• Anonym (Fundersam)

Vill inte bli hemlös eller bli av med mitt arv

Jag har två barn med min sambo. Han har ben två barn sedan ett tidigare förhållande. 
    Vi vill skaffa hus tillsammans men eftersom barnen inte gillar mig och framförallt inte deras mamma är jag lite orolig att om sambon går bort före mig att jag inte kommer få bo kvar i huset som jag dessutom lägger in mesta delen av kontantinsatsen i. 

Om jag och sambon gifter oss. kommer hans barn sedan tidigare få ärva min stuga som jag fått i arv och det står inget om enskild egendom om han går bort först? 

• Svar på tråden Vill inte bli hemlös eller bli av med mitt arv
  • Yllop

Om ni inte är gifta och din sambo dör ska inte bara särkullbarnen ha ut arv efter honom utan också era gemensamma barn.
    Mitt råd är att ni söker juridisk hjälp.

• Anonym (avtal)

att ta hjälp av jurist kan vara dyrt om man inte har en försäkring som täcker eller liknande men det är värt pengarna.

se det som en investering där du lägger några tusen men kan spara väldigt mycket pengar och frustration, kanske slippa sälja ditt hem och flytta. 
    snåla inte på detta i en osäker ekonomisk situation med fastigheter, lån och särkullsbarn etc.

• Anonym (XXX)

Det räcker inte med äktenskapsförord, det måste dessutom stå i testamentet att stugan ska räknas bort från giftorätten. Jag visste inte heller detta till helt nyligen, jag tycker att det är jättekonstigt att det ska vara så, finns det ett förord där det står att t.ex. en stuga är enskild egendom så borde det gälla även efter den ena makens död. Men så är det alltså inte. Äktenskapsförordet skyddar vid skilsmässa, testamentet vid dödsfall.

Det är egentligen bäst för dig att ni inte gifter er, samt att ni avtalar bort sambolagen, som skulle ge din man - och därmed hans barn efter honom - rätt till halva värdet av huset vid en bodelning. Oavsett hur mycket var och en gått in med. Var och en äger på så sätt bara sina egna pengar, sina egna saker, både före och efter separation eller skilsmässa - och hans barn kan endast ärva det som är hans. Sedan kan det ändå vara bra att ha papper på hur mycket var och en har betalat in på huset - både kontantinsats, amorteringar och annat löpande. Så att det går att styrka.

Stugan påverkas inte av sambolagen, den gäller endast den fasta bostaden paret delar.

Om ni redan har två barn tillsammans, så kan det inte finnas något religiöst eller moraliskt krav på äktenskap, tänker jag..? Men ska ni ändå gifta er, så bör du nog gå till en riktig jurist, så att alla papper blir vattentäta. Man rör ihop sin ekonomi VÄLDIGT mycket när man gifter sig, och det är inte bra när den andra har barn sedan förr... För som du säger, så vill man ju inte att ens egna tillgångar, eller det ens föräldrar och kanske förfäder längre tillbaka också slitit ihop, och som man fått ärva, ska gå ur släkten.

• Anonym (själv delat arv med halvsyskon)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-07 14:24:30 följande:

Det räcker inte med äktenskapsförord, det måste dessutom stå i testamentet att stugan ska räknas bort från giftorätten. Jag visste inte heller detta till helt nyligen, jag tycker att det är jättekonstigt att det ska vara så, finns det ett förord där det står att t.ex. en stuga är enskild egendom så borde det gälla även efter den ena makens död. Men så är det alltså inte. Äktenskapsförordet skyddar vid skilsmässa, testamentet vid dödsfall.

Det är egentligen bäst för dig att ni inte gifter er, samt att ni avtalar bort sambolagen, som skulle ge din man - och därmed hans barn efter honom - rätt till halva värdet av huset vid en bodelning. Oavsett hur mycket var och en gått in med. Var och en äger på så sätt bara sina egna pengar, sina egna saker, både före och efter separation eller skilsmässa - och hans barn kan endast ärva det som är hans. Sedan kan det ändå vara bra att ha papper på hur mycket var och en har betalat in på huset - både kontantinsats, amorteringar och annat löpande. Så att det går att styrka.

Stugan påverkas inte av sambolagen, den gäller endast den fasta bostaden paret delar.

