Anonym (XXX) skrev 2023-11-07 15:05:32 följande:
Det skulle såklart stå "DÖDSFALL" på rad fyra i stycke två - inte "skilsmässa". Det ska stå som här.
Anonym (själv delat arv med halvsyskon) skrev 2023-11-07 14:54:41 följande:
Ja men måste då påminna om att om dom är gifta så ärver bara hans tidigare barn sin pappa, är dom sambo ärver alltså deras gemensamma barn också direkt vilket dom inte gör om dom är gifta.
Är dom gifta får dom gemensamma barnen vänta men inte om dom är sambos.
Bara så att man tar med.
Men i sådana här lägen är det alltid bästa att anlita en jurist.
Mina föräldrar hade varit gifta innan och hade barn på var sitt håll med mig sen då som gemensamt.
Dom tog hjälp av jurist och det är det bästa för alla, då blir det som man tänkt sig och alla barn införstådda vad som gäller vilket annars kan bli rörigt när någon gåt bort.
TS verkar ju vara mån om sina barn, så det gör inget. Hon lär inte slösa bort arvet för sina barn.
Nej givetvis inte.
Men man får tänka att om hon går in med en del i huset och sambon med en del så är hans del pengar som barnen ska ha,
Är dom gifta får hans två första barn ut sin del på en gång dvs 2/4 av hans arv och deras gemensamma får vänta på sina 2/4.
Är dom bara sambos får alla ut sin delar dvs alla 4/4.
Det kan vara det som gör att boende situationen påverkas.
Hon kan om inte andra medel finns behöva sälja boendet för att lösa ut barnen.
De gemensamma barnens andel blir alltså låsta om dom är minderåriga och god man utses, det händer inte om dom är gifta.
Så det handlar inte om att slösa bort arv utan helt plötsligt är det 4 barn som ska få arv omedelbart istället för 2, det kan spela stor roll ekonomiskt.
Mitt syskon gick bort i en olycka och var sambo, en stor del av arvet låg ju i deras villa. Barnens arv blev på så vis låst, nu fanns andra medel och livförsäkring, testamente mm men pengarna var ju som sagt till stor del just i villan.
Det är annorlunda även för gemensamma barn vid sambo istället för gifta och man måste tänka till om det.
Gemensamma barn ärver precis som särkullbarn vid sambo och inte alla tänker på vad det innebär när barnen är små och god man utses för dom, här gällde det villan bla,