• Anonym (Ledsengravid)

Abort eller behålla?

Jag är gravid i vecka 7 med min kk. Jag vet inte om jag ska göra en abort eller om jag ska behålla det. Personligen har jag en stor barnlängtan. Jag har både fast tjänst, lägenhet. Jag vet att skulle jag behålla barnet så hade det nog löst sig bra. Framför allt så vill jag gärna ha barnet och gjort allting för barnet. 

Problemet sitter i att pappan till barnet vill verkligen inte att jag behåller barnet. Han vill inte att jag behåller det men han känner att han måste vara delaktig i barnets liv av moraliska skäl om jag väljer att behålla det.  Vilket inte är några större problem för mig, klart jag vill att barnet ska ha två föräldrar som samarbetar och respekterar varandra för barnet skull. 

.. fram tills han börjar slänga ur sig massor av skällsord, bla. att han alltid kommer hata mig ifall jag tvingar honom till att bli pappa mot hans vilja. Att jag kommer förstöra hans och barnets liv ifall jag skaffar barnet i dåliga förutsättningar, där pappan inte har en utbildning, jobbar som vikarie. Han vill inte ha ett barn som är oäkting, då han tycker att det kommer förstöra hans chanser med ?sin riktiga familj? i framtiden. Han säger att han aldrig kommer respektera mig för att jag fött hans barn även fast han inte vill det. Samt att jag kommer vara en dålig mamma till hans barn.

Han tycker jag är självisk som skaffar barn under fel omständigheter- enligt honom. 

Jag har flera gånger gett honom alternativet att lämna situationen om det är det han vill, men det vill ?kan? han inte av sin moraliska kompass. Jag försöker komma med olika lösningar om hur man kan få bättre förutsättningar för barnet, då kallar han mig för naiv och att jag inte fattar någonting. 

Jag vill inte göra en abort för att någon tvingar mig till dig. Men jag känner dagligen att jag allt mer blir tvungen till det då han trycker ner mig, tycker synd om sig själv, ber mig om att lösa den här situationen för hans och barnets skull. Enl pappan så skulle barnet lida hela sitt liv av att födas och växa upp i dessa omständigheter. 

Hur i hela friden ska jag tänka i den här situationen? Är jag helt dum i huvudet som inte lyssnar på honom eller är det han som är självisk här? Jag behöver kloka åsikter!

• Svar på tråden Abort eller behålla?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-07 13:29:14 följande:

Tänk dig att du behåller och att han då vill ha halva vårdnaden. Risken är att han enbart vill ha barnet halva tiden för att straffa dig då du tvingade honom att bli pappa. Är han lämplig/pålitlig att ta hand om ditt barn? Oavsett behöver du ge han barnet, om han vill det.

Jag har varit i din sits, jag gjorde abort.

Hade jag behållit hade jag haft två barn nu (med olika pappor då) men mitt nuvarande existerade barn hade haft ett storasyskon. Det är en stor sorg att det inte finns, men samtidigt slipper jag psykopaten i mitt liv som det barnet skulle haft till pappa.

Fast det vet du inte. Hade du behållit hade du kanske inte ens fått ditt andra barn. Du är ju där du är nu, just pga av dina tidigare val. Så visst att du kan känna att det är en sorg, men det är ju också pga av det valet som du har det barn du har. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-07 13:50:46 följande:

tvinga inte någon att bli förälder mot sin vilja, det bara själviskt och kommer inte skapa bra förutsättningar för barnet. Förstår killen (även om jag själv är kvinna), hade jag blivit gravid av misstag och killen hade hindrat mig från abort och tvingat mig att bli förälder när jag inte ville hade det känts som ett sånt fruktansvärt övergrepp och jag hade hatat honom fötär all framtid och säkert omedvetet lagt skuld på barnet också. Nä fy, hitta en man som älskar dig och som VILL ha barn med dig och familj istället. för alla inblandades skull.

Fast det ÄR ju skillnad just för att det är kvinnan som är gravid. Det är hennes kropp, och därför även hennes val att göra. Det är ju ännu mer av ett övergrepp att tvinga en kvinna att göra abort mot hennes vilja.

Självklart är det synd om killar som inte vill bli pappa, men att säga att det är ett övergrepp och att man självklart ska göra abort så snart pappan inte har lust att ta ansvar känns ju lite sådär år 2023. 
  • Anonym (Lisa)

TS, först av allt något som min farmor brukade säga; det finns inga oäkta barn. Vet inte om det är till hjälp, men jag hoppas det.

Men kära nån, vilken soppa. Tycker verkligen synd om dig.

Jag håller med JB, jag tycker att du ska försöka få tid för dig själv för att tänka igenom det här i lugn och ro. Ge dig själv lite tid, då växer beslutet fram, det är jag övertygad om. Du verkar nämligen vara en klok, reflekterande person - det är bara väldigt mycket för dig just nu.

