Anonym (Lånar tråden) skrev 2023-11-11 08:10:46 följande:
Liknande fråga då jag också har semesterproblem. Chefen brukar varva med att informera om att vi måste ta ut hela vår semester med att neka oss att ta ut semester. Det finns inte vikarier, då och då passar inte. Jag fick inte in någon så du kan inte ta semester. Detta med ganska kort varsel .För att sedan påpeka att vi måste ta ut semester igen.
Jag förstod henne under pandemin, för då var det kaos men hon har liksom fortsatt med samma sedan dess. Så det blev 2 veckor i följd på sommaren och sedan ett par strödda semesterdagar som vi fick kompromissa om, semesteransökan med avslag och förslag på när jag kan ta ut istället som även de ändras med kort varsel. i övrigt konstanta schemaändringar, övertid, förskjuten arbetstid osv. med väldigt kort varsel så känslan är att ha konstant jour.
Om man gnäller om att hon måste anställa fler så kontrar hon med att hon inte får det från högre upp.
Vad kan en göra åt detta?
Jag känner igen det där. Närmsta chefen har svårt att få verksamheten att funka när folk är borta men då och då hör överchefen (eller hr-/ekonomiavdelningen) av sig och påminner hen om att det är många som har en massa semester kvar som måste tas ut.
Överchefen har dålig inblick i hur verksamheten funkar i praktiken och närmsta chefen har liten möjlighet att påverka budgeten och se till att där finns pengar för tillräcklig bemanning året om.
Hur som helst så har Jemp helt rätt i att det är en fråga för facket. I bästa fall kan de till och med sätta lite eld i baken på de högre cheferna.