• Anonym (BonusFam.)

Ska ex kunna be om pengar?

Hej! 
    Vi har en sådan där härlig bonusfamilj situation här. Det finns två barn med i bilden som till största delen är hos mamman på grund av att hon hindrar umgänge. Pappan betalar underhåll för båda barnen. 
    Utöver underhållet till mamman så köps kläder och skor av pappan. Betalas för busskort osv. 
    Nu flera gånger har det hänt att mamman hör av sig samma dag som något ska betalas och ber pappan betala det. Hon är inte bra på sin ekonomi och det verkar uppenbart som att hennes pengar inte räcker till på grund av dålig planering. 
    Hon och hennes nya köper ny tv, eller dator, men barnen blir utan busskort exempelvis. 

Så min fråga är hur bör man hantera sånt? När mamman ringer och ber om pengar, ska man hålla det hårt och neka, eller ska man betala? 
    Det är en otroligt svår sits, men just nu behandla vi som ett alternativ när pengarna inte räcker till. Det är inte rimligt. Det är inga små summor heller, utan faktoror på ca 2.000 kr.
    Vi är absolut inte snåla, och vill inte att barnen blir utan, eller att det blir ännu jobbigare för dom. Mamman gör tyvärr livet surt för oss alla genom att hindra umgänge och ställa till med bråk.
    Men samtidigt vill vi inte vara hennes kassa ko. Det måste finnas någon rimlig syn på det hela?
    Hur mycket betalar ni utöver underhåll? Även på sommaren när barnen exempelvis är med oss hela sommaren har pappan betalat fullt underhåll till mamman, bara för att slippa huvudvärk.
    Så några bra tips? Hur bör man tänka i sådana situationer? 
  • Svar på tråden Ska ex kunna be om pengar?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (BonusFam.) skrev 2023-11-07 01:14:28 följande:
    Ska ex kunna be om pengar?
    Hej! 
    Vi har en sådan där härlig bonusfamilj situation här. Det finns två barn med i bilden som till största delen är hos mamman på grund av att hon hindrar umgänge. Pappan betalar underhåll för båda barnen. 
    Utöver underhållet till mamman så köps kläder och skor av pappan. Betalas för busskort osv. 
    Nu flera gånger har det hänt att mamman hör av sig samma dag som något ska betalas och ber pappan betala det. Hon är inte bra på sin ekonomi och det verkar uppenbart som att hennes pengar inte räcker till på grund av dålig planering. 
    Hon och hennes nya köper ny tv, eller dator, men barnen blir utan busskort exempelvis. 

Så min fråga är hur bör man hantera sånt? När mamman ringer och ber om pengar, ska man hålla det hårt och neka, eller ska man betala? 
    Det är en otroligt svår sits, men just nu behandla vi som ett alternativ när pengarna inte räcker till. Det är inte rimligt. Det är inga små summor heller, utan faktoror på ca 2.000 kr.
    Vi är absolut inte snåla, och vill inte att barnen blir utan, eller att det blir ännu jobbigare för dom. Mamman gör tyvärr livet surt för oss alla genom att hindra umgänge och ställa till med bråk.
    Men samtidigt vill vi inte vara hennes kassa ko. Det måste finnas någon rimlig syn på det hela?
    Hur mycket betalar ni utöver underhåll? Även på sommaren när barnen exempelvis är med oss hela sommaren har pappan betalat fullt underhåll till mamman, bara för att slippa huvudvärk.
    Så några bra tips? Hur bör man tänka i sådana situationer? 
    Din man får ju sätt ner foten, både när det gäller umgänge och pengar. Han verkar inte bry sig tyvärr, synd om barnen. 
  • Anonym (vi)

Vi blev till slut tvugna att sätta hårt mot hårt. Eftersom det går ut över barnens nödvändiga kostnader som just busskort är det svårt eller rent av omöjligt att neka. Så vi gjorde klart för den andra föräldern att allt, allt, allt, var det kvitto på, enkelt för swish, allt, allt, allt skulle återbetalas, och om inte finns det en instans i Sverige som hjälper till om någon inte betalar det de är skyldiga. Denne förälder sitter nu med 30000 kronor hos fogden.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Anna) skrev 2023-11-07 08:38:51 följande:
    Din man får ju sätt ner foten, både när det gäller umgänge och pengar. Han verkar inte bry sig tyvärr, synd om barnen. 
    Du menar nog "hon" då det är mamman som inte verkar bry sig... 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pappa) skrev 2023-11-07 10:38:46 följande:
    Du menar nog "hon" då det är mamman som inte verkar bry sig... 
    Tråden handlar om pappan, det är det jag kommenterar. Han orkar inte ta fighten om umgänge eller pengar. Jag tycker inte han verkar vara en bra förälder. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Anna) skrev 2023-11-07 10:45:46 följande:
    Tråden handlar om pappan, det är det jag kommenterar. Han orkar inte ta fighten om umgänge eller pengar. Jag tycker inte han verkar vara en bra förälder. 

Att ta fighten är oftast svårt i denna sits och de som kommer drabbas är bara barnen. Jag kan inte se att han gör något dåligt som förälder. Det är mamman som är dålig som inte kan prioritera sin ekonomi.

Sen är frågan vad som händer om pappan sätter stopp:

A. mamman skärper sig kring sin ekonomi.

eller

B. mamman skärper sig inte utan det går ut över barnen.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Pappa) skrev 2023-11-07 11:02:28 följande:

Att ta fighten är oftast svårt i denna sits och de som kommer drabbas är bara barnen. Jag kan inte se att han gör något dåligt som förälder. Det är mamman som är dålig som inte kan prioritera sin ekonomi.

eller

Svårt? Nä orkar man inte kämpa för sina barn så blir det som det blir. Han har inte heller orkat stå emot hennes krav. 
  • Anonym (Hmm)

Och vem är du i sammanhanget? Pappan gör som han vill med sina egna pengar. Naturligtvis borde man säga nej, samtidigt blir barnen lidande om han gör det. Ge mamman alternativet att barnen bor varannan vecka. Då behöver pappan inte betala underhåll och han kan bättre se efter deras behov.

En annan sak som är aktuell här är att pappan borde ta mamman till tingsrätten och få umgänget fastställt till just varannan vecka. Han skulle faktiskt kunna få hela vårdnaden om han vill! Varför då? Jo, för att hon hindrar umgänget. Det är en oerhört stark grund för att fördela vårdnaden annorlunda, det står till och med högre än risk för våld mot barnen om den andra föräldern trilskas. Jag förstår inte varför pappan inte kämpar mer för sina barn?? Är han en sån där typisk farsa som faktiskt inte bryr sig, eller..?

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Pappa) skrev 2023-11-07 11:02:28 följande:

eller

Inte alls svårt. Barnen märker inte av denna "fight" om han skulle ta tag i saken annat än att de skulle få mer tid med sin pappa. Såvida inte mamman gapar och skriker hemma hos sig om hur elak han är, förstås. Men det ligger isf på henne.
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2023-11-07 11:38:08 följande:
    Svårt? Nä orkar man inte kämpa för sina barn så blir det som det blir. Han har inte heller orkat stå emot hennes krav. 
    Han ska vara glad som har sin nya kvinna kvar, i ts situation hade jag flytt skeppet fortare än kvickt.
  • Anonym (Hmmm ....)

Som någon annan skrev. Se till att ha barnen varannan vecka så löser sig det mesta. Varför har inte PAPPAN det? Bryr han sig inte om sina barn? Hoppas du inte skaffar nya ungar med den mannen.

Svar på tråden Ska ex kunna be om pengar?