• Anonym (Fundersam)

Vill inte bli hemlös eller bli av med mitt arv

Jag har två barn med min sambo. Han har ben två barn sedan ett tidigare förhållande. 
    Vi vill skaffa hus tillsammans men eftersom barnen inte gillar mig och framförallt inte deras mamma är jag lite orolig att om sambon går bort före mig att jag inte kommer få bo kvar i huset som jag dessutom lägger in mesta delen av kontantinsatsen i. 

Om jag och sambon gifter oss. kommer hans barn sedan tidigare få ärva min stuga som jag fått i arv och det står inget om enskild egendom om han går bort först? 

• Svar på tråden Vill inte bli hemlös eller bli av med mitt arv
  • Anonym (Jur)

Gå till en familjejurist och ställ alla frågor där. Ni kan t ex via testamenten styra upp en del.
    Vad gäller din stuga ska ni skriva äktenskapsförord på den när/om ni gifter er.

• Anonym (N)

Det måste stå något om enskild egendom tror jag.
    Måste ni gifta er? Räcker det inte att vara sambo där ni skriver samboavtal och testamente?

• Anonym (avtal)

jag är inte jurist men har viss kunskap i detta.
    1) Du bör se till att skriva ett tydligt avtal om att det ni har med er in i relationen är enskild egendom. Dvs. både hans tillgångar resp. dina tillgångar.

2) ta kontakt med jurist och få hjälp med detta. Det är viktigt både för att det ska kännas tryggt och bra för dig i närtid och för att du ska kunna stå stabilt om han dör före dig.

• EnAnonumius
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-11-06 18:38:03 följande:
    Vill inte bli hemlös eller bli av med mitt arv

Jag har två barn med min sambo. Han har ben två barn sedan ett tidigare förhållande. 
    Vi vill skaffa hus tillsammans men eftersom barnen inte gillar mig och framförallt inte deras mamma är jag lite orolig att om sambon går bort före mig att jag inte kommer få bo kvar i huset som jag dessutom lägger in mesta delen av kontantinsatsen i. 

Om jag och sambon gifter oss. kommer hans barn sedan tidigare få ärva min stuga som jag fått i arv och det står inget om enskild egendom om han går bort först? 

Om ni gifter er så skall du se till att det blir äktenskapsförord på stugan när dina släktingar glömt att skriva stugan som enskild egendom.
    Samma om ni blir sambor (för säkerhets skull)...

Men det bästa du kan göra i detta läge, egentligen, är att kontakta en familjejurist och ställa frågorna hos h*n.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Hjortsö79

Håller med kommentarerna ovan. Dessutom; köper ni hus för att bo där gemensamt och han går bort innan ni hunnit gifta er kommer hans barn ärva hans del av huset. Men de kan inte tvinga dig flytta, utan högst kräva att du köper ut dem. Så säkrast för dig vore det om ni såg till att gifta er och ha enskild egendom på det som inte ska delas. 

• Anonym (själv delat arv med halvsyskon)

Som sambos ärver inte hans barn dig, gifter ni er så skriver ni att stugan är enskild egendom så nej hans barn behöver inte få någon del i din stuga.
    Det här är en vanlig sak när det finns barn sen innan.
    Ni skriver papper så är det löst.

• Anonym (Elize)

Om din sambo går bort kommer hans 4 barn att ärva honom. Era två får vänta på sin lott medan särkullarna får ut sin del direkt.

Ni kan skriva testamente eller gifta er så får du 50% och barnen 50%. Särkullarna ska då ha 25% av hans tillgångar ut direkt.

Barnens arvslott går inte att testamentera bort. Är ni bara sambos utan testamente så ärver du ingenting. Med testamente eller gift kan du få 50% och även dina barns 25% tills du går bort, då ärver de dig.

Det ni kan göra:

1. skriv papper på ägande, tex går du in med mer kan du antingen äga mer eller att du först ska ha tillbaka det du la in mer innan huset värderas. Kolla med jurist att det blir rätt och hur ni ska skriva!

2. det är bra att skaffa varsin livförsäkring med varandra som förmånstagare. Ha så pass att det täcker att köpa ut särkullarna, betala bolån etc.
    Jag är 40 år och betalar ca 100 kr/mån, för en livförsäkring som ger 2 miljoner i händelse av min död.

• Tom Araya

Ni kan skriva papper på att du får bo i sk "orört bo", d.v.s. att du behåller gemensam egendom tills du går bort. Kontakta en jurist för att upprätta sådant dokument.

• Anonym (Blä)

Varför ska ni köpa hus tillsammans om han barn inte gillar dig? är barnen vuxna och har flyttat hemifrån eller hur tänker ni att det ska fungera?

• Sunflora

Hans barn ärver bara dig om du skriver ett testamente och vill ha det så. Du är inte deras mamma bara för att du är sambo. Köper ni hus tillsammans ärver de däremot din sambos del i huset och det innebär att du kan behöva lösa ut dem. 

Svar på tråden Vill inte bli hemlös eller bli av med mitt arv