• Anonym (Ledsengravid)

Abort eller behålla?

Jag är gravid i vecka 7 med min kk. Jag vet inte om jag ska göra en abort eller om jag ska behålla det. Personligen har jag en stor barnlängtan. Jag har både fast tjänst, lägenhet. Jag vet att skulle jag behålla barnet så hade det nog löst sig bra. Framför allt så vill jag gärna ha barnet och gjort allting för barnet. 

Problemet sitter i att pappan till barnet vill verkligen inte att jag behåller barnet. Han vill inte att jag behåller det men han känner att han måste vara delaktig i barnets liv av moraliska skäl om jag väljer att behålla det.  Vilket inte är några större problem för mig, klart jag vill att barnet ska ha två föräldrar som samarbetar och respekterar varandra för barnet skull. 

.. fram tills han börjar slänga ur sig massor av skällsord, bla. att han alltid kommer hata mig ifall jag tvingar honom till att bli pappa mot hans vilja. Att jag kommer förstöra hans och barnets liv ifall jag skaffar barnet i dåliga förutsättningar, där pappan inte har en utbildning, jobbar som vikarie. Han vill inte ha ett barn som är oäkting, då han tycker att det kommer förstöra hans chanser med ?sin riktiga familj? i framtiden. Han säger att han aldrig kommer respektera mig för att jag fött hans barn även fast han inte vill det. Samt att jag kommer vara en dålig mamma till hans barn.

Han tycker jag är självisk som skaffar barn under fel omständigheter- enligt honom. 

Jag har flera gånger gett honom alternativet att lämna situationen om det är det han vill, men det vill ?kan? han inte av sin moraliska kompass. Jag försöker komma med olika lösningar om hur man kan få bättre förutsättningar för barnet, då kallar han mig för naiv och att jag inte fattar någonting. 

Jag vill inte göra en abort för att någon tvingar mig till dig. Men jag känner dagligen att jag allt mer blir tvungen till det då han trycker ner mig, tycker synd om sig själv, ber mig om att lösa den här situationen för hans och barnets skull. Enl pappan så skulle barnet lida hela sitt liv av att födas och växa upp i dessa omständigheter. 

Hur i hela friden ska jag tänka i den här situationen? Är jag helt dum i huvudet som inte lyssnar på honom eller är det han som är självisk här? Jag behöver kloka åsikter!

• Svar på tråden Abort eller behålla?
  • Anonym (JB)

Bryt kontakten med honom så du får tänka i lugn och ro! Blockera honom. 

Du har ingen skyldighet gentemot honom att göra abort. Han valde att ta risken, sånt här kan hända och det vet han. Abort är bara en "bonus", en plan B, men funkar bara om värddjuret är okej med det. 

Däremot bör du inte helt ta bort honom från ekvationen då han kommer ha kontakt med barnet. Kommer det bli mycket tjafs och konflikter? Hur mycket kommer ett eventuellt barn att drabbas?

• Anonym (Alice)

Självklart har ju du rätt att bestämma vad du vill göra, men han har ju inte fel. Det ÄR ju själviskt att skaffa barn med en kk för att du har barnlängtan.. Det är ju knappast en stabil grund eller bra familjesituation att ta in ett barn i. Han ska ju inte hota dig, eller kalla dig massa skällsord, men han har ju inte fel. Jag hade inte behållit ett barn om jag var i din sits. Känns faktiskt elakt mot barnet.

Personen man skaffar barn med är ju nån man måste ha i sitt liv och samarbeta med i 18-20 år. Är det nåt du vill göra? Kanske ha vv så snart barnet är gammalt nog? 

• Anonym (Mimmi)

Behåll barnet. Det är det rätta. Lyssna inte på alla dessa som enbart argumenterar från egoistiska perspektiv. Du kommer leva med ångest i resten av ditt liv att du medvetet avslutade ett unikt människoliv. OK? Gör rätt val. Snälla. Välj kärlek. Barnet kommer förstå.

• Anonym (Zoe)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-11-07 17:12:23 följande:

Behåll barnet. Det är det rätta. Lyssna inte på alla dessa som enbart argumenterar från egoistiska perspektiv. Du kommer leva med ångest i resten av ditt liv att du medvetet avslutade ett unikt människoliv. OK? Gör rätt val. Snälla. Välj kärlek. Barnet kommer förstå.

