Inlägg från: Anonym (Snowihite) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snowihite)

Vår situation är så udda! Eller?

Anonym (Brbf) skrev 2023-11-08 08:46:28 följande:
    Så du låter din man umgås med folk han varit otrogen med? 
    Har ingen man, han dog för några år sedan. Men har levt i två långa förhållanden och i inget av dessa har någon av oss varit otrogen, vad jag vet. 

Har heller aldrig levt i ett förhållande där vi ställt krav på vilka vi fick umgås med. 

När jag hör att någon talar om att man inte låter sin partner göra, ditten och datten så undrar jag givetvis  
  • Anonym (Snowihite)
    Anonym (Brbf) skrev 2023-11-08 09:32:18 följande:
    Nej men det var ju det som det handlade om nu. Han hade ju varit otrogen och hon lät honom umgås med honom ändå. Att det var fel. Du verkade tycka att det var helt okej. 
    Jag tycker inte att det är min plats att kritisera henne. Jag vet allvarligt talat inte hur jag skulle reagera i hennes ställe.
  • Anonym (Snowihite)
    Anonym (Betty) skrev 2023-11-08 10:39:02 följande:
    Men det är ju hundra gånger konstigare att låta ens partner fortsätta umgås med sitt otrohetsobjekt än att att ha kravet att han låter bli. Om partnern känner sig kvävd av att inte få umgås med sin jobbflirt så...
    Jag tycker inte att det är min plats att kritisera TS helt enkelt. Jag har inte varit i hennes situation och vet inte hur jag skulle ha gjort, 

Jag tror att det här som TS talar om är något annat än en jobbflirt. 
  • Anonym (Snowihite)

En gång för alla vill jag förklara varför jag inte ifrågasätter TS och hennes dilemma.

Jag har inga egna erfarenheter men jag har mött många som varit i hennes situation. Jag kan ärligt säga att ingen reagerar likadant och allas relationer ser olika ut. Separationerna ser olika ut. 

Det finns inget rätt eller fel sätt här. 

Vad jag kan är att stötta i det jobbiga och påminna dem om att man måste få känna vad man känner. Det finns inga måsten i sorgen. 

TS är lite ovanlig eftersom hon börjar ifrågasätta sin inställning om att fortsätta som vänner. Troligen känner hon trycket att hon borde vara arg, känna sig kränkt osv. 

Det är mycket vanligare att man ifrågasätter den ilska och sorg man känner, Man känner inte igen sig själv och hur man reagerar helt enkelt. 

Vad som är viktigt här är att alla har rätt att känna vad de känner. oavsett vad. 

Vad som däremot är detsamma för de allra flesta är att man vill att separationen ska bli så bra som möjligt. 

• Anonym (Snowihite)
    anonym gullviva skrev 2023-11-09 16:54:38 följande:

Otroligt mkt fokus på vad jag valde att göra i stunden när allt hände... 

Jag kan inte ändra på det nu. 

Fokus framåt, är hur vi löser allt på bästa sätt där vi står just nu. 

Och hur och när vi ska berätta för dottern. Hon är fruktansvärt skör, så jag tänker att själva otroheten kommer vi inte berätta om alls. Vill inte göra ngt alls som skulle få henne att hata sin pappa. 
    Tänker iaf att jul o nyår får passera om inget drastiskt händer. 
    Och där se vart vi står och hur planerna ser ut med renovering och hus. 

Hon vet att vi ska försöka sälja, men inte att vi då troligen kommer flytta till 2 olika boenden. 
    Tänker att bara berätta att vi inte längre älskar varandra som ett par men att vi tycker mkt om varandra och att vi kommer alltid vara hennes föräldrar och att hon får bo hos den hon vill när hon vill.
    Behöver inte berätta hur länge vi känt så här väl?
    Ljuger ju för henne nu men det är för att vi vet att hon kommer krascha annars. 

Sen får pappan välja när han vill berätta om den nya. 

Tycker att du/ni resonerar helt rätt angående dottern, speciellt om hon är skör behöver hon inte veta allt. Kanske kan ni tillsammans berätta för henne det känns nog tryggast för henne. 

Det är upp till din partner att berätta om den nya men jag skulle nog be honom att inte göra det i brådrasket utan vänta med detta. 

Det är ett nytt liv som nu väntar er och mycket som kommer att förändras men inte enbart till det sämre, försök tänka på vad du nu kan se fram emot.
  • Anonym (Snowihite)

Tycker nog att man börjar gå väldigt hårt åt TS. 

Som Maria undrar jag över vad man är ute efter egentligen. Inte mycket till stöd, mera en vilja att kritisera och skapa dåligt samvete hos TS.

