Anonym (M) skrev 2023-11-06 00:00:52 följande:
Hej,
Jag känner precis som du så du är inte ensam. Känner också som du att många totalt utan erfarenhet kommer med rejäla moralkakor. Jag har vänner som känner precis likadant också så det är nog inte ovanligt.
jag har tyvärr inga tips att ge utan vi har valt att dela upp och så mycket som möjligt när hans barn är där -
båda sena tonåren och ena egentligen vuxen. Vi är också överens om att när de gått ut gymnasiet så får de inte bo kvar här utan då får de i så fall bo hos sin mamma som bor mer centralt och inte heller delar hus med någon ny partner. Om det inte blir så kommer jag kräva ut min halva av huset och köpa eget boende. Kommer inte dela boende och finansiera vuxna människor. Där går min absoluta gräns och utan mina pengar kan de inte behålla huset.
varför tror du att det är personer utan erfarenhet?
kanske vi bara har olika syn på livet med nya partners och är försiktiga med att hoppa in i gemensamt boende när det finns barn med i bilden. Ska det göras så ska det verkligen klicka med barnen och alla parter behöver gilla varandra ordentligt. Tonårsbarn kan vara påfrestande nog i en kärnfamilj, klart att det kan bli ännu jobbigare i en bonusfamilj om inte alla medlemmar redan skapat ordentliga band med varandra.
det är rätt egoistiskt att forcera fram ett samboskap med någon utan omfamna barnen som kommer på köpet.