Hur ska jag kunna acceptera hans barn?
Innan jag flyttade in så sa han att han skulle ta tag i deras sätt"
Men senare verkar hon skriva som om att de inte kan bo ihop, eftersom hans pengar går till att försörja de vuxna barnen?
TS, om jag var du skulle jag haft ett allvarligt samtal med mannen. Säg som det är.
Säg att du uppfattat att han och barnens mamma verkar vara av åsikten att barnen ska bo hemma så länge som möjligt, och att han är rädd för att om han inte ger lika mycket pengar/frihet som mamman, så kommer barnen välja att bo bara hos henne och bli sura på sin pappa.
Sedan säger du, att du förvisso förstår att det där är en rädsla han bär på, samtidigt som du tycker att det känns jättekonstigt att vuxna personer som har egen lön inte gör rätt för sig. Att du känner att det hindrar dem från att faktiskt bli vuxna, och ta ansvar för sina liv. Samtidigt förstår du att det är såklart otroligt lyxigt för barnen att ha fått uppleva en sådan period, där de kan spendera sina pengar på vad de vill, och ha mycket fritid och få måsten och tråkigt sysslor.
Slutligen så säg att du funderat mycket på din roll i det hela. Har du något att säga till om gällande barnens uppfostran? Nej, inte direkt. Har du något att säga till om gällande din egen boendesituation, och livet och ekonomin tillsammans med din sambo? Det borde du nog ha! Och i det ljuset så påverkas också du av hans sponsring av de vuxna barnens lyxliv.
Berätta att det anses helt normalt att vuxna barn flyttar till eget, alternativt betalar för sig hemma (hyra, mat), och att det finns tydliga guidelines för detta. Du tycker också att det kan finnas andra alternativ, t..ex. där ni två flyttar till en mindre bostad, och barnen då självständigt får besluta vad de vill göra (men att bo hos er kommer inte fungera eller vara speciellt lockande).
Om mannen fortfarande inte vill göra ändringar NU, så vill du veta följande: Exakt när planerar maken att de facto ändra på situationen? För det kommer faktiskt inte komma en naturlig tid där barnen VILL plötsligt växa upp, när de får uppleva sådan lyx som de får just nu.
Du vill veta när barnen börjar betala för sig alternativt flyttar ut. Du vill veta detta för att det påverkar ditt liv, OCH synen på er relation, och hur den kommer vara framgent.
Om datumet ligger för långt ut i framtiden har du nog svårt att känna enorm respekt för honom (det är lite avtändande med föräldrar som handikappar sina barn...), och du måste fundera på hur du vill göra med ditt liv.