Aliona skrev 2023-11-10 17:05:06 följande:
Att du fortfarande tänder på åtminstone en man. Den vanliga beskrivningen är då heterosexuell. Men känner du att hetero inte är rätt beskrivning på dig, så är det så klart du som avgör.
Det finns så klart alternativet pansexuell också, då man främst tänder på en person och inte kön. Det kanske är bättre? Det brukar ingå att man också, åtminstone teoretiskt, kan tända på transpeesoner också och andra icke-binära. Du har inte skrivit något om det vad jag har sett.
Alternativt finns demisexuell som först låter som att du passar in på. Då tänder man inte på omedelbara saker som utseende, lukt, uppförande utan man måste ha etablerat ett känslomässigt band till personen. Det är en del av asexualitersspektrat och skulle kunna förklara varför du känner attraktion till så få. Men jag har för mig att du skrev att du kan bli omedelbart attraherad, det är bara det att det händer sällan. Är det så?
Intressant inlägg
Transpersoner och transattribut har jag bara känt är avtändande för min del (hittills iallafall, man ska väl aldrig säga aldrig). Det verkar som att det behöver vara en biologisk man med traditionellt manliga uttryck eller en biologisk kvinna med traditionellt kvinnliga uttryck, för att jag ska kunna tända på personen.
Ja precis, det är så, jag behöver inte känna personens insida för att kunna bli attraherad. Däremot så kan jag bli direkt avtänd igen om personen visar någonting fult i personligheten