• Anonym (Snowihite)
    Anonym (helen) skrev 2023-11-15 19:39:58 följande:
    Det är meningslöst att diskutera med TS. Hon har nog Stockholmsyndrom och kan inte se situationen klart.
    Men kan vi se klarare?  Vi har ju bara vad hon skrivit, vi lever ju inte livet hon lever. 
    Som Maria skriver så verkar räden som ges inte vara särskilt väl underbyggda och mest gå ut på att TS borde hämnas.

Att hämnas har väl aldrig varit någon bra strategi när det gäller relationer.
  • Anonym (Snowihite)

TS
    Vill berätta om min bror som troligen varit i samma situation som din partner. 
    Han var i och för sig gift med sin ungdomskärlek men de blev ett par redan i 7:e klass. Gifte sig när han var 25, fick tre barn och var vad jag skulle kalla lyckliga ända tills han träffade en kvinna som han blev blixtförälskad i. 

Han var helt förstörd och jag som storasyster försökte stötta så gott jag kunde. 
    Vad han upplevde som jobbigast var att han fortfarande älskade sin fru och sin familj. Han kände skuld än fast han aldrig var otrogen mot henne. 
    Som tur var slumpade det sig så att han blev erbjuden att avancera på jobbet vilket innebar att familjen flyttade 20 mil bort från vårt samhälle där också den där kvinnan bor.  Om detta inte hade skett vet jag inte vad som hade hänt. 

Nu är min bror sitt forna jag igen och vad jag vet har han inte haft mer kontakt med kvinnan. Jag vet inte om han berättade för sin fru men hon har ingenting sagt om detta och vi är goda vänner så endera har de rett ut det mellan sig eller så vet hon inget och Jag tänker inte svika min brors förtroende.  

Med det här vill jag säga att ni inte är så ovanliga. Känner igen min bror i mycket av vad du skriver.

• Anonym (Snowihite)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-16 11:49:07 följande:

Absolut kan man som utomstående ha förståelse. En förälskelse är inget som någon kan rå för, utan det handlar om omedvetna processer - om man uttrycker det cyniskt en växelverkan mellan ett centra i hjärnan och ett körtelsystem. Men när man själv är drabbad så ser man det ju inte så, utan det känns som att personen man är förälskad i är en strålande ljusgestalt och att det var uppgjort bortom stjärnorna att just vi två skulle träffa varandra... Drömmer  

Sex med personen blir något heligt, och därför skäms man inte heller inför sin make/maka/sambo, som man skulle göra om man bara råkade hamna i säng med någon random person, en blöt natt på finlandsbåten. 

MEN en fru eller sambo behöver inte ha förståelse. SKA inte ha förståelse skulle jag säga, inte i den grad som trådstartaren har i alla fall. Man ska inte vara en dörrmatta heller. 

Det var väl inte vad jag ville förmedla.  Ville försöka beskriva min brors reaktioner och att det finns fler än hennes partner som kan bli förälskad fast man älskar sin fru.  Jag känner i alla fall en till, min bror.

Jag kan inte avgöra om TS gör rätt eller fel. Det får framtiden utvisa, men nog är det onödigt negativt att kalla henne dörrmatta.
  • Anonym (Snowihite)

Ja, förhoppningsvis man vill nog ditt bästa men i de råd som ges utgår man från sig själva och hur man själv skulle känna i din situation. 

Jag menar att du måste utgå från dig själv och de känslor du har. Något som är rätt för dig behöver vara rätt för andra. 

Om jag läser lite mellan raderna i vad du hittills skrivit så är du själv inte säker på vilka känslor du har för din partner. Kanske kommer det senare att visa sig att det var bäst som skedde. 

Viktigt dock att du tänker på dig själv också och inte bara anpassar dig efter andra. Du borde lägga upp en plan för hur du vill ha det och kommunicera den

• Anonym (Snowihite)
    anonym gullviva skrev 2023-11-17 13:41:40 följande:
    Helt rätt jag vet inte exakt vad jag känner för honom.... 
    I börjar kände jag att säger han att han släpper allt för min skull skulle jag ta emot honom m öppna armar. 
    Idag? Vet inte! 
    Jag älskar känslan när vi umgås och gör saker på ett helt annat sätt än förut. Som en nytändning fast inte sexuellt. 
    Han sa en dag att det är det här jag saknat med oss, göra saker spontant, dra i väg o göra ngt på kvällen istället för att sitta i soffan bara. 
    Och jag höll med! Vi båda han gjort just så jobbat o satt oss i soffan, energilösa men på ngt sätt ändå hyfsat nöjda. 
    Nu händer det saker, positiva o negativa, men det HÄNDER saker! Och det är nog just den biten jag gillar i denna sorgliga situation! 

Jag tror jag älskar honom på ett annat sätt idag... Men vet inte vad det sättet är. Men det känns annorlunda. 

