smärtor i snart 6 månader och är deprimerad pga av det. Jag har stöttat henne jättemycket och hon bor hemma hos mig och min sambo för tillfälle. Jag mår dåligt pga att hon är sjuk och har varit hemma från jobb ganska mycket pga att vi varit på akuten och läkare flera gånger innan de äntligen hittade vad som felade henne. Det har resulterat i att kollegor har snackat skit bakom min rygg istället för att stötta mig och fråga hur jag mår osv. för de vet orsaken. Det blev inte bättre av att min chef skulle göra om ändringar på min arbetsplats och flytta runt folk så vissa fick byta avdelning och jag var en av dem. Det resulterade i att jag mådde ännu sämre eftersom jag fick lämna mina kollegor som jag jobbat så länge med och vi trivdes och hade roligt ihop. De jag jobbar med nu har jag inget gemensamt med alls. Jag funderar på att lägga ett brev i personalrummet och beskriva hur jag känner och att det inte är ett Oki beteende det som mina ?kollegor? gör. Jag tycker det är jobbigt att ta det muntligt för då börjar jag säkert gråta. Är det en dum ide, skulle gärna vilja ha lite råd. Tack på förhand/
    Jenny

• Svar på tråden Skitsnack på jobb
  • Jen7301

Chefen gjorde inte omorganisationen för att det inte funkade. Jag blev inte förflyttad av den orsaken. Sen var det kollegor som fick flytta tillsammans eftersom hon umgås med dem privat. 
    Jag vet att de snackat skit eftersom min gamla kollega var där och försvarade mig. Det är jobbigt när folk är borta det förstår jag oxå men det betyder inte att det är Oki att snacka skit om någon, det är aldrig ok. 

Min dotter är vuxen hon är 22 år men det spelar ingen roll, familjen går först oavsett ålder. 

• Jen7301

Jag har varit borta kanske sex gånger på fyra månader. Ja hon är vuxen men innan vi visste var det var och när de äntligen röntgade huvudet för att utesluta hjärntumör så måste jag som mamma vara där eller ska jag bara skita i min dotter för att hon är 22 år? 

Men tydligen så är det Oki att prata skit. Jag ville egentligen bara ha råd om jag skulle skriva ett brev.
    Nu mår jag ännu sämre. 

• Jen7301

Vill förtydliga att Det är en kronisk bihåleinflammation som började med ont i nacke, svår huvudvärk varje dag, smärtor i ansikte och tinningar och yrsel. Det är inte bara lite snor och tryck i näsan och bihålor då hade jag så klart inte varit hemma. Men när de inte hittade problemet till smärtorna och man förfarade hjärntumör så är det inte ?bara? en icke svår sjukdom. 

• Jen7301

Herregud så empatilöst att skriva så. Läste du vad jag skrev. Jag skrev inte ålder för tyckte inte det spelade någon roll. Jag tar mitt ansvar och jag tog både semester och semester utan lön och sjukanmälde mig när jag mådde dåligt. Familjen GÅR ALLTID FÖRST oavsett och jag är ju inte ute efter att sätta mina kollegor i skiten avsiktligt. Inte jag som är problemet, så taskigt att skriva så. Du känner inte mig. 

• Jen7301

Ni tycker många att det är mitt eget fel att mina kollegor pratar skit om mig och att jag är problemet här och har mig själv att skylla för att jag tog hand om min dotter istället för att jobba. Jag trodde ärligt talat att det inte var ok med skitsnack på jobbet, jag vet att det är vanligt men att det var ok att göra så det förstår jag inte. Istället för att prata med mig eller fråga hur jag mår i detta så pratar de bakom min rygg. Så Detta inlägg var för att få råd om jag skulle beskriva det som hänt i ett brev eller inte, för det är inte så att hon har en ?vanlig? bihåleinflammation utan hon har haft smärtor i snart 6 månader dagligen och varken antibiotika eller kortison hjälper men istället för råd så skriver ni att jag har mig själv att skylla för att min dotter är vuxen. Är det inte så att ålder inte spelar någon roll när man är mamma och barnen/ungdomarna/ung vuxen är sjuka utan då ska man inte bry sig om dem för att jobbet och kollegorna är viktigare? 

• Jen7301
    Magical skrev 2023-11-13 12:08:24 följande:
    Jag tror att ålder på barn spelar roll för chef och arbetskamrater, det tror jag du innerst inne inser. 

Men du har fått konstruktivt tips redan; att prata med chefen. Om det känns jobbigt så boka in tex skyddsombudet till samtalet också. Varje arbetsplats har skyddsombud och du har all rätt att ta stöd från denne om du vill. Ta då upp i samtalet att det känns jobbigt, att du vet det finns skitsnack, att du vill känna att det fungerar bättre på arbetsplatsen men att du behöver hjälp i hur det här ska hanteras. 

Är din dotter så sjuk att hon tex behöver vårdas i hemmet, kanske du behöver ta tjänstledigt helt?
    Är hon inte så sjuk så förväntas hon som själv är vuxen, ta hand om sig själv, ordna med sina egna vårdkontakter och ev stöd hon kan behöva. 
    Tack för tips. Ja jag håller med i att min dotter får ta vuxenansvar oxå. Detta att jag var borta från jobb var när hon var så dålig och vi inte visste vad orsaken var och var rädda för att det skulle vara nåt farligt. Det började i juni och höll på till nu i oktober. 
Svar på tråden Skitsnack på jobb