Hur kan du lova att barnet kommer att förstå ?
  • Anonym (isa)

Verkar inte vara en kille som man bör eller ens skulle vilja skaffa barn med..

Ni är ju inte ens tillsammans och det är väl ingen bra början att skaffa barn till den verkligheten ni är i-där inte pappan vill ha barnet ens?

Eller är du så gammal att du inte kan få barn med någon du verkligen vill ha barn med senare, Ja då kanske du ska behålla barnet men om du är ung så finns det ingen anledning att behålla ett oplanerat och oönskat barn (av pappan iaf)

Jag gjorde själv abort när jag var ung och jag ångrar det inte!

• Zaro

Låter som att du borde skaffa en partner och barn inom relationen.

• Anonym (Hanna)

Oj, skulle själv aldrig behållit ett barn där man från början vet att barnet kommer växa upp med varannan-veckas liv med ej sammanboende föräldrar. 

• Anonym (grund)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-11-07 17:12:23 följande:

Om barnet inte föds kommer det inte att ha någon åsikt alls, eller drabbas. Ett barn som föds däremot, bör man om man kan, vara mycket noga med att försöka skapa bästa möjliga förutsättningar.

Att mamman skulle ha ångest över en abort är väl om något egoistiskt bara för mammans skull?  
  • Anonym (Klo)
    Anonym (grund) skrev 2023-11-07 15:25:55 följande:

Grunden i allt föräldraskap bör vara att barnet är önskat av båda föräldrarna.

Det är inte en möbel ni skaffar, utan en ny människa med ett eget liv. Och det kommer att påverka det barnet och hens liv att vara oönskad av sin pappa och om föräldrarna inte kommer överens.

Det är egoistiskt av dig att sätta barn till världen som inte är önskat och som inte får en vettig familj. För du tänker utifrån dina egna önskemål och behov, inte ur barnets. Pappan verkar mer realistisk där, att han tvingas då vara delaktig för att barnet kommer att behöva ha en pappa, men han vill helst inte. 

Han är inte realistisk eftersom han gjort henne med barn.

Om han absolut INTE vill ha barn så borde han inte ha gjort henne gravid.

Blir så jävla upprörd av sådant här. Skydd är inte 100%- jag vet. Men ofta uppkommer oplanerade graviditeter av rent slav och bristande ansvar. Man startar inte ett LIV om man inte har som önskan att bli förälder! Att kräva att kvinnan (som vill ha barnet) aktivt ska stanna hjärtat på sitt foster och sedan föda ut det.. det är inte ok någonstans. Då har man verkligen ingenting respekt för ett tickande hjärtat och inte personen men är intim med.
  • Anonym (grund)
    Anonym (Klo) skrev 2023-11-08 13:59:25 följande:
    Han är inte realistisk eftersom han gjort henne med barn.

Om han absolut INTE vill ha barn så borde han inte ha gjort henne gravid.

Blir så jävla upprörd av sådant här. Skydd är inte 100%- jag vet. Men ofta uppkommer oplanerade graviditeter av rent slav och bristande ansvar. Man startar inte ett LIV om man inte har som önskan att bli förälder! Att kräva att kvinnan (som vill ha barnet) aktivt ska stanna hjärtat på sitt foster och sedan föda ut det.. det är inte ok någonstans. Då har man verkligen ingenting respekt för ett tickande hjärtat och inte personen men är intim med.
    Om man tror att LIVET endast är det tickande hjärtat så har man inte så mycket insikt eller respekt för hur livet faktiskt kan bli för ett barn som föds oönskat av en eller båda föräldrarna. 

Du får bli hur jävla upprörd du vill, det bekommer mig inte särskilt mycket. Jag personligen blir mer upprörd över oönskade barn som lider fysiskt eller känslomässigt av att vara oönskade eller dåligt omhändertagna. Det är inte heller okej någonstans, men verkar helt glömmas bort av personer som vurmar för att alla embryon ska få födas. 

Skulle det vara lika okej om mannen krävde att barnet skulle födas om det var kvinnan som inte ville ha barnet? 
Svar på tråden Abort eller behålla?