• Anonym (M)

Hur ska jag kunna acceptera hans barn?

Hej,
    Jag känner precis som du så du är inte ensam. Känner också som du att många totalt utan erfarenhet kommer med rejäla moralkakor. Jag har vänner som känner precis likadant också så det är nog inte ovanligt. 

jag har tyvärr inga tips att ge utan vi har valt att dela upp och så mycket som möjligt när hans barn är där -
    båda sena tonåren och ena egentligen vuxen. Vi är också överens om att när de gått ut gymnasiet så får de inte bo kvar här utan då får de i så fall bo hos sin mamma som bor mer centralt och inte heller delar hus med någon ny partner. Om det inte blir så kommer jag kräva ut min halva av huset och köpa eget boende. Kommer inte dela boende och finansiera vuxna människor. Där går min absoluta gräns och utan mina pengar kan de inte behålla huset. 

• Anonym (M)
    Anonym (Lågt) skrev 2023-11-06 00:45:19 följande:
    varför tror du att det är personer utan erfarenhet?
    kanske vi bara har olika syn på livet med nya partners och är försiktiga med att hoppa in i gemensamt boende när det finns barn med i bilden. Ska det göras så ska det verkligen klicka med barnen och alla parter behöver gilla varandra ordentligt. Tonårsbarn kan vara påfrestande nog i en kärnfamilj, klart att det kan bli ännu jobbigare i en bonusfamilj om inte alla medlemmar redan skapat ordentliga band med varandra.

det är rätt egoistiskt att forcera fram ett samboskap med någon utan omfamna barnen som kommer på köpet.
    Jag har inte forcerat fram något samboskap. Och att omfamna alla barnen oavsett hur det fungerar när de blir tonåringar låter som någon utan erfarenhet av att bo med någon annans barn. Har du egen erfarenhet av detta?
  • Anonym (M)
    Anonym (Malus) skrev 2023-11-06 05:45:24 följande:
    Omfamna?
    Man får vara nöjd med lite acceptans av existensen snarare.

Om man nu nödvändigtvis måste bo ihop.
    Håller helt med. Det är mitt motto. Försöker bara acceptera existensen. Omfamna kommer inte ske i detta läget. Därför är det också så att min strategi är att acceptera så länge de går på gymnasiet. När de gått ut och är över 19 år (i mitt fall kommer de vara det) så kommer jag inte längre vara delaktig i att tillhandahålla ett boende. Vill pappan tillhandahålla boende därefter så får han göra det med helt egna resurser. Känns onödigt för alla parter att forcera en flytt redan nu då vi snart är där eftersom barnen, inklusive mina, tycker om vårt stora hus. Men köper hellre en egen lägenhet än fortsätter denna situation varannan vecka med vuxna barn. Som tur är har vi båda det ekonomiskt gott ställt.
  • Anonym (M)
    Agda90 skrev 2023-11-06 09:31:53 följande:
    Elle så är det dig det är fel på!
    Vem hade velat närma sig någon som är otrevlig och tycker att andras barn är lata och ouppfostrade? Sånt lyser genom och hans barn har antagligen läst av dig och vill helt enkelt inte ha med dig att göra?
    För att kunna förstå det krävs ingen erfarenhet av bonusbarn utan bara sunt förnuft!
    Alltså - vad vet du om att TS är otrevlig?
    Ärligt talat, många tonåringar curlas något helt förfärligt idag. Senast idag på nyheterna att vuxna barn upp i 30-årsåldern får ekonomisk stöttning av sina föräldrar.

Man blir självständig, lär sig ta hand om sina prylar och att vara sparsam om pengar man tjänat när man måste sörja för sig själv. Man lär sig bete sig när man MÅSTE sköta ett jobb eller sina studier eftersom man behöver en inkomst. Det är inte förrän då de många människor förstår att sköta sig riktigt väl. Vissa förstår aldrig, men det är en annan diskussion.  Egoistiska vuxna barn och tonåringar som bor hemma och är ouppfostrade och utan förståelse för pengar och att vara hövliga mot andra är väldigt vanligt. Att alltid ta detta i försvar leder till en herrans massa problem med vår välfärd och det är en björntjänst för barnen som curlas till inkompetens.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lågt) skrev 2023-11-06 11:27:57 följande:
    Ja faktiskt, både som vuxen med barn och bonusbarn och när jag var barn och hade två bonusfamiljer.

men kanske det är lättare och se barnen och välja sin attityd, när man själv också varit en bonus?
    Mina föräldrar skilde sig också och träffade nya. Det vill säga, jag har erfarenhet som både barn och vuxen i detta.