Din kk har givetvis ingen beslutsrätt över din kropp, däremot kan det löna sig i längden att jämka och försöka komma överens, oavsett vad du bestämmer dig för att göra. 

Mitt stöd har du i alla fall, oavsett vad du bestämmer dig för att göra.

Önskar dig all lycka till

• Anonym (been there)

jag var där. var 20 år och pappan 22. vi var studiekompisar som legat en blöt kväll. Han förspkte manipulera till abort. Jag behöll. Vi bråkade ett tag,
    men innan fl blev det bättre. Vi blev ihop när sonen var 6 mån , var gifta i 10 år och fick tre barn till.  
    Allt brukar lösa sig ❤️

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (been there) skrev 2023-11-09 19:17:53 följande:

jag var där. var 20 år och pappan 22. vi var studiekompisar som legat en blöt kväll. Han förspkte manipulera till abort. Jag behöll. Vi bråkade ett tag,
    men innan fl blev det bättre. Vi blev ihop när sonen var 6 mån , var gifta i 10 år och fick tre barn till.  
    Allt brukar lösa sig ❤️

Vad bra då. Kan du garantera att ts kk också kommer att vilja gifta sig, eller iaf vara en del av barnets liv? 
  • Anonym (been there)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2023-11-09 21:39:21 följande:
    Vad bra då. Kan du garantera att ts kk också kommer att vilja gifta sig, eller iaf vara en del av barnets liv? 
    Så du tycker man endast kan dela horror historier? Så less på alla idiotier på familjeliv.

och till ts- det är rätt vanligt att soeciellt
    om ni är
    unga , att ofrivilliga pappan reagerar starkt. Det kan gå bra eller inte. man bör såklart ställa sig in på att vara själv. känner såna med- det har också blivit bra med den utgången.
  • Anonym (grund)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-11-09 18:44:53 följande:
    Fast det ÄR ju skillnad just för att det är kvinnan som är gravid. Det är hennes kropp, och därför även hennes val att göra. Det är ju ännu mer av ett övergrepp att tvinga en kvinna att göra abort mot hennes vilja.

Självklart är det synd om killar som inte vill bli pappa, men att säga att det är ett övergrepp och att man självklart ska göra abort så snart pappan inte har lust att ta ansvar känns ju lite sådär år 2023. 
    Men mest av allt blir det synd om barnet som föds ovälkommen och oönskad av en av sina föräldrar. Det kan sätta oerhört djupa spår hela livet för det barnet. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (been there) skrev 2023-11-10 06:29:07 följande:
    Så du tycker man endast kan dela horror historier? Så less på alla idiotier på familjeliv.

och till ts- det är rätt vanligt att soeciellt
    om ni är
    unga , att ofrivilliga pappan reagerar starkt. Det kan gå bra eller inte. man bör såklart ställa sig in på att vara själv. känner såna med- det har också blivit bra med den utgången.
    Bra för vem? 

Inte för barnet i alla fall som måste växa upp utan pappa. Inte för pappan som inte vill ha barn just nu. Inte för mamman som blir en av alla fattiga och slutkörda ensamstående mammor. 

Om man inte är 40 år gammal och måste skaffa barn pga tidsbrist så finns det ju alternativ. Man kan försöka hitta någon som vill samma som en själv. 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (grund) skrev 2023-11-10 08:05:39 följande:
    Men mest av allt blir det synd om barnet som föds ovälkommen och oönskad av en av sina föräldrar. Det kan sätta oerhört djupa spår hela livet för det barnet. 
    Ja man kan ju undra var f** empatin med barnet finns i allt detta! Främst kanske från ett par som kommenterat att det är klart ts ska behålla, det ordnar sig alltid osv. Nej, det ordnar sig inte alltid. Det är stor risk att detta kommer att skapa olycka för alla tre inblandade för flera, kanske många år framöver. För barnet, kanske resten av livet.
  • Anonym (grund)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2023-11-10 13:12:14 följande:
    Ja man kan ju undra var f** empatin med barnet finns i allt detta! Främst kanske från ett par som kommenterat att det är klart ts ska behålla, det ordnar sig alltid osv. Nej, det ordnar sig inte alltid. Det är stor risk att detta kommer att skapa olycka för alla tre inblandade för flera, kanske många år framöver. För barnet, kanske resten av livet.
    Verkligen

Och med tanke på hur man på det här forumet ser på så kallade styvbarn. Och i det här fallet  är barnet nästan predisponerat att bli styvbarn i någon av sina föräldrafamiljer och därmed oönskat av ytterligare personer i livet. Och allt pga egoism från en förälder som inte tänker längre än sina egna känslor. 
Svar på tråden Abort eller behålla?