Hur ska jag kunna acceptera hans barn?
För det första..man accepterar och behandlar dem med respekt ,upplever man att man inte klara detta att ens egen föräldrastil och sätt att uppfostra skiljer sig allt för mycket åt då blir man särbos !!
Att flytta ihop igen kan man ha som långsiktigt mål ..den dag alla barn flyttat hemifrån och landat i sina vuxna liv ..
Sedan.. majoriteten av föräldrar vill ge sina barn bästa möjliga start i livet?om det innebär att ha dem boendes hemma även efter gymnasiet medan de pluggar på högskola eller försöker etablera sig på arbetsmarknaden så är det inget ovanligt.
Jag har själv en ungdom som pluggar på högskolan i vår stad och därför bor kvar hemma..mycket bättre val ekonomiskt än att ta fullt studielån ..ett annat barn som valde att jobba ett par år innan hen började läsa men då självklart betalade en symbolisk summa här hemma ,hade ansvar för viss städning och tvätt,köpte hem matvaror till hela familjen om det behövdes något utöver det jag veckohandlade etc..allt för att lära sig att man inte kan lägga hela lönen på nöjen.
Sedan..du skriver att dina egna barn är ? perfekta? ..dels det finns inga barn som är ? perfekta? bara mer eller mindre bra på att spela.. nu vet vi inte heller åldern på dina barn vs hans barn.. för man glömmer fort..framför allt när det gäller ens egna barn 🙈.. och man ser inte på andras barn med samma ögon som man gör med sina egna..det gör att man till viss del utan att vara medveten om det missar en del av hur ens egna barn gör samtidigt som man i andra sammanhang ..några år senare kan reta sig på när någon annans barn gör mer eller mindre exakt samma sak .
Det här att du är medveten om att du egentligen inte gillar andras barn är bra.. men samtidigt så gör denna känsla att du är mer petig, du letar , säkert omedvetet , mer fel hos andras barn framför allt då du jämför dem med dina egna och det gör att din relation och dina förutsättningar för att skapa en god relation till en partners barn redan från början blir mycket svår..kommer man då dessutom in i dessa barns liv när de redan är tonåringar så är det nästan dömt att misslyckas , jag skulle aldrig råda någon oavsett hur bra man tycker det fungerar att bli sambos när man har tonårsbarn ?