Men ja jag övar på att göra saker själv, bry mig om mig själv mer. Och jag o dottern hittat på saker tillsammans så ofta vi kan
    Det är nyttigt jag vet... Men ändå skickar jag de där sms när jag är iväg på annat. Kollar läget eller bara säger hej. 
    Där är jag inte ännu där jag vågar släppa helt, som att jag tror att hör jag ej av mig så tror han inte att jag bryr mig....

Jag har läst om Overthinkers.. 
     Stämmer sjuuukt bra in på mig!!! 
    Tycker att det låter som om du är på god väg. Processen innebär att man omdefinierar både sig själv och relationen. 

Du/Ni kommer säkert att klara det här jättebra och du ska se att framtiden för er alla kommer att  klarnaallt mer. Försök att se den med positiva ögon och se fram emot vad framtiden har i sitt sköte.
  • Anonym (Snowihite)
    Anonym (Brbf) skrev 2023-11-17 17:01:58 följande:

Ja självklart ska man utgå från sig själv. Men hon kanske inte ser sitt eget bästa just nu. Då kan man behöva höra från folk utifrån vad man behöver göra för att bli påmind om sitt eget värde. Likaså är det ju att tonåringen som mår skit kommer i sista hand just nu. 

Det verkar inte ha varit ett sunt förhållande då hon var svartsjuk och i mina öron alltså orolig. Det kan ha varit Han som kallar henne för svartsjuk. 

Som han beter sig nu vore det knappast konstigt att man är svartsjuk iallafall.

Det är svårt att ta till sig något man själv inte upplever/erkänner därför är, om än välmenade råd inte särskilt effektiva. TS upplever processen utifrån sin verklighet och ingen av oss kan övertyga henne om något annat. 

Jag tolkar det inte som att dottern kommer i sista hand utan tvärtom är det nog kanske så att omsorgen om henne har bäddat för händelse utvecklingen. De har båda brustit i att bekräfta varandra då deras focus legat på dottern. 

Den andra kvinnan vet vi inget om och egentligen är hon ointressant, det är ingen fast relation och ingen vet hur länge den håller.
  • Anonym (Snowihite)
    Anonym (Brbf) skrev 2023-11-17 23:36:03 följande:

Vad spelar det för roll att ingen vet hur länge det håller? Så det är okej att ljuga , vara otrogen etc då?

Vet ju hur många som är för lögner när någon varit otrogen. Om man sak berätta eller inte. Så det är väl likadant här få. Vissa är för lögner. Andra inte. Det går att diskutera till månen. Man kommer ingenstans. Alla är ändå olika. Men man får respektera varwndras åsikter.

Tror du missuppfattat tråden, Det är inte frågan om otrohet är rätt eller fel som behandlas här.  Inte heller vad som är en lögn eller inte. TS hanterar sin situation och behöver stöd.  Du stöder inte genom att kritisera henne.
  • Anonym (Snowihite)
    anonym gullviva skrev 2023-11-20 09:44:33 följande:

Såklart vår situation är udda, därav trådstarten.

Det jag försöker få fram att allt inte alltid behöver vara så svart eller vitt. 

OTrogen = dumpa
    Nej det gjorde jag inte jag var beredd att de vart det kunde leda
    Separerat = flyta isär direkt 
    Nej jag var ej redo för det, gjorde det som kändes bäst för mig just då. Han var redo att dra om jag ville. Jag ville inte i han ville också stanna för att göra allt i lugn o ro
    Otrogen/separerat = han är en skitstövel
    Jag känner honom, han är inte inte en skit stövel. Han har gjort fel, det vet han det vet jag. Inte skött allt så snyggt, båda håller med. Men aldrig aldrig kommer jag hata honom. För ingenting har har gjort lätthjärtat eller med av sikt att såra. Självklar blev jag sårad, besviken, krossad...
    Men nej han är inte en skit. 

Du är inte ensam om att fungera och reagera som du gör. I de flesta långa relationer där man så att säga känner varandra utan och innan, har man också större förståelse för varandra. Ni är inte udda utan ni tillhör den del av befolkningen som separerar utan större drama. Med detta vill jag inte säga att det inte är jobbigt och ställer livet upp och ner för familjen men man gör ändå det bästa av situationen.

Alla är vi olika. alla relationer är olika tror att man måste inse att något som känns rätt för den ena gör det inte för den andra. 

För mig är det en gåta hur någon kan påstå att du blivit hjärntvättad. De som på grundval av vad du skrivit påstår detta är okunniga och saknar erfarenhet av sunda förhållanden. 

