Hjälp! Vi är oense!
Anonym (Emmi) skrev 2023-11-03 21:07:44 följande:
Förstår jag dig rätt att han pluggar heltid, du jobbar heltid och dottern går inte på förskola? För i så fall är det inte konstigt att ni båda känner att tiden inte räcker till.
Gå ner i tid?
Läser din partner på distans?
När jag pluggade och min man jobbade så var jag den som fick lägga studierna åt sidan vid behov. För han jobbade sina tider, de var fasta och gick inte att justera, så var det bara. Och hans inkomst var den vi främst levde på då. Eftersom jag läste nästan helt på distans hade jag enklare att anpassa mig när barnen blev sjuka eller vi hade haft en jobbig natt. Det är klart att mina studier var lika viktiga men exakt NÄR jag kunde göra vilken uppgift var helt klart mer anpassningsbart än min mans jobb.
Det innebar förstås också att om jag hade varit hemma med sjuka barn onsdag-fredag och inte läst allt jag behövde läsa så hade jag fritt fram att göra det på helgen när han var ledig. Det är bara att kavla upp.
Ni måste nog försöka sätta er gemensamt och lägga upp en plan. Vad är viktigast, vad kan man flytta på tidsmässigt, hur prioriterar vi, hur ser ekonomin ut. Tycker också det är lite läskigt att du beskriver det som att ni hjälper varandra. Ni är väl en familj. Det är inte så att jag "tar" mina barn när de är sjuka, jag är hemma med dem och tar hand om dem.