Om ni redan har två barn tillsammans, så kan det inte finnas något religiöst eller moraliskt krav på äktenskap, tänker jag..? Men ska ni ändå gifta er, så bör du nog gå till en riktig jurist, så att alla papper blir vattentäta. Man rör ihop sin ekonomi VÄLDIGT mycket när man gifter sig, och det är inte bra när den andra har barn sedan förr... För som du säger, så vill man ju inte att ens egna tillgångar, eller det ens föräldrar och kanske förfäder längre tillbaka också slitit ihop, och som man fått ärva, ska gå ur släkten.

Ja men måste då påminna om att om dom är gifta så ärver bara hans tidigare barn sin pappa, är dom sambo ärver alltså deras gemensamma barn också direkt vilket dom inte gör om dom är gifta.
    Är dom gifta får dom gemensamma barnen vänta men inte om dom är sambos.
    Bara så att man tar med.

Men i sådana här lägen är det alltid bästa att anlita en jurist.
    Mina föräldrar hade varit gifta innan och hade barn på var sitt håll med mig sen då som gemensamt.
    Dom tog hjälp av jurist och det är det bästa för alla, då blir det som man tänkt sig och alla barn införstådda vad som gäller vilket annars kan bli rörigt när någon gåt bort.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-07 14:24:30 följande:

Det är egentligen bäst för dig att ni inte gifter er, samt att ni avtalar bort sambolagen, som skulle ge din man - och därmed hans barn efter honom - rätt till halva värdet av huset vid en bodelning. Oavsett hur mycket var och en gått in med. Var och en äger på så sätt bara sina egna pengar, sina egna saker, både före och efter separation eller dödsfall och hans barn kan endast ärva det som är hans. Sedan kan det ändå vara bra att ha papper på hur mycket var och en har betalat in på huset - både kontantinsats, amorteringar och annat löpande. Så att det går att styrka.

Det skulle såklart stå "DÖDSFALL" på rad fyra i stycke två - inte "skilsmässa". Det ska stå som här. 
    Anonym (själv delat arv med halvsyskon) skrev 2023-11-07 14:54:41 följande:
    Ja men måste då påminna om att om dom är gifta så ärver bara hans tidigare barn sin pappa, är dom sambo ärver alltså deras gemensamma barn också direkt vilket dom inte gör om dom är gifta.
    Bara så att man tar med.

Mina föräldrar hade varit gifta innan och hade barn på var sitt håll med mig sen då som gemensamt.
    Dom tog hjälp av jurist och det är det bästa för alla, då blir det som man tänkt sig och alla barn införstådda vad som gäller vilket annars kan bli rörigt när någon gåt bort.

TS verkar ju vara mån om sina barn, så det gör inget. Hon lär inte slösa bort arvet för sina barn.
  • Anonym (själv delat arv med halvsyskon)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-07 15:05:32 följande:
    Det skulle såklart stå "DÖDSFALL" på rad fyra i stycke två - inte "skilsmässa". Det ska stå som här. 
    Anonym (själv delat arv med halvsyskon) skrev 2023-11-07 14:54:41 följande:
    Bara så att man tar med.

TS verkar ju vara mån om sina barn, så det gör inget. Hon lär inte slösa bort arvet för sina barn.
    Nej givetvis inte.
    Men man får tänka att om hon går in med en del i huset och sambon med en del så är hans del pengar som barnen ska ha,
    Är dom gifta får hans två första barn ut sin del på en gång dvs 2/4 av hans arv och deras gemensamma får vänta på sina 2/4.
    Är dom bara sambos får alla ut sin delar dvs alla 4/4.
    Det kan vara det som gör att boende situationen påverkas.
    Hon kan om inte andra medel finns behöva sälja boendet för att lösa ut barnen.
    De gemensamma barnens andel blir alltså låsta om dom är minderåriga och god man utses, det händer inte om dom är gifta.
    Så det handlar inte om att slösa bort arv utan helt plötsligt är det 4 barn som ska få arv omedelbart istället för 2, det kan spela stor roll ekonomiskt.

