Inlägg från: Ellebellebibbi |Visa alla inlägg
  • Ellebellebibbi

Extremt svartsjuk halvsyskon

Jag och min man fick barn för 15 månader sedan, han har en dotter sedan tidigare (5år) som kommer varje helg och problemet är att hans dotter är så extremt svartsjuk på sitt lilla syskon och jag börjar bli riktigt less på att ha det såhär. Varje gång stora barnet kommer till oss är det samma sak, tjat, skrik, gnäll och gråt om att lillasyskonet får inte vara med att leka, får inte röra några saker (även sina egna), får inte va med på rummet när storan & pappa leker, säger att lilla är äcklig, att hon inte älskar lilla, att hon inte tycker om småbarn osv. Skulle pappa ta lillasyskonet i knät blir hon svart i ögonen och arg. Jag orkar inte ha det såhär längre, men min man tycker att jag hackar på hans dotter så fort jag nämner någonting. Vad fan gör man?! 
  • Svar på tråden Extremt svartsjuk halvsyskon
  • Ellebellebibbi

Jag vill tillägga att våra helger cirkulerar mest kring storasyster, vi gör alltid aktiviteter som hon gillar, utflykter, hon får bestämma mat, hjälpa mig att laga den ibland osv för att hon ska ha kul hos oss. Pappa är med henne hela tiden när hon är här och hon får i princip hans uppmärksamhet 95% av tiden, jag har också en egentid med henne ibland och det går jättebra. Men trots detta så är hon ändå väldigt väldigt svartsjuk. Det jag tycker är jobbigt är just att lillasyster, som jättegärna vill vara med, alltid blir åsidosatt. Jag känner att vi kan inte ge mer uppmärksamhet än hon redan får utan att det drabbar lillasyster? Vilket känns jättejätte jobbigt för mig.

Svar på tråden Extremt svartsjuk halvsyskon