Så NEJ ni är inte UDDA i vårt samhälle men ni är ovanliga här på FL
  • Anonym (Snowihite)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-11-21 00:01:03 följande:
    Eh Jo NI är udda!
    Sen säger du ju emot dig själv redan i början här! Och efter ditt inlägg så låter det som ni båda är udda och hjärntvättade..

Ja efter att varit tillsammans så länge eller längre så känner man varandra -utan och innan- och har större förståelse och medkänsla för varandra..

Men om man har en sambo/fru/man som är otrogen efter 20 + år så måste ju den ha 0 förståelse, eller Medkänsla--för sin partner..
    Speciellt om dom fortsätter att bete sig illa och träffar någon annan fast dom vet att dom gör sin partner illa..
    Medkänsla är alltid viktigt, men än viktigare om man varit tillsammans 20+ år..
    Var var hans medkänsla--nere i byxorna kanske?  eller så är han helt oförmögen att känna medkänsla!?.. (nej att ge ts ett ligg eller prata med henne är inte medkänsla) 

Jag tror ju att det är du som är totalt okunnig om vad det ens innebär att bli hjärntvättad eller kalla det manipulerad (ett lite finare ord bara) 
    Eller har du erfarenheter av att själv ha blivit manipulerad och sen brutit det destruktiva förhållandet..Till ett sunt/normalt förhållande?

Om inte? hur vet du vad som är vad..Om du aldrig själv har varit med om att leva med en manipulativ man, hur vet du att du inte gör det just nu..(om du ens har en man/sambo) 
    Ja, jag har erfarenhet av destruktiva parförhållanden, därför kan jag av vad TS beskriver dra slutsatsen att det inte är ett sådant hon lever/levt i. 

Inget förhållande är det andra likt och vi är alla olika som personer. Därför kan man inte utgå från att allas relationer fungerar som den relation man själv har levt i.  

Alla förhållanden kan ha destruktiva drag i sig utan att för den skull vara ett destruktivt förhållande. När man som i TS fall levt så länge med varandra har man kanske utvecklats åt lite olika håll. Då är det lätt hänt att någon av parterna får vika sig mer än den andre. Därför är det mycket möjligt att de skulle ha kommit till en punkt där de bestämt sig för att separera ändå.  Man kan se otroheten som en katalysator. 

Det är alltid jobbigt att separera oavsett vilken orsaken är. Man känner sorg över vad man upplever man går miste om. Framtiden blir plötsligt inte lika självklar som den var innan. 

På din fråga om jag levt i ett destruktivt  förhållande måste jag svara, Nej det har jag inte, men i mitt arbete har jag kommit i kontakt med många som lever/har levt i sådana och jag vet att det tar lång tid innan man kan gå vidare. Som en ung kvinna en gång sa till mig. "Det är som att ha ett stort mörkgrått moln hängande över sig, man ser inte solen fast man vet att den finns där."
  • Anonym (Snowihite)
    anonym gullviva skrev 2023-12-02 12:36:42 följande:

Stella
    Tack för ditt svar

Ja jag känner att han mer i mer visar nya sidor som jag inte känner igen o på ett sätt gör ser lite enklare att se oss som separerade faktiskt. 
    Samtidigt som jag varit extra känslig i sorgsen senaste tiden men det kanske är insikten av att det är helt helt över som gör det så? 

Har gymmet som största hobby utanför hemmet. Vill inte åka o göra massa saker när jag vet att dottern blir så mkt ensam så så hon är första prioritet just nu. 

Jag trodde ju att det var vi 2 för evigt, då vi haft ngt unikt har jag känt.. Men ser jag tillbaka har vi försummat varandra mkt senaste åren och allt vara gått i slentrian.. För sent att ändra nu men ser ju hur vi inte gett varann uppmärksamhet på länge.. Fast vi hade det bättre än på längre precis innan allt detta hände, då jag kände att jo det är verkligen vi 2 mot världen. 

Sorgligaste är nog att han lever upp nu... Nytt jobb, gått ner massa i vikt, köper fina kläder, gör saker som restauranger o liknande som vi inte gjort på år...  Han har fått en ny gnista känns det som. Och det är väl jättehärligt för honom! Alla ska ju få må bra! 
    Men det JAG fått från uppbrottet är brustet hjärta och ensamhet. Det är det som nog gör mest ont. 
    Han har mått skit av detta ja, men han har haft ngn att gå till o få tröst. Jag har varit ensam.. 

Du ska se att vad du nu ser hos din fd. partner också kommer att ske hos dig. Du kommer att utvecklas åt ditt håll, få nya vänner, intressen och kanske jobb. 

Det känns alltid jobbigt när framtiden inte känns självklar, men du får se den med nyfikna ögon. 

Det kinesiska tecknet för kris betyder också möjlighet. Du har nu möjligheten att forma framtiden för dig och din dotter.
Svar på tråden Vår situation är så udda! Eller?