• Anonym (gussen)

Hur mycket semester får man ta ut på ett år?

Blivit erbjuden att få följa med på en resa i februari, vårt semesterår räknas ju från årsskiftet så det betyder att det inte går att ta något från förra året hursomhelst. 

Lär ju bli typ 2,5 vecka som måste tas ut då. Sen är det ju sommarsemestern som kommer. Räknar väl med att ta ut 3 eller 4 veckor där. Det betyder 6-7 veckor semester totalt nästa år. 

Jag har ju dagar så det räcker men tänker om de kan säga ifrån till sommarsemester om jag tar semester redan före sommaren...?

• Svar på tråden Hur mycket semester får man ta ut på ett år?
  • Jemp

Du har såklart rätt att ta ut alla dina semesterdagar under året. 

• Anonym (gussen)
    Jemp skrev 2023-11-09 21:42:29 följande:

Du har såklart rätt att ta ut alla dina semesterdagar under året. 

Trodde det var någon typ begränsning utanför sommaren. Eller de kanske har större möjlighet att neka semester?
  • Anonym (Chef)
    Anonym (gussen) skrev 2023-11-09 21:48:52 följande:
    Trodde det var någon typ begränsning utanför sommaren. Eller de kanske har större möjlighet att neka semester?
    Två saker arbetsgivaren måste göra om så önskas
    Se till att all semester tas ut
    Ge en sammanhängande semester om fyra veckor juni till augusti

I övrigt kan ag neka och själv placera ut semestern 

Ovanstånde kan förhandlas bort i avtal
  • Anonym (Olika)

Det där funkar olika i olika branscher. En del företag stänger ner verksamheten vissa bestämda veckor och skickar alla anställda på semester då. Andra vill sprida ut semestrarna så mycket som möjligt över året och blir bara glada om någon vill vara ledig hela mars och jobba hela sommaren. 

Prata med ditt fack! De känner till både lagar och kollektivavtal och vet hur det brukar funka i den sortens verksamhet du jobbar i.

• Anonym (Hej)

Beror säkert var du jobbar. Skolan vet jag kan vara svpr ibland få ledigt utanför lov. 
    Men annars ska det väl vara lugnt. 
    De dagar du har är ju de dagar du får använda. 

• Anonym (Lånar tråden)

Liknande fråga då jag också har semesterproblem. Chefen brukar varva med att informera om att vi måste ta ut hela vår semester med att neka oss att ta ut semester. Det finns inte vikarier, då och då passar inte. Jag fick inte in någon så du kan inte ta semester. Detta med ganska kort varsel .För att sedan påpeka att vi måste ta ut semester igen. 

Jag förstod henne under pandemin, för då var det kaos men hon har liksom fortsatt med samma sedan dess. Så det blev 2 veckor i följd på sommaren och sedan ett par strödda semesterdagar som vi fick kompromissa om, semesteransökan med avslag och förslag på när jag kan ta ut istället som även de ändras med kort varsel. i övrigt konstanta schemaändringar, övertid, förskjuten arbetstid osv. med väldigt kort varsel så känslan är att ha konstant jour.  

Om man gnäller om att hon måste anställa fler så kontrar hon med att hon inte får det från högre upp. 

Vad kan en göra åt detta?

• Jemp
    Anonym (Lånar tråden) skrev 2023-11-11 08:10:46 följande:

Liknande fråga då jag också har semesterproblem. Chefen brukar varva med att informera om att vi måste ta ut hela vår semester med att neka oss att ta ut semester. Det finns inte vikarier, då och då passar inte. Jag fick inte in någon så du kan inte ta semester. Detta med ganska kort varsel .För att sedan påpeka att vi måste ta ut semester igen. 

Jag förstod henne under pandemin, för då var det kaos men hon har liksom fortsatt med samma sedan dess. Så det blev 2 veckor i följd på sommaren och sedan ett par strödda semesterdagar som vi fick kompromissa om, semesteransökan med avslag och förslag på när jag kan ta ut istället som även de ändras med kort varsel. i övrigt konstanta schemaändringar, övertid, förskjuten arbetstid osv. med väldigt kort varsel så känslan är att ha konstant jour.  