Mitt syskon gick bort i en olycka och var sambo, en stor del av arvet låg ju i deras villa. Barnens arv blev på så vis låst, nu fanns andra medel och livförsäkring, testamente mm men pengarna var ju som sagt till stor del just i villan.
    Det är annorlunda även för gemensamma barn vid sambo istället för gifta och man måste tänka till om det. 
    Gemensamma barn ärver precis som särkullbarn vid sambo och inte alla tänker på vad det innebär när barnen är små och god man utses för dom, här gällde det villan bla,
  • Anonym (XXX)
    Anonym (själv delat arv med halvsyskon) skrev 2023-11-07 15:22:49 följande:
    Nej givetvis inte.
    Men man får tänka att om hon går in med en del i huset och sambon med en del så är hans del pengar som barnen ska ha,
    Är dom gifta får hans två första barn ut sin del på en gång dvs 2/4 av hans arv och deras gemensamma får vänta på sina 2/4.
    Är dom bara sambos får alla ut sin delar dvs alla 4/4.
    Det kan vara det som gör att boende situationen påverkas.
    Hon kan om inte andra medel finns behöva sälja boendet för att lösa ut barnen.
    De gemensamma barnens andel blir alltså låsta om dom är minderåriga och god man utses, det händer inte om dom är gifta.
    Så det handlar inte om att slösa bort arv utan helt plötsligt är det 4 barn som ska få arv omedelbart istället för 2, det kan spela stor roll ekonomiskt.

Mitt syskon gick bort i en olycka och var sambo, en stor del av arvet låg ju i deras villa. Barnens arv blev på så vis låst, nu fanns andra medel och livförsäkring, testamente mm men pengarna var ju som sagt till stor del just i villan.
    Det är annorlunda även för gemensamma barn vid sambo istället för gifta och man måste tänka till om det. 
    Gemensamma barn ärver precis som särkullbarn vid sambo och inte alla tänker på vad det innebär när barnen är små och god man utses för dom, här gällde det villan bla,
    Det har du rätt i, så långt tänkte jag faktiskt inte! Det går att få ner alla barnens arv till hälften dock, laglotten. Men ändå. Man får verkligen räkna på det!
  • Anonym (Old)

Ni får ju sätta er ner och prata om det. Om han vill att hans barn sedan tidigare ärver honom direkt och att du ska ha möjlighet att bo kvar i huset så kan ni till exempel teckna en livförsäkring. Stugan skriver ni papper på att den är din enskilda egendom. Obs att äktenskapsförord inte räcker om ni väljer att gifta er, det gäller bara vid skilsmässa inte vid dödsfall.

Många advokatbyråer ger en timmes gratis rådgivning, kolla upp det. Tänk igenom vad du vill ska ske om 1) ni går isär 2) han dör 3) du dör.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Old) skrev 2023-11-08 07:38:17 följande:

Ni får ju sätta er ner och prata om det. Om han vill att hans barn sedan tidigare ärver honom direkt och att du ska ha möjlighet att bo kvar i huset så kan ni till exempel teckna en livförsäkring. Stugan skriver ni papper på att den är din enskilda egendom. Obs att äktenskapsförord inte räcker om ni väljer att gifta er, det gäller bara vid skilsmässa inte vid dödsfall.

Många advokatbyråer ger en timmes gratis rådgivning, kolla upp det. Tänk igenom vad du vill ska ske om 1) ni går isär 2) han dör 3) du dör.

Detta är dock inte valbart. Spelar ingen roll vad mannen vill, hans barn från förr kommer att få ut sitt arv direkt ändå när han dör. I alla fall laglotten, men han kan ju skriva ett testamente där det står att de bara ska ha laglotten när han dör, och får vänta på den andra halvan av sitt arv tills TS också har gått bort. 
  • Anonym (Hm)

Försök inte lura till dig hans barns arv. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-08 10:24:28 följande:

Det gör hon ju inte. Stugan är hennes, varför skulle HANS särkullsbarn ärva den? Och samma med de pengar som hon går in med i huset, när det handlar om en mycket större andel än den som han går in med. 

Varför skrev du så? Särkullsbarnen har också en mamma, och en dag får de ärva henne. Det får inte TS' barn (varför skulle de?), så det blir fullt lika och rättvist mellan syskonparen.
  • Yllop

Du och sambon kan skriva ett skuldebrev där det framgår att du först ska ha tillbaka kontantinsatsen vid dödsfall eller separation.
    För att detta ska bli rätt rekommenderar jag verkligen att ni söker juridisk hjälp så det inte blir några oklarheter.