Jag tror många tonårsbarn känner av att de just kan bete sig över gränsen för att det är svårt för den nya att sätta hårt mot hårt och bestämma regler. Det finns ofta också en till förälder som har åsikter om hur det är ?hemma hos exet och den nya? och många barn fattar nog att detta kan man spela på. 
    Bor man i en kärnfamilj är det lättare att hålla enad vuxen front och sätta rimliga gränser för beteende samt hur mycket man ska bidra i en familj.
  • Anonym (M)
    Anonym (levt i bonusfamilj) skrev 2023-11-06 10:32:24 följande:
    Det är klart att det är jobbigt att bo med andras barn men samtidigt tänkte jag hela tiden att barnen är ju i samma situation. Jobbigt för bonusförälder eller vad man nu vill kalla sig men även för bonusbarnen, dom har ju inte valt situationen men självklart ska man inte godta att någon varken barn eller vuxen är otrevlig men är det barn som är som barn är mest, tonåringar som är som tonåringar är mest så är det ju så familjelivet är. 
    Jag har alltid försökt vara som jag vill att min partner ska vara mot mina barn.
    Jag har också själv halvsyskon så jag är van vid bonusfamilj.

Är det lätt att få tag i bostad för ungdomar där ni bor?
    Vi bor utanför Stockholm så nästan ingen flyttar ut direkt efter gymnasiet.
    Hur många barn har ni var? är dom jämngamla på ett ungefär?
    Kommer ni att säga till alla barnen att flytta ut ganska så snart efter gymnasiet och är det lätt för dom att hitta bostad?
    Eller är tanken att dom pluggar på en gång och söker studentbostad?

Jag har 3 barn och han 2. de överlappar o ålder men hans är några år äldre.

vi bor också i en av Sveriges storstäder men ärligt talat handlar det också om vilken standard man kräver. när jag flyttade hemifrån var det också extremt svårt men jag fick bo inneboende samt tillsammans med andra studenter i ett rum i en större lägenhet och till slut i  korridor. Jag fixk jobba för att få ihop till det jag ville göra utöver studiebidrag. Detta var nyttigt. man förstod pengars värde och värdet av att utbilda sig så man kunde få ett nöttte betalt jobb. Man fattade att man behövde spara till det man ville ha. Man slängde inte mat och man var sparsam med det man handlade på Ica.
    Detta är EXTREMT nyttig erfarenhet som man inte får om man bor hemma hos Mamsen och papsen. 

Här är min sambo och jag helt eniga och har samma erfarenhet. Vi har båda slitit hårt för att nå där vi är idag. 

• Anonym (M)
    Anonym (Anna) skrev 2023-11-06 14:42:12 följande:

Och ändå väljer du att stanna. 

Asså. 
    Sådana där kommentarer är så passivt aggressiva och visar på begränsad förmåga att se komplexiteten i att bara dra när det är saker som en kärleksrelation, egna barn och ens boende och ekonomi som påverkas av beslutet.
    Dessutom kan det ju lika gärna vara så att sambon är den som väljer att stanna trots att den nya inte tycker barnen är lätta att bo med.

Här på familjeliv förutsätts det alltid att den så kallade styvmamman är den som har flyttat in och snyltar på pappan och barnens boende. Tänk om det är så att den nya är den som hade boendet först? Den med finanserna? kanske är det svårt att kräva att sambon med barnen flyttar ut trots att man tycker att de är jobbiga För att man vet att man försätter dem i en jobbig boendesituation?

Svar på tråden Hur ska jag kunna acceptera hans barn?