Om man gnäller om att hon måste anställa fler så kontrar hon med att hon inte får det från högre upp. 

Prata med facket. Det där bryter mot en rad lagar och regler. 
  • Anonym (Vivis)

Det brukar vara då att 20 dagar MÅSTE man ta ut. Och att man varje år bara får spara ett antal dagar, om det är 10 kanske?

Det brukar också vara så att så länge du har dagar så har du rätt att ta ut dem, men kanske inte exakt när du själv vill. 4 veckors sammanhängande sommarsemester har du rätt till men arbetsgivaren har rätt att lägga den närsomhelst under juni-augusti.

Om du tar semester i februari har du ändå rätt till din sammanhängande sommarsemester så länge du har dagar kvar som täcker den. Men man måste inte ta fyra veckors sammanhängade om man inte vill.

Dock som sagt så måste man under året ta ut ett visst antal dagar, sen om man hellre lägger dem nån annan gång än under sommaren är det ok.

Tips om man vill åka på resa är att få semestern godkänd innan man köper biljetter. 

• Anonym (Olika)
    Anonym (Lånar tråden) skrev 2023-11-11 08:10:46 följande:

Jag känner igen det där. Närmsta chefen har svårt att få verksamheten att funka när folk är borta men då och då hör överchefen (eller hr-/ekonomiavdelningen) av sig och påminner hen om att det är många som har en massa semester kvar som måste tas ut.

Överchefen har dålig inblick i hur verksamheten funkar i praktiken och närmsta chefen har liten möjlighet att påverka budgeten och se till att där finns pengar för tillräcklig bemanning året om.

Hur som helst så har Jemp helt rätt i att det är en fråga för facket. I bästa fall kan de till och med sätta lite eld i baken på de högre cheferna. 
  • Anonym (gussen)
    Anonym (Vivis) skrev 2023-11-11 16:47:35 följande:

Det brukar vara då att 20 dagar MÅSTE man ta ut. Och att man varje år bara får spara ett antal dagar, om det är 10 kanske?

Det brukar också vara så att så länge du har dagar så har du rätt att ta ut dem, men kanske inte exakt när du själv vill. 4 veckors sammanhängande sommarsemester har du rätt till men arbetsgivaren har rätt att lägga den närsomhelst under juni-augusti.

Om du tar semester i februari har du ändå rätt till din sammanhängande sommarsemester så länge du har dagar kvar som täcker den. Men man måste inte ta fyra veckors sammanhängade om man inte vill.

Dock som sagt så måste man under året ta ut ett visst antal dagar, sen om man hellre lägger dem nån annan gång än under sommaren är det ok.

Tips om man vill åka på resa är att få semestern godkänd innan man köper biljetter. 

Vi hade en chef som kom till mig i slutet av november förra året och sa att jag var tvungen att ta ut semester innan årsskiftet. Blev ju ganska ställd då det under mina 7 år aldrig varit någon som sagt något om det.

Så det slutade med att jag tog semester på jul, eftersom det inte fungerade någon annan gång och kom ju med lite väl kort varsel....
  • Anonym (Vivis)
    Anonym (gussen) skrev 2023-11-11 18:31:18 följande:
    Vi hade en chef som kom till mig i slutet av november förra året och sa att jag var tvungen att ta ut semester innan årsskiftet. Blev ju ganska ställd då det under mina 7 år aldrig varit någon som sagt något om det.

Så det slutade med att jag tog semester på jul, eftersom det inte fungerade någon annan gång och kom ju med lite väl kort varsel....
    Man kan få spara dagarna om verksamheten hindrar en från att ta semester, att de inte kan avvara en. Men annars måste man ta ut ett visst antal så de inte brinner inne.

Gissar att det både har med hälsan att göra, men också att annars skulle ju en arbetstagare kunna strunta i semester i 5 år och sedan ha 150 dagar som den vill ta ut, det skulle ju inte funka.
Svar på tråden Hur mycket semester får man ta ut på ett år?