• Anonym (Old)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-08 10:21:43 följande:
    Detta är dock inte valbart. Spelar ingen roll vad mannen vill, hans barn från förr kommer att få ut sitt arv direkt ändå när han dör. I alla fall laglotten, men han kan ju skriva ett testamente där det står att de bara ska ha laglotten när han dör, och får vänta på den andra halvan av sitt arv tills TS också har gått bort. 
    Uttryckte mig slarvigt insåg jag, jag menade hela arvet. Om jag var i TS partners situation så skulle jag ha velat att mina barn sedan tidigare fick ut hela arvet direkt.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-08 10:24:28 följande:

Anonym (XXX) skrev 2023-11-08 11:25:03 följande:
    Det gör hon ju inte. Stugan är hennes, varför skulle HANS särkullsbarn ärva den? Och samma med de pengar som hon går in med i huset, när det handlar om en mycket större andel än den som han går in med. 

Varför skrev du så? Särkullsbarnen har också en mamma, och en dag får de ärva henne. Det får inte TS' barn (varför skulle de?), så det blir fullt lika och rättvist mellan syskonparen.
    Skulle gissa att (Hm) syftar på en situation där barnen sedan tidigare får minimalt och nya frun får maximalt.
  • Anonym (XXX)

Alltså, jag fick ett råd av en gammal familjeadvokat en gång, han hade sett så många sådana här bråk. Han sa att det finns två regler man ska följa för ett lugnt och problemfritt liv: 

1. Gift dig aldrig med någon som har barn sedan förr

2. Skaffa inte barn med fler än en partner

Det ligger mycket i det!

Anonym (Old) skrev 2023-11-08 12:35:16 följande:
    Uttryckte mig slarvigt insåg jag, jag menade hela arvet. Om jag var i TS partners situation så skulle jag ha velat att mina barn sedan tidigare fick ut hela arvet direkt.
    Även om din änka och dina "nya" barn (som är yngre än de "tidigare" och därför med större sannolikhet fortfarande bor hemma) får gå från huset i så fall?
    Anonym (Old) skrev 2023-11-08 12:38:04 följande:
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-08 11:25:03 följande:

Skulle gissa att (Hm) syftar på en situation där barnen sedan tidigare får minimalt och nya frun får maximalt.
    Men nu är det ju frun (TS) som HAR (de mesta) pengarna. Varför skulle hon dela med sig till sin mans särkullsbarn? De har ju en egen mamma som de får ärva en dag.

• Anonym (D)

Ta kontakt med en jurist.

Ni behöver skriva samboavtal innan husköp där det framgår att sambolagen inte ska tillämpas. Rekommenderarf faktiskt något tydligt avtal vad gäller huset där det tydligt framgår hur ägandet ska fördelas, vad gäller angående inbetalning av kontantinsats, avbetalningar, underhåll m.m., vad gäller vid försäljning med vinst eller förlust etc. 

Innan giftemål behöver ni också ha äktenskapsförord.

Rekommenderar även att ni skriver testamente.

• Anonym (Old)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-08 12:53:54 följande:

Alltså, jag fick ett råd av en gammal familjeadvokat en gång, han hade sett så många sådana här bråk. Han sa att det finns två regler man ska följa för ett lugnt och problemfritt liv: 

1. Gift dig aldrig med någon som har barn sedan förr

2. Skaffa inte barn med fler än en partner

Det ligger mycket i det!

Även om din änka och dina "nya" barn (som är yngre än de "tidigare" och därför med större sannolikhet fortfarande bor hemma) får gå från huset i så fall?
    Anonym (Old) skrev 2023-11-08 12:38:04 följande:
    Men nu är det ju frun (TS) som HAR (de mesta) pengarna. Varför skulle hon dela med sig till sin mans särkullsbarn? De har ju en egen mamma som de får ärva en dag.
    Mina barn ärver mig om jag går bort, svar ja. Inte den andra föräldern. Vi är sammanboende med enbart gemensamma barn men även i TS partners situation hade jag velat att barnen ärver. Huset är mitt och det ska barnen ärva.

Min sambo är fullt kapabel till att själv sörja för barnen om jag går bort.

Du får fråga (Hm) vad hen menade, det var bara ett förslag.
Svar på tråden Vill inte bli hemlös eller bli av med mitt arv