Anonym (Vivis) skrev 2023-11-11 16:47:35 följande:
Det brukar vara då att 20 dagar MÅSTE man ta ut. Och att man varje år bara får spara ett antal dagar, om det är 10 kanske?
Det brukar också vara så att så länge du har dagar så har du rätt att ta ut dem, men kanske inte exakt när du själv vill. 4 veckors sammanhängande sommarsemester har du rätt till men arbetsgivaren har rätt att lägga den närsomhelst under juni-augusti.
Om du tar semester i februari har du ändå rätt till din sammanhängande sommarsemester så länge du har dagar kvar som täcker den. Men man måste inte ta fyra veckors sammanhängade om man inte vill.
Dock som sagt så måste man under året ta ut ett visst antal dagar, sen om man hellre lägger dem nån annan gång än under sommaren är det ok.
Tips om man vill åka på resa är att få semestern godkänd innan man köper biljetter.
Vi hade en chef som kom till mig i slutet av november förra året och sa att jag var tvungen att ta ut semester innan årsskiftet. Blev ju ganska ställd då det under mina 7 år aldrig varit någon som sagt något om det.
Så det slutade med att jag tog semester på jul, eftersom det inte fungerade någon annan gång och kom ju med lite väl kort varsel....