Vill inte bli hemlös eller bli av med mitt arv
Det räcker inte med äktenskapsförord, det måste dessutom stå i testamentet att stugan ska räknas bort från giftorätten. Jag visste inte heller detta till helt nyligen, jag tycker att det är jättekonstigt att det ska vara så, finns det ett förord där det står att t.ex. en stuga är enskild egendom så borde det gälla även efter den ena makens död. Men så är det alltså inte. Äktenskapsförordet skyddar vid skilsmässa, testamentet vid dödsfall.
Det är egentligen bäst för dig att ni inte gifter er, samt att ni avtalar bort sambolagen, som skulle ge din man - och därmed hans barn efter honom - rätt till halva värdet av huset vid en bodelning. Oavsett hur mycket var och en gått in med. Var och en äger på så sätt bara sina egna pengar, sina egna saker, både före och efter separation eller skilsmässa - och hans barn kan endast ärva det som är hans. Sedan kan det ändå vara bra att ha papper på hur mycket var och en har betalat in på huset - både kontantinsats, amorteringar och annat löpande. Så att det går att styrka.
Stugan påverkas inte av sambolagen, den gäller endast den fasta bostaden paret delar.
Om ni redan har två barn tillsammans, så kan det inte finnas något religiöst eller moraliskt krav på äktenskap, tänker jag..? Men ska ni ändå gifta er, så bör du nog gå till en riktig jurist, så att alla papper blir vattentäta. Man rör ihop sin ekonomi VÄLDIGT mycket när man gifter sig, och det är inte bra när den andra har barn sedan förr... För som du säger, så vill man ju inte att ens egna tillgångar, eller det ens föräldrar och kanske förfäder längre tillbaka också slitit ihop, och som man fått ärva, ska gå ur släkten.